Sobota 20.04.2024
Dnes má meniny 
Marcel
°C
28.01.2017 10:00

Výklad k zákonu o miestnom poplatku za rozvoj


Ilustračná snímka.


Legislatívna pomôcka II. (aktualizácia) - zhrnutie legislatívneho výkladu/základných ustanovení k zákonu č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj po jeho novelizovaní zákonom č. 375/2016 Z. z.


Všeobecne záväzné nariadenie obce k miestnemu poplatku za rozvoj (ďalej len „VZN“)

Zákonom č. 375/2016 Z. z. (ďalej len „novela“) sa s účinnosťou od 31. 12. 2016 novelizoval zákon č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“). Pôvodný zákon bol účinný od 1. 11. 2016 a umožňoval obci ustanoviť miestny poplatok za rozvoj (ďalej len „poplatok“) prostredníctvom VZN prijatého od 1. 11. 2016. Účinnosťou tohto VZN bola od 1. 1. 2017, keďže podľa § 7 ods. 4 môže obec ustanoviť sadzbu poplatku vždy k 1. januáru kalendárneho roka (1. 1. 2017, 1. 1. 2018, atď.).

Obce, ktoré neprijali v priebehu roka 2016 VZN, môžu z titulu prijatej novely na základe prechodného ustanovenia v § 14 ods. 1 v aj priebehu roka 2017 prijať VZN (výnimka platí iba pre rok 2017), ktorým tento poplatok zavedú, ustanovia sadzbu, prípadne sadzby poplatku, ako aj vymedzia jednotlivú časť obce (ak chcú ustanoviť rôzne sadzby poplatku).

Obciam, ktoré prijali a schválili VZN počas roka 2016 s účinnosťou od 1. 1. 2017 a toto VZN obsahuje aj ustanovenia zákona, ktoré boli novelou menené a doplnené, odporúčame, aby schválili dodatok VZN, v ktorom buď vypustia „citácie jednotlivých ustanovení zákona“, alebo ktorým upravia VZN tak, aby bolo v súlade s platným a účinným zákonom. Dodatkom VZN nie je možné meniť, rušiť alebo inak ustanoviť sadzby poplatku.

Obec vo VZN ustanoví iba to, na čo je zo zákona splnomocnená, t. j. pre akú časť svojho územia poplatok ustanovuje (napr. na území obce, v jej jednotlivej časti, alebo v jednotlivom katastrálnom území), akú sadzbu poplatku zavádza alebo aké druhy stavieb spoplatňuje. Obec sa teda môže rozhodnúť, či zavedie poplatok na celom svojom území alebo len na časti svojho územia alebo len na niektoré druhy stavieb.

Ak obec chce ustanoviť jednotlivú časť obce, táto časť obce musí spĺňať kritériá, ktoré vyplývajú z § 17a zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení zákona č. 268/2014 Z. z. (celistvá časť obce, v ktorej je najmenej 5 % daňovníkov dane z nehnuteľností danej obce; ak má daňovník viac nehnuteľností v jednotlivej časti obce, na účely ustanoveného percenta sa považuje za daňovníka len raz; jednotlivú časť obce môže tvoriť ulica, vzájomne susediace ulice alebo susediace parcely pozemkov).

Predmet poplatku

Predmetom poplatku podľa novely je stavba (aj v rámci existujúcej stavby):

a) na ktorú bolo vydané právoplatné stavebné povolenie, ktorým sa povoľuje stavba,

b) ktorá je ohlásená stavebnému úradu (bez ohľadu na to, či ide o drobnú alebo jednoduchú stavbu),

c) na ktorú je vydané rozhodnutie o povolení zmeny stavby pred jej dokončením,

d) ktorá je dodatočne povolená, po nadobudnutí účinnosti zákona, najskôr však po ustanovení poplatku obcou vo VZN podľa § 13 zákona v nadväznosti na § 7 ods. 4 zákona, ak § 14 ods. 1 neustanovuje inak.

Ak obec schváli VZN v priebehu kalendárneho roka 2017, v takomto prípade predmetom poplatku budú stavby, ktorých právoplatné stavebné povolenie nadobudne účinnosť, ktoré sú ohlásené stavebnému úradu, na ktoré sú vydané rozhodnutia o povolení stavby pred jej dokončením alebo ktoré sú dodatočne povolené po nadobudnutí účinnosti takéhoto VZN. Predmet poplatku určuje zákon, ktorý je vyššou právnou normou ako VZN, takže pokiaľ obec má ustanovenú sadzbu/sadzby poplatku na predmetnom území na konkrétne druhy stavieb, tieto stavby sú predmetom poplatku bez ohľadu na skutočnosť, či VZN obce po novele reflektuje rozšírenú definíciu predmetu poplatku alebo nie. Cieľom rozšírenia predmetu poplatku je zachytiť všetky „spôsoby“ výstavby objektov bez možnosti vyhýbania sa poplatkovej povinnosti. Predmetom poplatku tak po účinnosti novely je aj „čierna stavba“, aj jednoduchá ohlasovaná stavba, aj rôzne nadstavby, prístavby a iné rozšírenia stavieb nad 25 m2, ktoré pôvodne neboli zahrnuté do vydaného stavebného povolenia.

Predmetom poplatku sú iba pozemné stavby a vždy iba nová alebo ďalšia podlahová  plocha v nadzemnej časti stavby. Z predmetu poplatku vyplýva, že poplatku nepodliehajú inžinierske stavby, stavby, ktoré sú vylúčené z predmetu poplatku v § 3 ods. 3 zákona. Novelou sa rozšírilo negatívne vymedzenie predmetu poplatku o stavby alebo časti stavby slúžiace na športové účely, stavby významnej investície podľa osobitného predpisu a stavby skleníkov do 1000 m2 podľa § 3 ods. 3 písm. e) a f), stavby na pôdohospodársku produkciu a na skladovanie vlastnej pôdohospodárskej produkcie podľa § 3 ods. 3 písm. g), ďalej aj údržba, oprava, rekonštrukcia alebo modernizácia bytového domu a iných stavieb, pri ktorých sa nemení úhrn podlahových plôch.

Výklad je uverejnený v Obecných novinách č.  3-4/2107 na str. 8 – 9.

Autor: (zmos)


komentáre
SHOW ALL
podobné
14.10.2016
Bratislava chce poplatok za rozvoj vyberať v maximálnej výške
Hlavné mesto chce miestny poplatok za rozvoj vyberať v jeho maximálnej výške, a to 35 eur za každý meter štvorcový (m2) realizovanej stavby.
viac
21.10.2016
Zákon o poplatku za rozvoj nechápu všetci rovnako, je zle napísaný
Zákon o miestnom poplatku za rozvoj robí ťažkosti pri jeho zavádzaní. Nie je to nič prekvapujúce. Vo viacerých bodoch je nejednoznačný a jeho súčasné znenie v mnohých aspektoch odporuje pôvodnému zámeru a cieľom.
viac
09.12.2016
V Bratislave sa bude od nového roka vyberať miestny poplatok za rozvoj
V hlavnom meste sa bude od januára budúceho roka vyberať miestny poplatok za rozvoj. Odsúhlasilo to dnes bratislavské mestské zastupiteľstvo s tým, že sadzba poplatku za každý štvorcový meter realizovanej stavby na celom území hlavného mesta bude pri stavbách na bývanie 35 eur.
viac
02.06.2020
Samosprávy sú pri poplatku za miestny rozvoj opatrné
Uzákonením poplatku za rozvoj sa rozšírili príjmové možnosti samospráv. Z nedávneho prieskumu Združenia miest a obcí Slovenska však vyplýva, že tento poplatok nesúvisí len so získaním príjmov pre mestá a obce.
viac
top články
24 hodín
7 dní
30 dní
partneri
anketa
Mal by sa zakázať vstup utečencov do Európy?
Áno, môžu medzi nimi byť teroristi.
77.06 %
Nie som si istý/istá, ale nemali by sme ich do SR pustiť.
3.10 %
Nie, sú to ľudia, ktorí utekajú pred hrôzami vojny a potrebujú pomoc.
19.84 %