Ilustračná snímka, zdroj: skolskyportal.sk
Na základe nejasného výkladu a rozdielneho názoru Združenia miest a obcí Slovenska a Ministerstva školstva, Vedy výskumu a športu SR sa ZMOS obrátilo na Generálnu prokuratúru SR.
„Na základe nejasného výkladu a rozdielneho názoru Združenia miest a obcí Slovenska a Ministerstva školstva, Vedy výskumu a športu SR k postupu miest a obcí vo veci prednostného prijímania detí do materských škôl a určovania výšky mesačného príspevku zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu nákladov za pobyt dieťaťa v materskej škole zriadenej obcou so zohľadňovaním trvalého bydliska zákonného zástupcu dieťaťa sa Združenie miest Slovenska obrátilo na Generálnu prokuratúru SR so žiadosťou o stanovisko k danej problematike.
Generálna prokuratúra SR sa listom č. VI/1 Gd 262/19/1000-5 z 23. 7. 2019 vyjadrila, že „orgány prokuratúry nepovažujú za diskriminačné, ak obce pri rozhodovaní vo veciach prijímania detí do materských škôl a určovania výšky mesačného príspevku zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu nákladov za pobyt dieťaťa v materskej škole zriadenej obcou si vo svojich všeobecne záväzných nariadeniach upravia podmienky tak, že preferujú deti a rodičov s trvalým pobytom na území obce, ktorá zriadi materskú školu.“ Z listu je evidentné, že GP SR nepredkladá výklad zákonov, na čo aj v samotnom stanovisku upozorňuje, ale ako zákonný subjekt , ktorý je zákonom č. 153/2001 Z. z. poverený výkonom dozoru nad zachovávaním zákonnosti orgánmi verejnej správy, podáva svoje stanovisko k danej problematike, pričom vychádzala z existujúcej Judikatúry a to konkrétne z uznesenia Najvyššieho súdu SR.
ZMOS zároveň upozorňuje, že možnosť určovania rozdielnej výšky mesačného príspevku zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu nákladov za pobyt dieťaťa v materskej škole zriadenej obcou zaniká na základe zákona č. 209/2019 Z. z. dňom 1. 1. 2021, kedy začína platiť zákonné pravidlo určovania tohto príspevku v rovnakej výške.“