Ilustračná snímka (tasr)
V nadväznosti na skreslené informácie, ktorým sa v ostatných dňoch venuje mediálna pozornosť vo vzťahu k problematike školstva (napríklad pri obedoch zdarma a rekreačných poukazoch), poznamenávam niekoľko faktov, ktoré sa toho priamo dotýkajú a je potrebné ich rozlišovať.
Tak z hľadiska výkonu úloh pri rozlišovaní tzv. originálnych a prenesených kompetencií v rámci miestnej územnej samosprávy, ako aj v súvislosti s ich financovaním. Budem veľmi rád, keď Vám tieto rámcové informácie pomôžu v ďalej práci s týmito témami.
Stravovanie:
Dotácia na obedy v materských školách od 1. 1. 2019 (materské školy poskytujú ešte ďalšie jedlá ako napr. raňajky, desiata a olovrant) je prednostne určená na obedy.
Dotácia na obedy v základných školách platí až od 1. 9. 2019
Školský zákon v § 140 splnomocňuje samosprávu na to, aby vo VZN určila výšku úhrady za stravovanie, ktorá zahŕňa cenu potravín podľa pásiem určených ministerstvom školstva a zohľadňuje režijné náklady. Nakoľko predkladateľom novely bola stanovená výška dotácie na obed na úrovni 1, 20 eur, ďalšie náklady súvisiace so zabezpečením stravovania sú zahrnuté v rozdiele výšky ceny potravín a v režijných nákladoch.
ZMOS v momente, keď vstúpil do rokovaní na tému dotácie na obedy informoval o tom, že táto čiastka môže byť v prípade niektorých samosprávy postačujúca, ale automaticky nemusí byť optimálna pre všetky zariadenia školského stravovania. Súvisí to napríklad s odlišnou cenou potravín a výškou režijných nákladov. Určite alebo len výnimočne dotácia vo výške 1,20€ nebude postačujúca na celé stravovanie v materských školách, v ktorých sa okrem obedov poskytujú aj raňajky, desiata a olovrant. Dotácia je určená na obed a dokonca podľa usmernenia MPSVR SR, dieťa, ktoré je v materskej škole len na poldennú starostlivosť, odoberie len raňajky a desiatu a neodoberie obed, nemá nárok na dotáciu.
Rekreačné poukazy:
V oblasti regionálneho školstva sa týkajú škôl a školských zariadení, ktoré majú viac ako 49 zamestnancov. Tu treba rozlišovať školy a školské zariadenia v originálnej pôsobnosti miest a obcí (materské školy, základné školy, centrá voľného času, základné umelecké školy) a základné školy, ktoré sú zriaďované v rámci preneseného výkonu štátnej správy.
Mestá a obce zriaďujú základné školy v zmysle ustanovenia § 6 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve v rámci preneseného výkonu štátnej správy. To znamená, že štát v plnom rozsahu zabezpečuje financovanie mzdových a prevádzkových nákladov základných škôl, a teda je povinnosťou štátu financovať aj náklady škôl ako zamestnávateľov na tzv. rekreačné poukazy ich zamestnancov (§ 152a Zákonníka práce) Obdobne školy ako zamestnávatelia poskytujú zamestnancom príspevok na stravovania (§ 152 Zákonníka práce). Okrem toho, v zmysle ustanovenia § 6 ods. 14 zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a s prihliadnutím na článok 71 Ústavy Slovenskej republiky náklady na prenesený výkon štátnej správy je povinný uhrádzať štát. Dokonca, mestá a obce nesmú financovať výdavky v rámci preneseného výkonu štátnej správy z vlastných finančných prostriedkov.