Horný Šariš má prvé tri certifikované produkty

Horný Šariš má prvé tri certifikované produkty Horný Šariš má prvé tri certifikované produkty

„Regionálnu značku môžu získať tradičné remeselné alebo potravinárske produkty, podujatia, ubytovacie a stravovacie služby. Certifikovaný produkt musí spĺňať štyri základné kritériá - je jedinečný pre daný región, pochádza od miestneho výrobcu, využíva tradičné postupy a miestne zdroje, obsahuje podiel ručnej práce a musí byť šetrný k životnému prostrediu,” konkretizuje Lenka Smetanková z Miestnej akčnej skupiny (MAS) Sekčov – Topľa, ktorá regionálnu značku Horný Šariš koordinuje.

Spolupracujú na nej aj ďalšie subjekty z územia – MAS Topoľa, MAS Horná Topľa, MAS Dukla, MAS Horný Šariš – Minčol, Mikroregión Stredná Topľa a Kultúrne a turistické centrum Bardejov.

Hoci medzi certifikovanými produktmi na Slovensku prevládajú remeselné výrobky a podujatia sú skôr ojedinelé, na hornom Šariši získalo v prvom kole certifikát práve športové podujatie. Dukelský beh mieru je tretí najstarší organizovaný beh na Slovensku, beží sa už 62 rokov. Regionálnu značku získali aj tradičné prírodné mydlá, ktoré z bylín v okolí Bardejova vyrábajú manželia Miriam a Ján Šmilňákovci. Tretím produktom je jedľový medovicový med od Stanislava Nováka z Richvaldu.

Certifikáty prvým trom lokálnym producentom budú slávnostne odovzdané v nedeľu počas Dukelského behu mieru. Zároveň bude vyhlásená v poradí druhá výzva pre lokálnych producentov. Tá prvá mala totiž len troch účastníkov.

„Je to málo, s rovnakým problémom sa však v začiatkoch stretli všetky ostatné regionálne značky. Najťažšie je začať,” konštatuje Smetanková.

Hlavným motívom zavedenia regionálneho značenia na hornom Šariši je podpora miestnej ekonomiky. „Región navštevuje veľa turistov a chceme im aj takýmto spôsobom ukázať, že práve tieto produkty sú pre naše územie špecifické a keď si ich kúpia, odnesú si domov originálny kúsok z našej krásnej lokality,” dodala Smetanková.

Na Slovensku je v súčasnosti 13 regionálnych značiek s jednotným logotypom s folklórnym motívom, ktoré zahŕňajú viac ako 300 unikátnych lokálnych produktov.