Môže zamestnanec odmietnuť pandemické ošetrovné?

Môže zamestnanec odmietnuť pandemické ošetrovné? Môže zamestnanec odmietnuť pandemické ošetrovné?

Na základe podnetov od občanov Sociálna poisťovňa upozorňuje, že existuje možnosť odmietnutia dávky pandemické ošetrovné, ak sa zamestnanec po návšteve rizikovej (červenej krajiny) alebo kontakte s človekom pozitívnym na ochorenie COVID 19 cíti dobre a so zamestnávateľom sa dohodne, že bude pracovať z domu. Platí však, že ošetrujúci lekár pandemickú PN vypísať musí, avšak poistenec môže následne odmietnuť nárok na pandemické nemocenské.

Ak sa poistenec vrátil z tzv. červenej krajiny a musí ísť do karantény alebo izolácie, je povinný registrovať sa na stránke https://korona.gov.sk/ehranica/ a telefonicky, resp. mailom skontaktovať svojho ošetrujúceho lekára, ktorý mu vypíše tzv. pandemickú PN-ku. Lekár toto potvrdenie o dočasnej PN zašle do Sociálnej poisťovne aj s uvedením telefonického kontaktu na poistenca. Sociálna poisťovňa následne telefonicky kontaktuje poistenca v karanténe s otázkou, či si chce uplatniť nárok na pandemické nemocenské, alebo nie. Ak nechce (napr. z dôvodu, že bude počas práceneschopnosti vykonávať prácu z domu a pod.), potom sa konanie o nároku na pandemické nemocenské vôbec neuskutoční. V tejto fáze teda môže poistenec dávku odmietnuť. Samozrejme, liečebný režim/karanténu poistenec napriek tomu dodržiavať musí.

Zároveň platí, že poistenec je povinný o vzniknutej situácii (karanténe/izolácii) bezodkladne informovať svojho zamestnávateľa.

Postup ako požiadať o pandemickú nemocenskú dávku je uverejnený na webovej stránke tu: Ako požiadať o pandemickú PN po 1. septembri 2020.

Zdroj: Sociálna poisťovňa