Ilustračná snímka
Na väčšine územia Prešovského kraja dôjde od 10. decembra 2023 k optimalizácii služieb v prímestskej autobusovej doprave. Zmeny sa prioritne dotknú trás a spojov s minimálnym využitím zo strany cestujúcich.
Súčasťou je aj systematizácia dopravy formou zavádzania taktových cestovných poriadkov s pravidelnými prestupnými väzbami a pravidelnými odchodmi spojov. Kraj cestujúcich upozorňuje, aby si svoje spojenia a zmeny v nových cestovných poriadkoch overili na www.cp.sk.
Z dôvodu nedostatku finančných zdrojov krajskej samosprávy na krytie dopravných výkonov v prímestskej autobusovej doprave, ako aj prehlbujúceho sa problému s nedostatočným počtom vodičov, dochádza v Prešovskom kraji k optimalizácii rozsahu objednávaných dopravných služieb. Kým rušenie spojov, trás a zachádzok sa bude týkať spojov s minimálnym až nulovým využitím zo strany cestujúcich, v prípadoch s výrazným potenciálom pravidelných cestujúcich dôjde k skvalitneniu koordinácie spojov a efektívnejšiemu využívaniu súbehov viacerých druhov verejnej, najmä vlakovej dopravy.
Na vybraných linkách dôjde k systematizácii dopravy formou zavedenia taktových cestovných poriadkov s pravidelnými časmi odchodov a pravidelnými prestupnými väzbami. Ako príklady možno uviesť linky Kežmarok – Levoča, Stará Ľubovňa – Spišská Stará Ves, Prešov – Župčany/Kojatice, Prešov – Pušovce/Čelovce alebo prvú fázu taktovej dopravy na linke Svidník – Prešov, ktorá bude v Prešove naviazaná na odchody regionálnych expresov smer Kysak a Košice.
Zavedených bude niekoľkých desiatok nových prestupných nadväzností vlak- autobus, a to najmä v uzloch Lipany, Stará Ľubovňa a Prešov. Zvyšovaním miery koordinácie železničnej a autobusovej dopravy sa zároveň postupne znižuje miera súbežnosti, čo je jedným zo základných princípov postupného budovania integrovaného dopravného systému.
Z hľadiska úsporných opatrení dôjde k ukončeniu prevádzky spojení s priemerným vyťažením od 0 do 4 cestujúcich. Ide o spojenia, ktoré z dôvodu mimoriadne nízkych až nulových tržieb z predaja cestovného generujú najvyššie náklady na 1 km dopravného výkonu, a ktoré zároveň v minimálnej miere oslovujú cestujúcu verejnosť. Optimalizácia po novom prinesie aj zlučovanie spojov vedených v blízkej časovej polohe alebo v podobnej trase, pokiaľ to kapacita vozidiel dovoľuje. Súčasťou je tiež zavádzanie prestupných spojení namiesto priamych spojov medzi obcou a spádovým centrom.
Dôvodom rozhodnutia plošne obmedziť neefektívne dopravné služby je kriticky nedostatočné financovanie samospráv zo strany štátu v kombinácii s prudkým rastom nákladov objednávateľa výkonov. Kým Prešovský samosprávny kraj v roku 2016 vynaložil na zabezpečenie prímestskej autobusovej dopravy približne 17 miliónov eur, v uplynulom roku to bolo už takmer 33 miliónov eur. Negatívny dopad na zabezpečenie dopravnej obslužnosti má aj chronický nedostatok vodičov na strane dopravcov, ktorý sa prehĺbil po legislatívnych zmenách a možnostiach odchodu zamestnancov do predčasného dôchodku.
Plošná zmena cestovných poriadkov sa tak ako každý rok uskutoční k medzinárodnému termínu pravidelnej zmeny cestovných poriadkov, ktorým je 10. december. Konkrétna podoba autobusových spojov po zmenách je dostupná na www.cp.sk, ako aj na vývesných cestovných poriadkoch na jednotlivých autobusových zastávkach.