Ministerstvo vnútra v minulom roku rozbehlo komplexnú transformáciu ministerstva, ako aj organizácií, ktoré spadajú pod ministerstvo. Komplexná transformácia je zameraná na zlepšenie ich činností a úsporu výdavkov, ktoré Slovenská republika potrebuje, práve teraz, v čase konsolidácie. Ministerstvo vnútra, ktoré zamestnáva viac ako 40 000 zamestnancov chce ísť príkladom ostatným organizáciám štátu a priniesť výsledky, ktoré budú predstavovať nielen vnútorné zlepšenie fungovania a úspory výdavkov, ale aj zlepšenie služieb, ktoré ministerstvo a jeho podriadené organizácie poskytujú občanom a podnikateľom Slovenskej republiky a tiež aj cudzincom, ktorí sa rozhodli pre život alebo podnikanie na našom území.
Komplexná transformácia má za cieľ implementovať organizačné zmeny, zefektívniť riadiace mechanizmy, optimalizovať procesy, zlepšiť znalosti a zvýšiť kvalifikácie svojich zamestnancov, vyriešiť technologický dlh nazbieraný za viac ako 15 rokov a tiež prejsť z papierového sveta do úplných digitálnych agend s využívaním moderných technológií, ako napríklad orchestrácia procesov alebo umelá inteligencia.
V priebehu 1,5 roka ministerstvo začalo vyše 40 projektov, ktoré sú zamerané na digitálnu transformáciu - Modernizácia riešení pre tiesňové volania na linky 112, 150, 158, Modernizácia riešení pre operačné strediská Policajného zboru, Digitalizácia administratívnych činností hasičského a záchranného zboru, Digitalizácia procesov cudzineckej polície, Zavedenie riešenia pre efektívnejší výber pokút v rámci objektívnej zodpovednosti, a pod. V rámci niektorých projektov boli využité aj špecifické konzultačné služby, poskytované skúsenými audítormi a konzultantmi v rôznych oblastiach. Výstupmi ich práce boli aj návrhy na zefektívnenie činností ministerstva a jeho podriadených organizácií.
V rámci konzultačných projektov boli urobené napríklad návrhy na optimalizáciu procesov Ministerstva vnútra v nasledovných 3 oblastiach: Financie, Ľudské zdroje, Nákup materiálov a služieb. Výpočet potenciálu úspor pre tieto 3 oblasti, ktorý bol urobený na základe časovej náročnosti optimalizovanej časti procesov v ich aktuálnom stave a budúcom stave, pri ich súčasnej početnosti, by mohol predstavovať úspory až okolo 13 mil. EUR ročne.
Okrem uvedených činností ministerstvo ako sprostredkovateľský alebo riadiaci orgán, poskytuje finančné prostriedky z fondov EÚ - Fondy pre oblasť vnútorných záležitostí 2021-2027 (AMIF, ISF, BMVI), Plánu obnovy a odolnosti a Programu Slovensko. V aktuálnom programovom období spravuje alokáciu vo výške takmer 497 mil. EUR. V budúcom období predpokladáme minimálne rovnakú sumu na rezort vnútra, teda 497 mil. EUR, ktoré bude potrebné mať pred spustením naplánované. K tomu je potrebné pripočítať aj disponibilné finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu (približne 60 mil. EUR ročne) a prípadné iné granty, ktorých prijímateľom je MV SR. Za 4 roky bude rezort potrebovať naplánovať a strategicky pripraviť čerpanie zdrojov minimálne vo výške 1,5 miliardy EUR, nehovoriac o podpore plánovania prevádzkových reforiem v gescii rezortu.
Čerpanie zmluvy bude závislé na operatívnych potrebách rezortu vnútra. Pre operačnú podporu a strategické plánovanie budú samozrejme prioritne využité interné konzultačné a analytické kapacity rezortu. Tieto kapacity sú samozrejme aj po uplatnení konsolidačných opatrení limitované, a preto je potrebné zapojiť aj externé kapacity tak, aby bolo zabezpečené plynulé napĺňanie cieľov Programového vyhlásenia vlády a míľnikov a cieľov plynúcich z programov EÚ.
Ministerstvo momentálne hľadá cesty, ako zrealizovať navrhnuté zmeny procesov a ako urobiť fungujúce organizačné zmeny, aby bolo možné potenciál úspor čo najviac monetizovať do skutočných úspor v rámci rozpočtových výdavkov ministerstva. Zaujímavý potenciál pre zlepšenie služieb zákazníkom a zefektívnenie činností prinášajú aj návrhy na optimalizáciu činností v rámci 65 klientskych centier a 72 okresných úradov a centrálneho kontaktného centra, v ktorých pracuje vyše 5 400 zamestnancov. Ako ďalší krok sa pripravuje implementačná stratégia návrhov, aby sa dosiahlo zefektívnenie činností bez väčšieho prepúšťania zamestnancov v regiónoch. Zároveň sa už pripravuje spustenie druhej vlny optimalizácie, v rámci ktorej sa ministerstvo zameria aj na zefektívnenie činností centier podpory, ktoré v rámci celého Slovenska podporujú policajné zložky, zložky Hasičského a záchranného zboru, klientske centrá, okresné úrady a celkovo zamestnávajú vyše 2 000 zamestnancov.
Pokračovanie transformácie (Integrovaný záchranný systém, archívy, Letecký útvar MV SR, prevencia kriminality, krízové riadenie, a pod.) v prostredí ministerstva vnútra si bude aj naďalej vyžadovať odborné poradenské kapacity, ktorými ministerstvo nedisponuje, a preto si ich plánuje zabezpečiť v rámci obstarania novej rámcovej dohody na poradenské a konzultačné služby. Cieľom je získať vysokošpecializovaných skúsených expertov a manažérov pre riadenie kvality, informačnú bezpečnosť, pre stratégiu a plánovanie, ale aj finančných, procesných či organizačných analytikov alebo enterprise architektov s viac ako 10-ročnou praxou a certifikátmi. Zabezpečenie týchto odborníkov je nevyhnutné nielen na pokračovanie transformácie MV SR, ale aj pre plnenie strategických priorít z programového vyhlásenia vlády.
Na Programové vyhlásenie vlády SR 2023 – 2027 či Stratégiu digitálnej transformácie Slovenska 2030 sú naviazané strategické priority a projekty, ktoré je potrebné zrealizovať. Ich detailné plánovanie a úspešnú realizáciu musia viesť ľudia s podobnými pracovnými skúsenosťami a požadovanou odbornosťou. Know-how z externého prostredia pomáha kvalitnejšie nastaviť očakávaný prínos projektov. Vysoké mzdové požiadavky tohto typu odborníkov a ich nedostatok na trhu práce sú dôvodom, prečo pre rezort takýto odborníci nepracujú.
Príprava podkladov pre verejné obstarávanie vychádzala z prípravných trhových konzultácií, ktoré odzrkadlili aktuálne personálne možnosti a mzdové náklady na konzultačnom trhu. Výsledkom bude rámcová dohoda s maximálne deviatimi poskytovateľmi na obdobie 48 mesiacov a s predpokladanou hodnotou zákazky 32 mil. EUR bez DPH, čo je o viac ako polovicu nižšia hodnota, na akú podobnú rámcovú dohodu uzatvorilo bývalé vedenie rezortu v druhej polovici roku 2020.
Obstaranie odborníkov práve prostredníctvom rámcovej dohody umožňuje ministerstvu a ostatným organizáciám verejnej správy operatívne obstarať len taký rozsah služieb, ktoré bude v daný čas naozaj potrebovať a za ten aj zaplatiť.
Samotná zákazka je rozdelená na tri časti, a to na odborné poradenské a konzultačné služby v oblasti stratégie a transformácie, v oblasti ľudských zdrojov a riadenia výdavkov a v oblasti IT technológií a dát. Uchádzači musia predložiť zoznam poskytnutých služieb za posledných 10 rokov, mať v portfóliu už zrealizované projekty a doložiť zoznam expertov minimálne s 10-ročnou praxou v oblasti a certifikátmi. Výnimkou sú pozície senior konzultant a biznis konzultant, pre ktoré platí podmienka 5-ročnej praxe. Odborníci musia byť k dispozícii počas platnosti zmluvy.
Vyhlásenie verejného obstarávania bude zverejnené v Úradnom vestníku EÚ.