Galéria M. A. Bazovského otvára výstavu zakladateľskej osobnosti moderného slovenského sochárstva – Rudolfa Uhra

Galéria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne otvára výstavu Rudolf Uher / STOPY, venovanú jednej z najvýraznejších osobností slovenského moderného sochárstva, pôvodom z okolia Trenčína. Výstava STOPY, ktorá je súčasťou programu Európskeho hlavného mesta kultúry Trenčín 2026, predstaví Uhrove ikonické aj doteraz nevystavené diela. Galéria pozýva verejnosť na slávnostnú vernisáž vo štvrtok 6. novembra o 17:00, výstava potrvá do 18. januára 2026.

 

Pohľad do ateliéru a tvorivého sveta

Výstava STOPY priblíži dielo Rudolfa Uhra netradičným spôsobom – ako pohľad do Uhrovho ateliéru a tvorivého procesu, zachyteného v jeho pozostalosti. Tú dnes spravuje umelcov vnuk Lukáš Uher v zbierke Uher a Uher.

„Výstava ukáže Uhra ako tvorcu, ktorého dielo presahuje hranice Slovenska a má miesto aj v širšom stredoeurópskom kontexte. Návštevníci uvidia ikonické aj menej známe – niektoré dosiaľ nevystavené – diela z rôznych období jeho tvorby: sochy, kresby, maľby aj keramiku,” hovorí Katarína Bajcurová, historička umenia a kurátorka, spoluautorka monografie Rudolfa Uhra a autorka výstavy súborného diela umelca.

 

Modernista s koreňmi v krajine

Rudolf Uher (1913, Lubina – 1987, Bratislava) bol pôvodne učiteľ, neskôr sochár, ktorý po druhej svetovej vojne priniesol na Slovensko moderné umelecké prístupy inšpirované Parížom i tvorbou Brâncușiho a Zadkina.

Jeho tvorba prešla od expresívnych figúr k abstraktným, archetypálnym tvarom, ktoré vyjadrujú krajinu, pôvod a hlboké ľudské príbehy. Uhrove diela boli prezentované na top svetových podujatiach ako Bienále v Benátkach (1966), EXPO Montreal (1967) a EXPO Osaka (1970), vytváral veľkorozmerné exteriérové diela v Európe, USA aj Japonsku.

Napriek uznaniu v medzinárodnom prostredí bol jeho tvorivý rozlet v 70. rokoch prerušený politickými zásahmi. Vytvorená aj odstránená bola verejná plastika na bratislavskom Štrkovci. Napriek zdravotným i spoločenským prekážkam tvoril až do konca života.

 

Vizuálne umenie pôvodom z Trenčianskeho kraja

Výstava je súčasťou projektu S koreňmi v Trenčíne, ktorý patrí do programu Európskeho hlavného mesto kultúry Trenčín 2026. V troch trenčianskych galériách –  Galéria Miloša Alexandra Bazovského, Nová vlna a FOR MAAT – sa návštevníci a návštevníčky stretávajú so známymi menami slovenskej moderny aj súčasnými mladými umelcami a umelkyňami.

„Trenčín a jeho región boli a sú dôležitým podhubím vizuálneho umenia na Slovensku. Mnohí umelci a umelkyne, ktorí odtiaľto pochádzajú, sa dokázali výrazne presadiť na domácej aj medzinárodnej scéne,” vysvetľuje hlavná dramaturgička Trenčín 2026 Mária Janušová a dodáva: „Projekt S koreňmi v Trenčíne na tento fakt poukazuje – zviditeľňuje silné tvorivé zázemie regiónu, prepája minulosť so súčasnosťou a ukazuje, že miestna umelecká scéna má trvalý vplyv a potenciál inšpirovať nové generácie.”  

V rámci projektu S koreňmi v Trenčíne túto jeseň už ľudia videli Priezory Juraja Tomana a môžu sa tešiť na retrospektívnu výstavu Igora Kalného, Nevidím to ružovo Lucie Fabovej a tvorbu Jany Gombikovej. Hlavným ťahákom roka 2026 bude výstava renomovanej umelkyne Denisy Lehockej, ale čaká nás aj tvorba mladších intermediálnych umelkýň: Trenčianky Gabriely Zigovej a Kataríny Poliačikovej zo Starej Turej. 

 

Trenčín 2026 finančne podporujú Mesto Trenčín, Trenčiansky samosprávny kraj a Ministerstvo kultúry SR. Partnerom je Európska únia.