Stretávame sa s tým denne. Auto stojí, vodič nikam nejde, no motor stále beží. Tento jav má anglický názov idling (z anglického idle = nečinný, nevyužitý) a znamená chod motora na voľnobeh/státie na voľnobeh, keď vozidlo stojí bez pohybu. Krátke zastavenie s bežiacim motorom sa môže zdať neškodné. V skutočnosti však ide o zlozvyk, ktorý so sebou prináša nielen ekonomické nevýhody, ale aj ekologické a zdravotné negatíva.
„Počas státia na voľnobeh šetrím motor pred opotrebovaním, lebo vypínanie a zapínanie mu škodí viac.“ Výrok, ktorý mnohí z nás už určite počuli – poďme si však vysvetliť (ne)pravdivosť tohto tvrdenia.
Motor pracuje na nízkych otáčkach bez záťaže, zvyšuje tým svoje opotrebovanie, nedochádza k pohybu vozidla, no stále sa spaľuje palivo, čím dochádza k neefektívnej spotrebe a vyšším nákladom na údržbu.
Státím na voľnobeh narastá aj produkcia zdraviu škodlivých emisií znečisťujúcich látok ako oxid uhoľnatý (CO), oxidy dusíka (NOx), jemné prachové častice(PM2,5) či karcinogénny benzo(a)pyrén, čím sa zhoršuje lokálna kvalita ovzdušia. Tieto emisie dýchame my všetci – deti pred školou, ľudia na zastávkach či obyvatelia rušnej ulice. Znečistený vzduch preukázateľne zhoršuje prejavy astmy, dráždi dýchacie cesty, spôsobuje bolesti hlavy či únavu a pri dlhodobej expozícii môže byť príčinou aj vážnejších ochorení.
Neviditeľný problém
To, že sa z výfuku nedymí, neznamená, že auto nevypúšťa škodlivé látky – presvedčil sa o tom aj profesor Martin Williams, britský environmentálny vedec, ktorý pomocou infračervenej kamery pozoroval emisie z výfukov áut a ich šírenie do ovzdušia. Práve toto zviditeľnenie emisií môže výrazne pomôcť pri osvete. Vysoko exponované sú najmä malé deti (aj tie v kočíkoch), ktoré sú svojim vzrastom fyzicky bližšie k škodlivým plynom z vozidiel so spaľovacími motormi, a to najmä dieselovými.
Tento zlozvyk sa najčastejšie týka:
· rodičia pred škôlkami a školami,
· vodiči autobusov a taxíkov počas prestávok,
· nákladní dopravcovia pri nakládke či vykládke,
· obchôdzkové motorizované hliadky,
· zásobovacie a servisné vozidlá,
· a v zime bežní vodiči, ktorí nechávajú motor bežať, aby auto vyhriali alebo odmrazili okná a naopak v lete tí, ktorí majú pustenú klímu.
