Mesto Prešov začalo pracovať na rekonštrukcii mostu na Ul. Jána Pavla II.

Prešovská radnica sa chystá komplexne zrekonštruovať most v havarijnom stave na Ulici Jána Pavla II. pri mestskej hale. Aktuálne sa nachádza v 7. stupni stavebno-technického stavu. Doprava je na ňom obmedzená už viac ako 3 roky.

„Tento most je historickým dedičstvom, podobne, ako stovky ďalších mostov v iných mestách po celom Slovensku. Keď tieto mosty pred viac ako 20 rokmi prechádzali z majetku štátu do majetku samospráv, mnohé už v tom čase vykazovali značné známky opotrebovania. Podobne to bolo aj v prípade mosta na Ulici Jána Pavla II. Dnes je to už otázkou elementárnej bezpečnosti obyvateľov mesta a cestujúcej verejnosti, ale aj skvalitňovania našej infraštruktúry a zlepšovania kvality života Prešovčanov. Vzhľadom na to, že most je v havarijnom stave a už vôbec nezodpovedá protipovodňovým štandardnom súčasnosti, rozhodli sme sa to vyriešiť podobne, ako to bolo pri moste na Lesíku delostrelcov - starý most kompletne zbúrame a postavíme novú stavbu, tak, aby tu po nás ostala vo vysokej kvalite aj dekády po výstavbe,“ povedal primátor mesta Prešov František Oľha.

Primátor zároveň pripomenul, že neľahká ekonomická situácia, v ktorej sa čím ďalej, tým viac samosprávy ocitávajú, nemôže prevážiť povinnosť samosprávy a jej vedenia dbať o zdravie a bezpečnosť jej obyvateľov. Mesto sa preto do rekonštrukcie rozhodlo pustiť aj za cenu nutnosti čerpania úveru. „Dobrou správou však je, že poctivým a dobre načasovaným verejným obstarávaním sa nám podarilo ušetriť viac ako 2 milióny eur oproti predpokladanej sume zákazky, čo sú peniaze, ktoré vieme použiť na ďalšie rekonštrukcie, opravy alebo výstavbu,“ dodal primátor Oľha.

Mesto by tak malo na celú rekonštrukciu mosta vynaložiť 4 783 661,11 eur z vlastného rozpočtu. Ide o sumu úspešného uchádzača verejného obstarávania, ktorým sa stala spoločnosť EUROVIA SK, a.s. Tá sa zmluvne zaviazala celé dielo ukončiť do 18 mesiacov odo dňa prevzatia staveniska.

 

Aký bude nový most?

Pôvodný most sa nachádza v poslednom stavebno-technickom stupni, je v havarijnom stave a nevyhovuje z hľadiska mostného otvoru a prietoku rieky Torysa, ako aj z jeho stavebného stavu s obmedzenou zaťažiteľnosťou. Z dlhodobého hľadiska bezpečnosti, ale aj efektivity vynaloženia finančných zdrojov, je najlepším riešením práve asanácia mosta, teda jeho kompletné zbúranie a postavenie nového mostného objektu.

„Nový most bude širší, bezpečnejší a lepšie pripravený na extrémne poveternostné podmienky. Zlepší sa tým nielen plynulosť dopravy, ale aj komfort pohybu pre cyklistov a chodcov,“ uviedol Marek Reisinger, riaditeľ prešovského závodu EUROVIA SK.

Novovybudovaný most bude spolu s priľahlou križovatkou postavený v teréne vyššie, ako je to v súčasnosti. Súvisí to práve s náročnejšími požiadavkami na protipovodňové prvky súčasnosti. Most po výstavbe už nebude mať stredový pilier v koryte rieky, z toho dôvodu, aby netvoril v prípade povodňového stavu prekážku a nezachytával naplaveniny. Dôjsť by tiež malo k rozšíreniu mosta na dva jazdné a jeden odbočovací pruh, aby sa pri postupnej výstavbe nových bytov docielila väčšia plynulosť cestnej premávky. Popod most bude prúdiť  združený chodník pre cyklistov i peších a v danom úseku dôjde aj k rekonštrukcii existujúcej cyklistickej cestičky EUROVELO 11.

„Nosnú časť mosta bude tvoriť monolitická päťrámová železobetónová predpätá doska. Stabilitu celej konštrukcie zabezpečíme pomocou troch betónových opôr – dvoch krajných a jednej strednej – ktoré budú pevne ukotvené do zeme pilótami. Takéto riešenie nám umožní postaviť most, ktorý bude spoľahlivý, bezpečný a pripravený zvládnuť aj náročnejšie podmienky v blízkosti vodného toku,“ uviedla Eva Fízeľová, riaditeľka spoločnosti SMS.

Križovatka pred mostom smerom od ulíc Škultétyho a 17. novembra bude doplnená o svetelnú signalizáciu a bude spolu s okolím mosta zrevitalizovaná. Náročnou úlohou budú aj preložky všetkých vedení, teda preložky plynovodu, vodovodu, trolejového vedenia, preložka napájacích a spätných káblov, káblov nízkeho napätia, ale aj telekomunikačných a optických káblov. S výstavbou budú osadené nové prípojky, chráničky, ale aj nové verejné osvetlenie.

Cieľom navrhovanej rekonštrukcie je zvýšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, zvýšenie dopravného komfortu užívateľov komunikácie, s rozšírením o cyklistický chodník a s jeho napojením na sieť cyklistických trás, predĺženie životnosti dotknutých stavebných objektov, zlepšenie systému odvodnenia komunikácie s minimálnou úpravou koryta rieky Torysa.

 

Práce prinesú aj dopravné obmedzenia

Rekonštrukcia tak veľkého rozsahu si samozrejme vyžiada aj dopravné obmedzenia a dočasné zníženie komfortu pre šoférov i peších. Nakoľko dôjde k zbúraniu pôvodného mostného objektu, nebude premávka cez Torysu v tomto úseku možná.

Dočasne dôjde dokonca aj k uzavretiu celej križovatky ulíc 17 Novembra a Škultétyho, teda križovatky v bezprostrednej blízkosti mosta. Prvé uzatvorenie križovatky nastane 1. 10. 2025 a potrvá do 31. 10. 2025. Druhý krát by sa križovatka pre rekonštrukčné práce na nej samotnej mala uzatvoriť počas letných prázdnin v roku 2026, teda od začiatku júla 2026 až do konca augusta 2026.