Pondelok 10.12.2018
Dnes má meniny 
Radúz
6°C Bratislava
08.08.2016 04:29

Zo štyroch etáp výstavby Vážskej vodnej cesty je dokončená len prvá


Snímka zdroj: (tasr).


Pred šiestimi rokmi mala byť dobudovaná Vážska vodná cesta. Zo štyroch etáp výstavby, ktoré mali spojiť Žilinu s Dunajom v Komárne, je však v súčasnosti dobudovaná len prvá etapa Komárno – Sereď v celkovej dĺžke 75 kilometrov.


Projekt je súčasťou viacerých slovenských vládnych dokumentov, ale aj dokumentov Európskej únie, kde patrí do kapitoly transeurópskych dopravných koridorov (TEN-T) pre vnútrozemskú vodnú dopravu.      

Zámer Vážskej vodnej cesty (VVC) je súčasťou Koncepcie rozvoja vodnej dopravy, ktorá bola vypracovaná ešte za vlády Vladimíra Mečiara. Ten aj 7. júna 1998 slávnostne „odomykal“ prvú etapu Vážskej vodnej cesty. Ako prvá, absolvovala plavbu z prístavu v Šali a preplavenie plavebnou komorou Vodného diela Selice osobná loď Kriváň. Celkové investičné náklady na vybudovanie prvej etapy VVC dosiahli 4,008 miliardy Sk (133,04 milióna eur), z toho samotné Vodné dielo Selice pohltilo čiastku približne 890 miliónov Sk (29,54 milióna eur), informoval v tom čase predseda vlády Mečiar. Trasa Komárno – Sereď je v súčasnosti splavná, kvôli nedobudovanému vodnému dielu Nagymaros však trpí úsek medzi Komárnom a prvou plavebnou komorou Selice značným kolísaním hladín a nedostatočnou plavebnou hĺbkou. Tento problém by mala vyriešiť plánovaná stavba nového stavidla Kolárovo.      

Celková dĺžka VVC od Komárna po Žilinu predstavuje 250 km. V druhej etape by malo vzniknúť prepojenie zo Serede po Púchov v celkovej dĺžke 124 kilometrov, v tretej etape prepojenie z Púchova do Žiliny v celkovej dĺžke 51 kilometrov. Náklady spolu na realizáciu VVC po Žilinu vyčíslil Mečiar na 20 miliárd Sk (663,878 milióna eur). Posledná štvrtá etapa v celkovej dĺžke 98 kilometrov mala podľa projektu spojiť Žilinu s riekou Odra v Českej republike, čo malo zabezpečiť prepojenie Slovenska s Baltickým morom cez Poľskú republiku. Vláda ČR v apríli minulého roka prijala aktualizáciu Politiky územného rozvoja ČR, v rámci ktorej bol zámer prepojenia Odra-Váh vypustený. Alternatívnou možnosťou je prepojenie VVC s riekou Morava a vodným koridorom Dunaj – Odra – Labe na trase Hlohovec – Kúty.      

Na VVC boli dokončené vodné diela Kráľová a Selice. Vybudované boli aj plavebné komory na 11 vodných dielach na Váhu medzi Kráľovou a Žilinou, sú však nedokončené a slúžia len na prevádzanie vody. Na dokončenie VVC je potrebné vybudovať vodné dielo Kolárovo, zrekonštruovať plavebnú komoru Kráľová, vodné dielo Sereď – Hlohovec, 11 plavebných komôr a lodné zdvíhadlo Nosice. Na trase by malo byť deväť prístavov, hlavnými dopravnými a prekládkovými prístaviskami mali byť podľa projektu Sereď, Púchov a Žilina. Ďalej bude potrebné upraviť a zrekonštruovať všetky plavebné kanály, zdvihnúť šesť cestných a tri železničné mosty.      

Južné napojenie Váhu na Dunaj by malo umožniť priamy export výrobkov podnikom ležiacim v blízkosti Vážskej vodnej cesty vodnou dopravou. Napojením na Dunaj je Slovenská republika z hľadiska vodnej dopravy priamo napojená cez prieplav Rýn-Mohan-Dunaj na medzinárodnú sieť vodných ciest 15 európskych štátov. Južné prepojenie smeruje prepravu aj do Grécka, Turecka a do štátov blízkeho a ďalekého Východu. Napojenie na vodný koridor Dunaj-Odra-Labe prostredníctvom alternatívnej trasy Váh-Morava, otvára možnosti priameho spojenia Slovenska s baltickými prístavmi, ale aj integrovanie do siete vodných ciest Bieloruska, Ukrajiny a Ruska.

 

Autor: (tasr)


komentáre
SHOW ALL
podobné
27.06.2017
Mestskú hromadnú dopravu v Šali začína zabezpečovať elektrobus
Mestskú autobusovú dopravu v Šali začne zabezpečovať nový elektrobus. Premávať začne v piatok 30. júna v popoludňajších hodinách. „Prvé tri dni, teda do nedele 2. júla, bude elektrobus v Šali premávať zdarma,“ informovala hovorkyňa mesta Alexandra Szabová.
viac
21.11.2017
Podľa odborníkov je projekt cesty pod Dunajom realizovateľný
Obyvatelia Žitného ostrova sú o krok bližšie k možnosti využívať cestu pod Dunajom. Všetky potrebné merania už boli ukončené. Ich výsledky dali zelenú zámeru prebudovať dva otvory priepustu na dopravný tunel.
viac
24.11.2017
Prvé kilometre Vážskej cyklomagistrály sú už realitou
Rok 2017 sa do cyklistických dejín Trenčianskeho samosprávneho kraja zapíše hrubým písmom. Na jeho území vznikajú historicky prvé kilometre megaprojektu Vážskej cyklotrasy, ktorá v dĺžke 100 km povedie naprieč celým samosprávnym krajom. O názve megaprojektu rozhodne verejnosť.
viac
02.11.2018
Vedci potvrdili výskyt mikroplastov v Dunaji
V kubickom metri odobratej vody z Dunaja v mieste severnej časti od centra Budapešti narátali maďarskí vedci 45 mikroplastov a v južnej časti mesta 55 mikroplastov. Informáciu médiám poskytli zástupcovia maďarskej pobočky nemeckej spoločnosti Wessling.
viac
top články
24 hodín
7 dní
30 dní
partneri
anketa
Mal by sa zakázať vstup utečencov do Európy?
Áno, môžu medzi nimi byť teroristi.
78.14 %
Nie som si istý/istá, ale nemali by sme ich do SR pustiť.
2.81 %
Nie, sú to ľudia, ktorí utekajú pred hrôzami vojny a potrebujú pomoc.
19.05 %