Fontánu pri soche barlolámača chcú obnoviť podľa pôvodného projektu

Fontánu pri soche barlolámača chcú obnoviť podľa pôvodného projektu Fontánu pri soche barlolámača chcú obnoviť podľa pôvodného projektu

Mesto ako vlastník národnej kultúrnej pamiatky požiadalo na tento účel Ministerstvo kultúry SR o dotáciu vo výške 45 000 eur z programu Obnovme si svoj dom. Informovalo o tom Martin Ričány z odboru komunikácie na piešťanskej radnici.

Celkové náklady na opravu mosta boli vyrátané na 1,8 milióna eur, radnica získala dotáciu z ministerstva kultúry vo výške 995 000 eur. Potrebné bolo realizovať obnovu nosnej konštrukcie, kovových častí, okenných výplní, strechy, výmenu osvetlenia a novú komunikáciu. Práce začali v polovici roka 2019, uskutočňovali sa pod dozorom Krajského pamiatkového úradu (KPÚ) Trnava.

S doterajšou rekonštrukciou sú pamiatkari spokojní. Historik Martin Švihorík povedal, že aktuálne KPÚ odobril kolaudáciu obnovy exteriéru mosta. Pokračovať sa bude v interiérových častiach. „Po menších zásahoch sa podarilo dosiahnuť, že most sa stáva vzdušnejším, svetlejším, a tak sa docielil pôvodne mienený výraz – sklený,” uviedol. Zmenený bol odtieň náterov konštrukcie. „Farebnosť sme sa snažili prinavrátiť k pôvodnému stavu, podľa zachovaných fragmentov bol po postavení tyrkysovo-zelený,” doplnil. Najväčšou výzvou pri obnove boli podľa Švihoríka pôvodné sklené výplne, nakoniec sa ukázalo, že pod nátermi boli relatívne zachované.

V prípade barlolámača je v pláne obnoviť fontánku a jej technológiu podľa pôvodných nákresov autora diela - architekta Emila Belluša. V súčasnosti jediná osadená vodná tryska nezodpovedá podľa informácií mesta nákresu a pôvodnej idei architekta, má predstavovať bublajúci piešťanský liečivý prameň. „Rovnako plánujeme osadiť zábradlie na fontánku a vrátiť jej pôvodnú bielu farbu,” uviedol Ričány. Z dobových fotografií je zrejmé, že technológia fontány nebola doteraz nikdy zrealizovaná podľa autora, preto ide o zámer významného charakteru.

Kolonádový (Sklený) most patrí k vrcholu slovenskej funkcionalistickej architektúry. Je najdlhším krytým mostom pre peších na Slovensku. Postavili v rokoch 1930 až 1933 na objednávku kúpeľov, počas druhej svetovej vojny bol značne poškodený. Obnoviť sa ho podarilo až v roku 1956.