Hlavné mesto navrhuje do územného plánu prísnu reguláciu reklamných stavieb

Hlavné mesto navrhuje do územného plánu prísnu reguláciu reklamných stavieb Hlavné mesto navrhuje do územného plánu prísnu reguláciu reklamných stavieb

TASR o tom informovala hovorkyňa Bratislavy Katarína Rajčanová.       

Primátor hlavného mesta Matúš Vallo tvrdí, že vizuálny smog sa v Bratislave stal neúnosným. "Ešte minulý rok sme vypovedali nájomné zmluvy reklamným stavbám na mestských pozemkoch a postupne tieto reklamy odstraňujeme. V rovnakom čase však naďalej pribúdajú nové reklamné stavby na pozemkoch, ktoré mestu nepatria," priblížil. Magistrát preto navrhuje jasné a jednotné pravidlá, ráta so štyrmi zónami regulácie, ktoré rešpektujú prirodzené členenie mesta. Vo všetkých zónach bude zakázané umiestňovať bilbordy s reklamnou plochou väčšou ako 13 štvorcových metrov (m2). Úplný zákaz reklamných stavieb bude v prírodnom prostredí, na nábreží, promenáde, zeleni definovanej v územnom pláne a pri vodných tokoch a plochách. "V širšom centre mesta – CMO má byť zakázané umiestňovanie reklamných stavieb okrem menších citylightov s plochou do troch m2 minimálne so 100-metrovým rozstupom a tiež vývesných štítov na označenie organizácie či prevádzky na budove," podotkla Rajčanová.       

V pamiatkovo-chránených územiach, ako napríklad historické jadro mesta či pamiatková zóna Rusovce, budú povolené len základné vývesné štíty do dvoch m2 na budovách prevádzok a organizácií. "Zásadné zníženie množstva reklamných stavieb bude pozdĺž kompozičných osí, akými sú hlavné dopravné ťahy, napríklad Račianska či Karloveská, kde okrem vývesných štítov budú povolené iba citylighty do troch m2 s rozstupom minimálne 100 metrov," spresnila hovorkyňa. V ostatnom urbanizovanom území majú byť povolené iba citylighty do troch m2 s minimálnym rozstupom 100 m, bilboardy do 13 m2 s minimálnym rozstupom 200 m a vývesné štíty na veľkých budovách obchodu a služieb s maximálnou reklamnou plochou do 13 m2 na jednu prevádzku.       

"Nové pravidlá v územnom pláne prinesú výsledky najmä v dlhodobejšom horizonte. Jednak výrazným obmedzením osádzania nových reklamných stavieb a zároveň postupným znižovaním počtu tých, ktoré už dnes osadené sú. Ak mestské zastupiteľstvo navrhované zmeny územného plánu budúci rok schváli, v Bratislave už nebude možné získať stavebné povolenie či ohlášku na reklamnú stavbu, ktorú v danej zóne územný plán neumožňuje," vysvetlila Rajčanová. Viditeľne sa tak má v hlavnom meste postupne znižovať záťaž vizuálneho smogu.       

Zmeny a doplnky 07 územného plánu riešia aj územné plány zón, električkovú trať v novom centre Bratislavy s možnosťou budúceho ďalšieho rozvoja električkových tratí vybudovaním radiály do Podunajských Biskupíc a Vrakune, adaptačné zásady k zvýšeniu odolnosti voči dosahom klímy či zber a zhodnotenie biologicky rozložiteľného odpadu. Prerokovanie návrhu zmien a doplnkov 07 trvá do 18. decembra.