Ilustračná snímka, zdroj: Teraz.sk
Magistrát mesta Bratislava oznámil zvýšenie cien cestovania v mestskej hromadnej doprave. Podľa Cyklokoalície sa zmena najviac dotkne najzraniteľnejších obyvateľov a mesto ide proti vlastným cieľom v oblasti dopravy.
Kritizuje, že zároveň nedôjde k zvýšeniu poplatkov za parkovanie a mesačný lístok tak bude drahší ako parkovacia karta na celý rok.
Podľa vyjadrení mesta na včerajšom zastupiteľstve dôjde k zdraženiu cestovania v hromadnej doprave v Bratislave od 1. marca 2025. Najpoužívanejší 30-minútový lístok a ročná „električenka“ majú zdražieť o 10 %, ostatné lístky o 12.6 %. Jedinou výnimkou je žiacky predplatný cestovný lístok, ktorého sa zmena nedotkne. Má ísť o reakciu na infláciu a konsolidačné opatrenia vlády, ktorá by podľa Cyklokoalície bola celkom pochopiteľná, keby sa nedotkla len cestujúcich verejnou osobnou dopravou.
Zdraženie MHD v Bratislave prichádza po menej ako dvoch rokoch, naposledy k nemu došlo v roku 2023. Ani vtedy však neprišlo k zvýšeniu cien parkovného, ktoré v Bratislave zostávajú od zavedenia systému PAAS nemenné. Cyklokoalícia v tejto súvislosti upozorňuje, že pri tej príležitosti sa už v máji 2023 zhodli na potrebe zvýšenia parkovného sa aj členovia mestskej Komisie dopravy a informačných systémov.
„Samotný Plán Bratislava 2030 ako základný strategický dokument mesta konštatuje, že práve nedostatočná regulácia parkovania automobilov v súčasnosti negeneruje príjmy, ktoré by mesto mohlo využiť a investovať do ďalšieho rozvoja udržateľných foriem mobility,“ hovorí rezident Cyklokoalície Dan Kollár. „Mesto vzalo zdražovanie opäť z nesprávneho konca a najviac tým zasiahne tých najzraniteľnejších,“ dodáva.
Okrem sociálne najzraniteľnejších skupín tým podľa Kollára mesto ubližuje aj vlastným cieľom v oblasti dopravy. „Ide o výsmech všetkým, ktorí sú z ekonomických či zdravotných dôvodov odkázaní len na cestovanie MHD, ale aj tým, ktorí si udržateľnejší mód dopravy vyberajú, lebo im záleží na ich meste a životnom prostredí v ňom,“ doplnil Kollár. Mesto sa v Pláne Bratislava 2030 zaviazalo znížiť podiel automobilovej dopravy z 39 % na 30 % práve presunom do MHD či na bicykle.