Minister zdravotníctva Tomáš Drucker na zasadaní Rady ZMOS

 Minister zdravotníctva Tomáš Drucker na zasadaní Rady ZMOS Minister zdravotníctva Tomáš Drucker na zasadaní Rady ZMOS

Ak dovolíte, začal by som ošetrovateľskými úkonmi v zariadeniach sociálnych služieb. Je to veľmi vážna téma, kto­rá sa týka tak ministerstva zdravot­níctva, ako aj ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny. Populácia na Slovensku starne a zvyšujú sa aj počty ľudí odkázaných na sociál­nu a zdravotnú starostlivosť. Tým, že populácia starne, sa zvyšujú aj počty neprenosných ochorení. Ide napríklad o diabetes, onkologic­ké a kardiovaskulárne ochorenia a ďalšie diagnózy. Žiaľ, súčasnosť prináša aj ďalšiu skutočnosť, že títo ľudia sa nedokážu sami o seba po­starať a, žiaľ, často ani s pomocou rodinných príslušníkov. Trend, že budeme potrebovať viac zariadení sociálnych služieb s integrovanou sociálnou a zdravotnou starostli­vosťou, je čoraz reálnejší. Ľudia, ktorých sa to týka, vnímajú tento problém veľmi citlivo. Dospeli sme k záveru, že sa nemôžeme sústre­diť len na zariadenia sociálnych služieb, kde sa mnohí klienti cítia „odložení“. Vytýčili sme si za cieľ viac podporovať aj tzv. agentú­ry domáceho ošetrovateľstva, čo v praxi znamená v sociálnej a zdra­votnej oblasti pomáhať klientom a ich rodinám v ich prirodzenom rodinnom prostredí. Vráťme sa však k ošetrovateľ­ským výkonom. Všetky sú hradené z verejného zdravotného poistenia. Keď sa však na tie úkony pozrieme z odborno-vecného hľadiska, jed­noznačne musíme konštatovať, že nie sú dobre určené a v zásade nič nehovoria.

Pre ilustráciu: ide napríklad o dva úkony, ktoré sa týkajú ošetre­nia dekubitov, dva, ktoré sa týkajú preväzov rany a podobne. Skrát­ka nie je to v poriadku a musíme s tým niečo urobiť.

Jeden z konceptov sme už pre­diskutovali aj s ministrom práce, sociálnych vecí a rodiny Jánom Richterom. Dospeli sme k záveru, že sa musíme viac orientovať na pa­cienta s určitým stupňom odkáza­nosti. Inými slovami, uviesť veci do súvislostí. Napríklad pri určitom stupni odkázanosti, ktorý predpo­kladá určitý počet úkonov podľa stanovenej diagnózy a v súlade s počtom odkázaných pacientov, by platil určitý paušál na tieto úkony. To isté by sme chceli uplatniť aj na počty sesterských miest a na mate­riálno-technické vybavenie.

Pri určitom stupni odkázanosti na základe diagnózy je pravdepo­dobný istý počet potrebných úko­nov. To by malo smerovať k tomu, že by pre zariadenia platil paušál, ktorý by sa vyplácal podľa počtu odkázaných pacientov. Inými slo­vami - viac prostriedkov by získali zariadenia, ktoré sa starajú o dlho­dobo odkázaných a ich väčší počet, čo by sa malo prejaviť aj v odmeňo­vaní ich pracovníkov.

Stanovisko k takýmto návrhom musí však zaujať aj ministerstvo financií. Na záver tejto časti chcem zdôrazniť, že naším cieľom nie je v priebehu dvadsiatich rokov vytvo­riť tisíce zariadení sociálnych slu­žieb, do ktorých by sme odkladali rodičov, ale pomôcť ľuďom, ktorí sú na to odkázaní, a ich rodinám.

Ďalší dôležitý bod, o ktorom sa hovorí, je počet všeobecných leká­rov a ich ordinačné hodiny. Súvisí to však aj s ďalším problémom – lekárskou pohotovostnou službou.

Je známe, že máme dva druhy pohotovosti. Prvou je ambulantná pohotovosť, to sú známe lekárske služby prvej pomoci, v rámci kto­rých slúžia všeobecní praktickí lekári či pre dospelých alebo deti. Druhou je ústavná pohotovosť – ústavná pohotovostná služba. Ide o pohotovostnú službu v nemocni­ciach, kde slúži internista, chirurg, traumatológ, kardiológ, skrátka špecialisti, ktorí zabezpečujú ne­pretržitú dostupnosť zdravotníc­kych služieb, alebo tzv. urgenty.

V súčasnom období sme sa sna­žili zlepšiť predovšetkým tú prvú oblasť zdravotníckych služieb - am­bulantnú pohotovosť. To znamená dostupnosť pohotovosti primárne­ho kontaktu...

Viac v Obecných novinách č. 17-18/2017 na str. 1-2