Nie každá samospráva musí mať zriadený mládežnícky parlament

Nie každá samospráva musí mať zriadený mládežnícky parlament Nie každá samospráva musí mať zriadený mládežnícky parlament

Uviedol, že podnet na jeho zriadenie, ako aj samotnú snahu a chuť sa aktivizovať, by mali prejaviť práve mladí ľudia a na základe takéhoto podnetu zdola by malo vedenie samosprávy zareagovať a umožniť partnerský prístup zriadením mládežníckeho parlamentu.       

Kreovaniu mládežníckeho parlamentu by mala podľa ministerstva školstva predchádzať verejná výzva, aby čo najviac mladých ľudí o tejto možnosti vedelo a zvážilo svoje zapojenie. Podľa ministerstva je pre samosprávy diskusia s mladými ľuďmi združenými v mládežníckych parlamentoch podnetná v tom, že vďaka nej zozbierajú informácie a ich potreby, ktoré môžu byť následne využité v prospech riadenia a rozvoja obce či mesta. "Zachytili sme dokonca správy o tom, že v niektorých mestách a obciach, kde mládežnícky parlament doteraz nefunguje, veria, že práve vďaka prijatiu novely zákona o podpore práce s mládežou získali lepšiu východiskovú pozíciu na jeho kreovanie," poznamenal rezort školstva.       

Ministerstvo školstva tvrdí, že podporuje mladých ľudí v tom, aby aktívne a zodpovedne pristupovali k dianiu v ich komunite, aby vnímali samých seba ako aktérov možnej zmeny k lepšiemu. "Veríme, že sa stretnú s rovnako pozitívnym prístupom zástupcov samospráv pri ich snahách," uviedol rezort školstva.       

Ako pozitívny krok vníma rezort to, že postavenie mládežníckych parlamentov našlo prvýkrát oporu v zákone. Vidí za tým aj podnet, ktorý vychádzal priamo z požiadaviek mladých ľudí. "Mládežnícke parlamenty považujeme za efektívny nástroj participácie v samosprávach, vďaka ktorému sa mladí ľudia môžu podieľať na dianí v komunite a vyjadrovať svoj názor vo veciach, ktoré sa ich týkajú. Máme skúsenosť, že motivácia mladých ľudí byť aktívnymi občanmi narastá aj s príležitosťami, ktoré sú im ponúkané a s pocitom, že tvorcovia politík sú ochotní načúvať ich potrebám a nápadom a berú ich ako rovnocenných partnerov s potenciálom," poznamenal rezort školstva.       

Mladí ľudia svojou angažovanosťou v podobných štruktúrach podľa ministerstva školstva získavajú aj neoceniteľné sociálne a občianske zručnosti či kompetencie, ktoré pre nich budú v budúcnosti výhodou.