Ilustračná snímka (PSK)
V okrese Poprad ide najnovšie až o štyri projekty cestnej infraštruktúry. Vo finále je rekonštrukcia mosta zo 60. rokov minulého storočia v Liptovskej Tepličke.
Vynovené mosty majú Nižný Slavkov, Vyšné Repaše, Spišská Teplica aj Liptovská Teplička. Vybudovala sa tiež nová skládka chemického posypového materiálu pre popradskú oblasť a rozbehli práce na moste v časti Poprad – Stráže. Tieto investičné akcie sú za približne 525-tisíc eur.
Ďalšie mosty v Prešovskom kraji majú nový šat, sú bezpečnejšie a poskytujú komfortnejší prejazd motoristom. Komplexne obnovené (resp. novovybudované) sú štyri mostné objekty, a to v Nižnom Slavkove, Vyšných Repašoch, Spišskej Teplici a Liptovskej Tepličke. Na moste vedúcom ponad Strážsky potok medzi Popradom a Strážami sa aktuálne pracuje. Krajskí cestári z popradského strediska majú tiež novú skládku posypového chemického materiálu. Ide pritom o cestné akcie, ktoré si v okresoch Sabinov, Levoča a Poprad vyžiadali investíciu z rozpočtu PSK vo výške viac ako 3,1 mil. eur.
„Náš mostný program je výborne rozbehnutý a vnímame ho ako výnimočne dobrú vec, ktorá má pravidelný prísun investícií či už z rozpočtu PSK aj z európskych programov práve na riešenie rekonštrukcie mostov. Riešime aj cestné telesá v rámci celého kraja, treba si však uvedomiť, že ak nebudeme mať dobré a bezpečné mosty a tie sa nám zrútia, zbytočne zrekonštruujeme vozovky. Kvalitná cestná infraštruktúra je našou prioritou, pretože pre život ľudí v regióne a pri ich presune za povinnosťami je nevyhnutná. Preto som rád, že sme obyvateľom okresov Sabinov, Levoča aj Poprad dali ďalšie vynovené mosty, ktoré im, pevne verím, budú dobre a najmä dlho slúžiť,“ povedal predseda PSK Milan Majerský počas štvrtkových (19.10.) výjazdov do zmienených okresov.
V Nižnom Slavkove (okr. Sabinov) sa ponad potok Kanišov vybudoval nový mostný objekt s premostením 22,55 metra, a to za 1,05 mil. eur. Nahradil pôvodný most z roku 1951. Podobnú situáciu vyriešili cestári Správy a údržby ciest PSK aj vo Vyšných Repašoch (okr. Levoča), kde most z roku 1961 nahradil nový objekt za 525-tisíc eur.
Stavebné činnosti za 628-tisíc eur pozostávali z odstránenia mostnej konštrukcie, nosníkov, dosky a vybudovania nového mostného príslušenstva, sanácie a úprav spodnej stavby či okolia mosta, ale aj z pokládky asfaltových vrstiev v celkovej dĺžke 0,354 km.
Rekonštrukciu zahrňujúcou sanáciu pôvodných opôr mosta vrátane rekonštrukcie – výmeny nosnej konštrukcie a priľahlej komunikácie prešiel objekt v Spišskej Teplici, ktorý bol postavený ešte v roku 1966. Prešovská župa do jeho obnovy investovala 431-tisíc eur.
V lete 2023 spustil kraj modernizáciu mosta v časti Poprad-Stráže. Opravou tu konkrétne prechádza objekt vedúci cez Strážsky potok z roku 1971, ktorého stavebnotechnický stav je hodnotený stupňom 5, teda zlý. Trvať by mala 180 dní s predpokladaným ukončením vo februári 2024.
„V rámci mostného programu pripravujeme ročne zhruba 30-35 projektových dokumentácií na mosty. Prioritizácia poradia, ktoré mosty opravíme, vychádza z kontrol vykonávaných našimi technikmi a ich zaradení do jednotlivých stavebnotechnických stupňov, pričom naliehavosť situácie, životnosť mosta a jeho prevádzková spôsobilosť rozhodujú o tom, či pôjdu tieto mosty do opravy už nasledujúci rok alebo o dva roky. Každopádne máme momentálne pripravených zhruba 40 projektových dokumentácií na ďalšie mostné objekty v kraji, ktoré plánujeme rekonštruovať,“ doplnil v rámci mostných plánov kraja riaditeľ Správy a údržby ciest PSK Marcel Horváth.
A napokon, práve popradské stredisko krajských cestárov má tiež novú skládku soli, resp. chemického posypového materiálu. Stavba s rozmermi 17,8 x 28,8 metra a kapacitou 1 410 ton zhltla bezmála 314-tisíc eur.