Mestá budú môcť omnoho efektívnejšie regulovať reklamné zariadenia

Mestá budú môcť omnoho efektívnejšie regulovať reklamné zariadenia Mestá budú môcť omnoho efektívnejšie regulovať reklamné zariadenia

Žilina je rovnako ako celé Slovensko zaplnené reklamnými pútačmi všetkých možných tvarov a rozmerov. Primátor Žiliny Igor Choma na tento stav nielen dlhodobo poukazoval, ale ako poslanec Národnej rady SR pripravil novelu stavebného zákona, ktorá od 2. januára tohto roka dáva samosprávam účinné nástroje, ako tento reklamný smog regulovať, prípadne odstraňovať.
Verejnosť už dlho kritizuje neúmerné množstvo rôznych reklamných zariadení, ktoré sú rozmiestnené takmer všade v rozličnej podobe a veľkosti. Doteraz však obce a mestá nemali veľa zákonných možností, ktorými by mohli reklamné pútače a ich umiestnenie regulovať. Reklamy sa umiestňovali kdekoľvek, lebo subjekty využívali slabý a nejednoznačný stavebný zákon a samosprávy nemali k dispozícii okamžité a účinné prostriedky nápravy.
Primátor Igor Choma využil praktické skúsenosti z riadenia krajského mesta a vďaka jeho zákonodarnej iniciatíve ako poslanca NR SR došlo k prijatiu zásadnej novely stavebného zákona s účinnosťou od 2. 1. 2015 a s niektorými prechodnými ustanoveniami do 31. 7. 2015.
V prvom rade bola prijatá nová definícia reklamnej stavby, ktorou je už aj napr. reklama osadená v kvetináčoch alebo betónových blokoch, položených na zemi. Každá reklamná stavba bude musieť byť jednoznačne označená menom alebo názvom jej vlastníka a ak bude označenie chýbať, stavebný úrad bude môcť udeliť pokutu. Zákon už nepripúšťa tzv. dodatočnú legalizáciu, čo sa doteraz hojne využívalo. Po novom budú reklamné stavby môcť byť postavené až po tom, ako budú riadne povolené.
Najvýraznejšou zmenou bude režim odstraňovania reklamných stavieb. Vlastníci pozemku budú mať priamy nástroj na to, aby reklamné stavby, na ktorých umiestnenie nedali súhlas, sami flexibilne odstránili zo svojho pozemku bez potreby zdĺhavého a často neúspešného konania o odstránenie stavby. Zavádza sa taktiež prvok samoregulácie subjektov, podnikajúcich v tejto oblasti, kedy bude môcť aj ich záujmové združenie odhaľovať a následne odstraňovať čierne reklamné zariadenia. Dá sa predpokladať, že korektne podnikajúce subjekty si dajú pozor práve na takých, ktorí odteraz zneužívali existujúci stav a svoje reklamy mali umiestnené nelegálne.
Zákon po novom rieši aj doteraz problematickú situáciu, kedy nie je známy vlastník reklamného zariadenia, a teda nebolo voči komu v správnom konaní nariaďovať odstrániť reklamnú stavbu. V takomto prípade teraz stavebný úrad priamo vydá do 30 dní súhlas s odstránením reklamnej stavby. Po novom sa tiež upravujú aj pokuty. Vlastníci reklamných stavieb sú povinní svoje reklamné stavby označiť a legalizovať do 31. 7. 2015, po uvedenom dátume sa už bude postupovať podľa novely vrátane odstraňovania.
„Som presvedčený, že ide o prvý legislatívny nástroj, ktorý by mohol byť prelomovým v regulácii vonkajšej reklamy,“ povedal primátor Žiliny Igor Choma. Mesto Žilina nebolo doteraz nečinné. Jednak už odstránilo desiatky nelegálnych reklamných zariadení, a tiež viedlo viacero súdnych konaní, ktoré však pre mnohé obštrukcie reklamných spoločností často neviedli k uspokojivému výsledku.