Čo pomáha pri vzdelávaní nízkomotivovaných žiakov?

Snímka zdroj: Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity Snímka zdroj: Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity

Odpoveď na otázku získali učitelia z viacerých škôl v košickom regióne, ktorí nedávno ukončili ročnú Akadémiu pre učiteľov nízkomotivovaných žiakov. Zorganizovalo ju RCPU Košice – okolie, prostredníctvom neziskových organizácií - EDUMA a Teach for Slovakia.

Vzdelávanie je dobrým príkladom podpory učiteľov, ktoré im pomáha rozumieť potrebám a odlišnostiam detí a celej komunity z rôznych prostredí a rôzneho kultúrneho zázemia. Učitelia sa vzdelávali v téme posilňovania vzťahov medzi žiakmi, práce s emóciami, motivácie detí z rôznych prostredí, ako aj práce s predsudkami a stereotypmi. Získali tak nielen teoretický základ, ale mali možnosť si prakticky vyskúšať konkrétne aktivity, pripraviť si vyučovacie hodiny so zameraním na prácu s cieľmi a posilniť svoje pedagogické kompetencie týkajúce sa diferenciácie učiva, manažovania správania, či aktivizujúcich metód. Spolupráca s neziskovými organizáciami prináša do škôl nástroje a metódy, ktoré reflektujú jedinečnosť všetkých detí a z rozmanitosti robia výhodu, nie prekážku.

 

Pre koho je vzdelávanie prínosom

„Týka sa to mnohých detí, ktoré síce nemusia byť z vylúčeného prostredia, no napriek tomu majú špecifické potreby vo vzdelávaní. Keď hovoríme o tom, čo potrebujú marginalizované rómske komunity a deti, ktoré v nich vyrastajú, ide o kombináciu viacerých faktorov. Jedným z nich sú učitelia, ktorí dokážu efektívne pracovať s nízko motivovanými skupinami. Zároveň však potrebujeme aj pedagógov, ktorí rozumejú deťom pochádzajúcim z „inopodnetného“, inokultúrneho a inojazyčného prostredia. To, čo tieto deti zažívajú vo svojich komunitách, nie je zlé – je to jednoducho iné. Vyrastajú v inom kultúrnom kontexte, ktorý im poskytuje odlišné podnety než tie, ktoré sú bežné v majoritnej spoločnosti. To však v žiadnom prípade neznamená, že sú menejcenné alebo horšie,“ vysvetľuje garantka vzdelávania, Janette Motlová z neziskovej organizácie EDUMA.

Mapovanie príkladov dobrej praxe sa uskutočňuje v rámci aktivity Národného projektu Monitorovanie a hodnotenie inkluzívnych politík zameraných na rómsku populáciu, predovšetkým marginalizované rómske komunity.

Projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.