https://www.l-r.sk

Elektromobily v podzemných garážach: Nové požiadavky na bezpečnosť od roku 2025

Rozmach elektromobility prináša so sebou aj nové otázky, ako bezpečne parkovať a nabíjať elektrické vozidlá v podzemných garážach. Kým doteraz chýbali v slovenskej legislatíve jasné pravidlá, začiatkom roku 2025 pribudli nové usmernenia Prezídia Hasičského a záchranného zboru (HaZZ), ktoré prinášajú detailné odporúčania pre nové aj existujúce stavby. Aj keď tieto usmernenia nie sú právne záväzné, predstavujú technický štandard, ktorým sa budú pri povoľovaní stavieb riadiť odborní projektanti, hasiči aj stavebné úrady.

Hoci zákon o energetickej hospodárnosti budov obsahuje všeobecné kritériá týkajúce sa infraštruktúry pre nabíjanie elektrických vozidiel, absentujú v ňom konkrétne technické požiadavky týkajúce sa samotného umiestňovania, parkovania a nabíjania elektromobilov v stavbách. Tieto pravidlá nenachádzame ani v aktuálne platnej vyhláške Ministerstva vnútra SR č. 4/2004 Z. z., ktorá ani po viacerých novelizáciách neposkytuje dostatočne jednoznačné odpovede pre projektantov či stavebníkov.

Detailnejšiu úpravu prináša až nový stavebný zákon a jeho vykonávacie predpisy, pričom pre prax sú najzásadnejšie technické požiadavky na protipožiarnu bezpečnosť (ako pri výstavbe, tak aj pri užívaní stavieb). Ide o oblasť, ktorá je zároveň aj najnáročnejšia z hľadiska aplikácie a preukazovania splnenia podmienok.

Práve z dôvodu legislatívnych nejasností vydalo Prezídium HaZZ dňa 20. 12. 2021 usmernenie s názvom „Požiadavky protipožiarnej bezpečnosti v súvislosti s parkovaním a nabíjaním elektromobilov v stavbách“.

Toto usmernenie má odporúčací a teda nie záväzný charakter, no v praxi sa stalo dôležitým interpretačným materiálom pri povoľovacích procesoch a posudzovaní dokumentácie. Vzhľadom na dynamický technologický vývoj v oblasti elektromobility bolo uvedené usmernenie začiatkom roku 2025 zásadným spôsobom revidované. Nová verzia reaguje na aktuálne poznatky, nové typy trakčných batérií, zmenené rizikové scenáre a smeruje k väčšej zrozumiteľnosti minimálnych bezpečnostných štandardov pre garáže, parkovacie domy aj obytné stavby so zabudovanými nabíjacími bodmi,“ vysvetľuje advokátka Barbora Balunová z L/R/P advokáti,s.r.o.

Usmernenie delí odporúčania Prezídia HaZZ do dvoch kategórií. Prvou z nich sú požiarno-bezpečnostné požiadavky na stavby, druhou kategóriu odporúčaní sú odporúčania na vybavenie stavieb požiarnotechnickými zariadeniami.

 

Kde môžu byť elektromobily bezpečne umiestnené?

Prezídium HaZZ odporúča, aby sa nabíjacie stanice a parkovacie miesta pre elektromobily v hromadných či radových garážach umiestňovali najmä tam, kde sú stavebné konštrukcie odolné voči požiaru — teda z materiálov triedy D1.

Ďalšie odporúčania zahŕňajú:

  • nabíjacie miesto má byť na požiarnom podlaží, ktoré má primeranú požiarnu odolnosť,
  • minimálna vzdialenosť od únikových ciest musí byť aspoň 2,5 metra,
  • vedľa seba môže byť najviac 6 stojísk pre elektromobily — ďalšie sa musia oddeliť odstupom alebo protipožiarnou stenou.

Výnimku majú len garáže so zabudovaným stabilným hasiacim zariadením.

 

Technika a protipožiarne zabezpečenie

Pri väčších garážach pribúdajú aj technické požiadavky:

  • viac ako 10 miest na nabíjanie musí mať elektrickú požiarnu signalizáciu,
  • pri viac ako 40 miestach v novostavbe sa odporúča automatický stabilný hasiaci systém,
  • ak je garáž napojená na batériové úložisko (viac ako 40 kWh), musí existovať jasné a bezpečné miesto na rýchle vypnutie el. napájania označené nápisom VYPNUTIE NABÍJANIA ELEKTROMOBILOV.

Nové pravidlá sa netýkajú len veľkých parkovacích domov v mestách. Platné sú aj pri projektoch menších bytových domov, rekonštrukciách existujúcich podzemných garáží či pri dodatočnej montáži nabíjacích staníc. Pre obce a vlastníkov budov sú tieto usmernenia dôveryhodným návodom, ako zabezpečiť garáže tak, aby boli bezpečné pre všetkých — aj pri rozšírenom používaní elektromobilov,“ dodáva B. Balunová.