Ľudia pomáhajú strážiť verejné peniaze, NKÚ prijal 330 podnetov za pol roka

Spolu 330 podnetov od fyzických aj právnických osôb zaevidoval Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR vprvom polroku 2025. Najviac podnetov súviselo s hospodárením v územnej samospráve, viaceré sa týkali vodárenstva, zdravotníctva či kultúry. Tretinu tvorili opakujúce sa podania od jedného občana. Časť podnetov kontrolóri využijú ako podklady pre budúcoročné kontroly. Národní kontrolóri sa tak pozrú napríklad na to, ako hospodári s majetkom spoločnosť Konštrukta – Defence, a. s. či Stredná zdravotnícka škola v Košiciach.
Najväčší počet podaní prišiel e-mailom, a to 60 podnetov, cez webový portál 56, prostredníctvom Slovensko.sk 19 podaní a zvyšok listom. V uvedenom nie sú započítané opakujúce sa podnety. Z podaní, ktoré spadajú do pôsobnosti NKÚ, väčšina upozorňovala na nehospodárne nakladanie s verejnými prostriedkami, majetkom či porušovanie právnych predpisov. Občania najčastejšie podávali podnety k fungovaniu samospráv. „Sme radi, že ľuďom nie je ľahostajné, ako sa hospodári v ich obci či v samotnom štáte. Každý občan tak v konečnom dôsledku môže byť aktívnym kontrolórom. Nakoniec aj vďaka ich vecným podnetom vieme lepšie zacieliť naše kontroly, môžeme cielenejšie pracovať s rizikami,“ uviedla hovorkyňa štátnych kontrolórov Daniela Bolech Dobáková. „Takýto záujem verejnosti o život v spoločnosti je dôležitým signálom, že ľudia sledujú verejné dianie a chcú, aby boli štátne financie využívané hospodárne a transparentne,“ dodala.
Evidovaných bolo tiež 43 anonymných podaní. Úrad prijal aj podnety od poslancov Národnej rady SR či neziskových organizácií, pričom niektoré sa opakovane týkali tém ako Expo Osaka alebo Slovenská akadémia vied. Na základe vybraných podnetov sa pripravujú kontroly zamerané napríklad na oblasť autobusovej dopravy v Trenčianskom kraji, hospodárenie automobilových opravovní ministerstva vnútra, spoločnosti Konštrukta - Defence či Strednej zdravotníckej školy v Košiciach. Kontrolóri sa na základe podnetov pozrú aj na výber poplatkov za odpady vo Vysokých Tatrách či elektronický mýtny systém.
Až 40 podaní sa týkalo oblastí mimo kompetencií národných kontrolórov. Išlo najmä o spotrebiteľské reklamácie na dodávateľov energií, nespokojnosť s činnosťou správcov bytových domov či stavebných úradov.
Ako podať podnet na NKÚ?
V prípade, že ste vyčerpali dostupné možnosti riešiť problém cez vnútornú kontrolu príslušného úradu či inštitúcie alebo hlavného kontrolóra samosprávy, kontaktujte nás:
1. emailom na info@nku.gov.sk
2. cez formulár na www.nku.gov.sk
3. doručením do podateľne úradu
4. cez portál slovensko.sk
5. listom
Čo úrad nerieši?
Majetkové a dedičské spory, pracovno-právnu agendu, odtiahnutie áut a pokuty, priznávanie výšky dôchodkov a iných sociálnych dávok, platby za energie a telefón, systém verejného obstarávania, výklad legislatívy, ale ani správne konania iných úradov či správcovské spoločnosti bytov. Národná autorita pre oblasť externej kontroly tiež nemôže meniť rozhodnutia súdov a správnych orgánov, ani riešiť občiansko-právne a obchodno-právne spory.