Štvrtok 29.02.2024
Dnes má meniny 
Radomír
°C
03.09.2021 08:00

Horný Šariš má prvé tri certifikované produkty


Ilustračná snímka: (tasr).


Prvú septembrovú nedeľu (5. 9.) pribudnú medzi certifikované slovenské regionálne značky prvé tri produkty s označením regionálny produkt Horný Šariš. Sú to jedľový medovicový med, prírodné mydlá s bylinkami a Dukelský beh mieru.


„Regionálnu značku môžu získať tradičné remeselné alebo potravinárske produkty, podujatia, ubytovacie a stravovacie služby. Certifikovaný produkt musí spĺňať štyri základné kritériá - je jedinečný pre daný región, pochádza od miestneho výrobcu, využíva tradičné postupy a miestne zdroje, obsahuje podiel ručnej práce a musí byť šetrný k životnému prostrediu,” konkretizuje Lenka Smetanková z Miestnej akčnej skupiny (MAS) Sekčov – Topľa, ktorá regionálnu značku Horný Šariš koordinuje.

Spolupracujú na nej aj ďalšie subjekty z územia – MAS Topoľa, MAS Horná Topľa, MAS Dukla, MAS Horný Šariš – Minčol, Mikroregión Stredná Topľa a Kultúrne a turistické centrum Bardejov.

Hoci medzi certifikovanými produktmi na Slovensku prevládajú remeselné výrobky a podujatia sú skôr ojedinelé, na hornom Šariši získalo v prvom kole certifikát práve športové podujatie. Dukelský beh mieru je tretí najstarší organizovaný beh na Slovensku, beží sa už 62 rokov. Regionálnu značku získali aj tradičné prírodné mydlá, ktoré z bylín v okolí Bardejova vyrábajú manželia Miriam a Ján Šmilňákovci. Tretím produktom je jedľový medovicový med od Stanislava Nováka z Richvaldu.

Certifikáty prvým trom lokálnym producentom budú slávnostne odovzdané v nedeľu počas Dukelského behu mieru. Zároveň bude vyhlásená v poradí druhá výzva pre lokálnych producentov. Tá prvá mala totiž len troch účastníkov.

„Je to málo, s rovnakým problémom sa však v začiatkoch stretli všetky ostatné regionálne značky. Najťažšie je začať,” konštatuje Smetanková.

Hlavným motívom zavedenia regionálneho značenia na hornom Šariši je podpora miestnej ekonomiky. „Región navštevuje veľa turistov a chceme im aj takýmto spôsobom ukázať, že práve tieto produkty sú pre naše územie špecifické a keď si ich kúpia, odnesú si domov originálny kúsok z našej krásnej lokality,” dodala Smetanková.

Na Slovensku je v súčasnosti 13 regionálnych značiek s jednotným logotypom s folklórnym motívom, ktoré zahŕňajú viac ako 300 unikátnych lokálnych produktov.

Autor: (tasr)


komentáre
SHOW ALL
podobné
26.02.2021
Prvá regionálna značka na východe Slovenska
Už budúci týždeň pribudne na Slovensku nová regionálna značka – Horný Šariš. V pondelok 1. marca bude na sociálnej sieti Facebook streamované slávnostné predstavenie loga novej regionálnej značky, ktorá je, mimochodom, prvá na východnom Slovensku.
viac
22.07.2021
V okolí Stropkova i Dukly chystajú prvý ultramaratón na severovýchode SR
Posledný septembrový víkend chystajú bežci zo Stropkova jedinečné podujatie, prvé svojho druhu v regióne pod Duklou – ultramaratón Rusínska stovka.
viac
14.10.2021
Druhý ročník projektu ELoGE Slovensko
Registrácia samospráv na získanie Európskej značky excelentnosti dobrej správy vecí verejných pre rok 2021 spustená.
viac
18.11.2021
Regionálne pulty BBSK majú úspech
Projekt Regionálnych pultov Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) má za sebou po spustení e-shopu úspešný rok. Aktuálne už ponúka výrobky od 58 regionálnych producentov.
viac
top články
24 hodín
7 dní
30 dní
partneri
anketa
Mal by sa zakázať vstup utečencov do Európy?
Áno, môžu medzi nimi byť teroristi.
76.98 %
Nie som si istý/istá, ale nemali by sme ich do SR pustiť.
3.08 %
Nie, sú to ľudia, ktorí utekajú pred hrôzami vojny a potrebujú pomoc.
19.94 %