MHD na mesiac drahšia ako parkovanie na rok. Cyklokoalícia kritizuje zdražovanie

MHD na mesiac drahšia ako parkovanie na rok. Cyklokoalícia kritizuje zdražovanie MHD na mesiac drahšia ako parkovanie na rok. Cyklokoalícia kritizuje zdražovanie

Kritizuje, že zároveň nedôjde k zvýšeniu poplatkov za parkovanie a mesačný lístok tak bude drahší ako parkovacia karta na celý rok.

Podľa vyjadrení mesta na včerajšom zastupiteľstve dôjde k zdraženiu cestovania v hromadnej doprave v Bratislave od 1. marca 2025. Najpoužívanejší 30-minútový lístok a ročná „električenka“ majú zdražieť o 10 %, ostatné lístky o 12.6 %. Jedinou výnimkou je žiacky predplatný cestovný lístok, ktorého sa zmena nedotkne. Má ísť o reakciu na infláciu a konsolidačné opatrenia vlády, ktorá by podľa Cyklokoalície bola celkom pochopiteľná, keby sa nedotkla len cestujúcich verejnou osobnou dopravou.

Zdraženie MHD v Bratislave prichádza po menej ako dvoch rokoch, naposledy k nemu došlo v roku 2023. Ani vtedy však neprišlo k zvýšeniu cien parkovného, ktoré v Bratislave zostávajú od zavedenia systému PAAS nemenné. Cyklokoalícia v tejto súvislosti upozorňuje, že pri tej príležitosti sa už v máji 2023 zhodli na potrebe zvýšenia parkovného sa aj členovia mestskej Komisie dopravy a informačných systémov.

„Samotný Plán Bratislava 2030 ako základný strategický dokument mesta konštatuje, že práve nedostatočná regulácia parkovania automobilov v súčasnosti negeneruje príjmy, ktoré by mesto mohlo využiť a investovať do ďalšieho rozvoja udržateľných foriem mobility,“ hovorí rezident Cyklokoalície Dan Kollár. „Mesto vzalo zdražovanie opäť z nesprávneho konca a najviac tým zasiahne tých najzraniteľnejších,“ dodáva.

Okrem sociálne najzraniteľnejších skupín tým podľa Kollára mesto ubližuje aj vlastným cieľom v oblasti dopravy. „Ide o výsmech všetkým, ktorí sú z ekonomických či zdravotných dôvodov odkázaní len na cestovanie MHD, ale aj tým, ktorí si udržateľnejší mód dopravy vyberajú, lebo im záleží na ich meste a životnom prostredí v ňom,“ doplnil Kollár. Mesto sa v Pláne Bratislava 2030 zaviazalo znížiť podiel automobilovej dopravy z 39 % na 30 % práve presunom do MHD či na bicykle.