Mnohé deti boli zaradené do špeciálnych tried na základe nespoľahlivej psychodiagnostiky

Do špeciálnych základných škôl a špeciálnych tried v základných školách1, sa žiaci prijímajú na základe ich zdravotného znevýhodnenia po diagnostických vyšetreniach zameraných na zistenie ich špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb vykonaných zariadením poradenstva a prevencie. Úlohou Štátnej školskej inšpekcie je zistiť stav a úroveň uplatňovania princípu rovného prístupu k vzdelávaniu pri prijímaní žiakov do špeciálnej základnej školy (ŠZŠ) a špeciálnej triedy v ZŠ (ŠZ/ZŠ).
Kontrolná činnosť sa realizuje od školského roku 2016/2017. Zistenia ŠŠI za posledné tri roky poukazujú na viaceré nedostatky. Kým v školských rokoch 2022/2023 a 2023/2024 boli rediagnostické vyšetrenia nariadené len menšiemu počtu žiakov, v školskom roku 2024/2025 sa týkali až troch štvrtín (79,0%) prijímaných žiakov (Tabuľka 1).
Tabuľka 1
Počet vykonaných rediagnostických vyšetrení za sledované školské roky
Tematické inšpekcie boli v predchádzajúcich rokoch vykonané vo všetkých krajoch Slovenska okrem Prešovského (PO) a Košického kraja (KE), pričom žiaci z marginalizovaných rómskych komunít (MRK) v špeciálnych triedach ZŠ, ale i v ŠZŠ tvorili menšinu. V školskom roku 2024/2025 sa školskí inšpektori zacielili na ŠZŠ a špeciálne triedy v PO a KE kraji. Ako naznačujú výsledky našich zistení, počet nariadených rediagnostických vyšetrení sa v súvislosti so zmenou sociálno-demografickej skladby prijímaných žiakov výrazne zvýšil (Tabuľka 2).
Tabuľka 2
Celkový počet žiakov a žiakov z MRK v ŠZŠ a špeciálnych triedach ZŠ za sledované školské roky
V súvislosti s aktuálnymi zisteniami Štátnej školskej inšpekcie, najmä v oblasti správnosti prijímania žiakov s mentálnym postihnutím, možno konštatovať, že posúdenie úrovne všeobecných rozumových schopností žiakov v zariadeniach poradenstva a prevencie neprebiehalo v uvedených školských rokoch vždy korektne. Mimoriadne závažné zistenia sa objavili v školskom roku 2024/2025 v súvislosti s prijímaním žiakov z MRK.
V školskom roku 2024/2025 odborníci z praxe analyzovali správy z diagnostického vyšetrenia (psychologického vyšetrenia) 81 žiakov 1. stupňa ŠZŠ a ŠT ZŠ. Overovali výber a správnosť aplikácie psychodiagnostických metód súvisiacich so stanovením mentálnej úrovne žiakov, správnosť stanovenia diagnóz, posudzovali celú štruktúru správy. Z ich zistení vyplynulo že:
- v predložených správach z psychologického vyšetrenia väčšiny žiakov boli diagnostické vyšetrenia realizované v rámci jedného diagnostického stretnutia. Pre spoľahlivé posúdenie úrovne všeobecných rozumových schopností žiakov pri podozrení na mentálne postihnutie (MP) sú potrebné minimálne dve diagnostické stretnutia. Výnimkou je prípad, keď je MP spoľahlivo potvrdené relevantným zdravotníckym zariadením.
- väčšina diagnostikovaných žiakov mala v správach z diagnostického psychologického vyšetrenia uvedený len jeden viacdimenzionálny diagnostický nástroj. Pre spoľahlivé posúdenie úrovne všeobecných rozumových schopností žiakov je však žiaduce použiť minimálne dva viacdimenzionálne diagnostické nástroje, štandardizované na slovenskej populácii.
- použité diagnostické nástroje nemali platné slovenské normy ani štandardizáciu v kultúrnom prostredí, z ktorého pochádzali žiaci z MRK, a preto ich možno použiť len orientačne, na doplnenie diagnostického obrazu, nie na stanovenie všeobecnej rozumovej úrovne žiakov.
- ďalšie diagnostické nástroje použité v správach z psychologického vyšetrenia neboli určené na meranie úrovne všeobecných rozumových schopností žiakov. Vzhľadom na aplikáciu diagnostických nástrojov nie je možné považovať diagnostické závery z vyšetrení za spoľahlivé.
- zároveň odborné činnosti neprebiehali v súlade s výkonovými a obsahovými štandardmi výchovného poradenstva.
Školskí inšpektori poukazujú i na nedostatky, ktoré súviseli:
- s prijímaním žiakov do škôl (napr. vydanie rozhodnutí o prijatí po stanovení mentálneho postihnutia klinickým psychológom alebo detským pedopsychiatrom bez verifikácie diagnózy v zariadení poradenstva a prevencie; vydanie rozhodnutí o oslobodení žiaka od vyučovania v jednotlivých predmetoch bez žiadosti zákonných zástupcov a bez odporúčania praktického lekára pre deti a dorast, pričom v rozhodnutí nebol určený náhradný spôsob vzdelávania žiaka v čase vyučovania daného predmetu; nerealizovanie rediagnostického vyšetrenia žiakov po plnení 1. roku povinnej školskej dochádzky). Okrem toho boli správy z diagnostických vyšetrení neúplné, chýbali v nich použité diagnostické metódy a anamnéza; niektorým žiakom chýbalo v dokumentácii rozhodnutie riaditeľa školy o povolení individuálneho vzdelávania.
- s obsahom vzdelávania (napr. neaktualizovanie údajov v školskom vzdelávacom programe, absencia učebných plánov (UP) pre všetky ročníky, chýbajúce vlastné poznámky k UP; nerozpracovanie špecifík edukácie žiakov s autizmom a ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami s mentálnym postihnutím, žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a z MRK; nedostatky v individuálnom vzdelávacom programe (IVP); neposkytovanie podporných opatrení; neakceptovanie odporúčaní zariadenia poradenstva a prevencie). Vyskytlo sa i vypracovanie IVP bez participácie pedagogického asistenta a niektorí žiaci s autizmom a s MP boli vzdelávaní bez vypracovaného IVP.
- s podmienkami vzdelávania. Problémom sa javili aj nedostatočné priestorové podmienky vhodné na realizáciu výchovno-vzdelávacieho procesu, ktoré viedli k zavedeniu dvojzmennej prevádzky, čo malo negatívny vplyv na dochádzku, ako aj na vzdelávanie žiakov. Školy nedisponovali dostatkom učebných textov a pomôcok pre žiakov vzdelávaných vo variante C a pre žiakov s autizmom. Nedostatočný bol aj počet odborných zamestnancov (logopédov, školských psychológov, liečebných, sociálnych pedagógov) a pedagogických zamestnancov (pedagogických asistentov a školských špeciálnych pedagógov).
Kompletné zistenia sú v správe Stav prijímania žiakov do špeciálnej základnej školy a ich rovný prístup k vzdelávaniu v školskom roku 2024/2025
_____________________________________________________________________________________________
1, názvy špeciálna základná škola a špeciálna trieda sa 1.1.2025 menili v zmysle zákona č. 245/2008 (školský zákon) na škola pre žiakov so ZZ a trieda pre žiakov so ZZ