Cesta Havajom je po obnove moderná, bezpečná a komfortná

Očakávaná rekonštrukcia cesty medzi Makovcami a Malou Poľanou v okrese Stropkov je vo finále. Približne rok trvajúce stavebné práce priniesli komplexnú obnovu takmer 2,6 kilometra ciest, ako aj úpravu priepustov a odvodňovacích zariadení. Prešovský samosprávny kraj realizoval cezhraničný projekt cez Program Interreg a preinvestoval  2,17 mil. eur.

Motoristi jazdia úsekom Havaj už po novom asfalte. Zavŕšila sa tu totiž slovenská časť cezhraničného projektu Spájame pohraničie Východných Karpát, ktorý sa v okrese Stropkov za posledný rok sústredil na odstránenie nevyhovujúceho technicko-stavebného stavu cesty druhej triedy Makovce – Malá Poľana. Obnovou tu konkrétne prešla cestná komunikácia v dĺžke 2,6 kilometra, ale aj priepusty a odvodňovacie zariadenia, ktoré si vyžiadali celkovú investíciu 2,17 mil. eur. Z tejto sumy pritom významnú časť – 1,7 mil. eur, tvorili európske zdroje, 260-tisíc predstavovali štátne financie a viac ako 183-tisíc pridala prešovská krajská samospráva.

„Miestni obyvatelia po oprave tohto úseku volali už dlho. Je to životne dôležitá cesta medzi dvoma okresmi Stropkov a Medzilaborce, ktorou sa denne prepravuje množstvo ľudí či už za pracovnými alebo školskými povinnosťami. Projekt tak, ako sme avizovali, sme do roka zavŕšili a jeho realizáciou prispeli k zlepšeniu komfortu všetkých účastníkov cestnej premávky. Aj táto cesta je dôkazom, aké dôležité je mať možnosť čerpať európske zdroje na skvalitňovanie nášho života, pretože práve dobré cesty jednoznačne znamenajú lepší a bezpečnejší život pre nás všetkých. Verím, že v takejto kvalite bude táto cesta slúžiť ďalších dvadsať, tridsať rokov, poznamenal predseda PSK Milan Majerský počas odovzdania stavby do motoristickej prevádzky.

Stavebné práce v úseku Makovce – Malá Poľana boli spustené v novembri 2024 a sústredili sa na frézovanie existujúcej komunikácie, sanáciu lokálnych zosuvov, výmenu konštrukcie vozovky a následne aj na úpravu krajníc.

Cesta v úseku, ktorej podložie vykazovalo nedostatočnú únosnosť, sa upravovala dvoma spôsobmi. Prvý obsahoval asfaltový betón pre obrusnú aj ložnú vrstvu i dvojitý emulzný spojovací postrek. V druhom prípade sa rovnako položil asfaltový betón pre obrusnú aj ložnú vrstvu,  aplikoval sa emulzný spojovací postrek, ale asfaltový betón sa pridal tiež pre podkladnú vrstvu, ďalej sa použil infiltračný postrek, kamenivo spojené cementom aj štrkodrvinou.

Nasledovalo vybudovanie hĺbkovej drenáže, výmena a montáž zvodidiel, zábradlí a smerových stĺpikov a v závere taktiež úprava priepustov a odvodňovacích zariadení, pretože tieto objekty neboli dostatočne funkčné.

„V podstate sme tu modernizovali cestu v pôvodnom rozsahu a zábere. Išlo o vylepšenie pomerov podloží, kde boli lokálne deformácie a ktoré bolo potrebné vymeniť až do zemnej pláne. Celá rekonštrukcia spočívala v obnove odvodňovacích funkcií jestvujúcich priepustov, ktoré boli vyčistené a opravili sa tu tokové i výtokové jamy. Prekopová časť sa tak spriechodnila na sto percent, na jednej strane došlo i k výmene konštrukčných vrstiev a tam, kde to bolo potrebné, sa menilo podložie – ložné a brúsne vrstvy,“ priblížil Marcel Horváth,  generálny riaditeľ Správy a údržby ciest PSK, ktorá stavbu dozorovala.

Uvedený projekt Spájame pohraničie Východných Karpát má celkovú hodnotu na oboch stranách poľskej a slovenskej hranice približne 5 miliónov eur a jeho partnerom u našich severovýchodných susedov je Podkarpatské vojvodstvo. Na Slovensku v okrese Stropkov realizovala obnovu spoločnosť Metrostav DS.