Cyklokoalícia kritizuje MD SR, ktoré sa opäť skúša upraviť cestný zákon

Cyklokoalícia kritizuje MD SR, ktoré sa opäť skúša upraviť cestný zákon Cyklokoalícia kritizuje MD SR, ktoré sa opäť skúša upraviť cestný zákon

Návrh zákona, ktorý mal rozšíriť kompetencie Ministerstva dopravy na vykonávanie štátneho odborného dozoru aj nad miestnymi cestami v prípadoch „s nežiaducimi socio-ekonomickými vplyvmi“ a pre samosprávy zavádzal nové pokuty, predložili ešte vlani poslanci Mažgút a Kaliňák. Po kritike bol návrh stiahnutý a podobný predložilo v januári do skráteného pripomienkového konania Ministerstvo dopravy. Otvorene komunikovalo snahu venovať sa tak cyklotrase na nábreží v Bratislave, čím si návrh vyslúžil prezývku „Lex Vajanského“.

Na základe množstva pripomienok ministerstvo aj tento návrh stiahlo a vo februári predložilo tretí podobný návrh. Podľa Cyklokoalície však návrh ministerstva ani tento raz nie je v poriadku. „Ministerstvo opäť nezdôvodnilo skrátené pripomienkové konanie, čo mu už okrem nás vytýka aj generálna prokuratúra. Nesprávne vyhodnotilo aj vplyvy na rozpočet verejnej správy a opomenulo predbežné pripomienkové konanie, na čo tiež v pripomienkach upozornilo Ministerstvo financií SR aj Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR,“ povedal Dan Kollár, prezident Cyklokoalície.

K návrhu predložilo zásadné pripomienky aj Združenie samosprávnych krajov SK8, Únia miest Slovenska či Združenie miest a obcí Slovenska. Samosprávy poukazujú na zmätočnosť a nesystémovosť navrhovaných zmien a kritizujú vysoké pokuty, ktoré môžu byť pre samosprávy likvidačné. Cyklokoalícia sa s tým v hromadnej pripomienke stotožňuje a upozorňuje, že zasahovanie štátu do dopravných politík samospráv v návrhu nie je dostatočne odôvodnené.

„Prekvapuje nás, že Ministerstvo dopravy SR predložilo po predošlom zbabranom návrhu opäť rovnako nekvalitnú novelu, v ktorej sa snaží zasahovať do právomocí samospráv, no nespĺňa ani vlastné legislatívne pravidlá vlády. Sme presvedčení, že ministerstvo by malo novelu stiahnuť a venovať pozornosť dôležitejším témam, aby sa ľudia na Slovensku mohli dopravovať zdravšie, komfortnejšie a ekologickejšie,“ doplnil Kollár.