https://www.l-r.sk

Nový stavebný zákon zjednodušuje výstavbu malých veterných turbín

Zelené riešenia sa stávajú bežnou súčasťou života obcí naprieč celým Slovenskom. Okrem solárnych panelov sa čoraz viac hovorí aj o malých veterných elektrárňach, ktoré môžu domácnostiam či obecným budovám pomôcť znížiť spotrebu energie a šetriť životné prostredie. S príchodom nového stavebného zákona nastávajú aj zmeny v povoľovaní takýchto stavieb, ktoré môžu byť pre záujemcov o zelenú energiu povzbudením.

 

Jednoduchšie podmienky pre malé veterné zdroje

Kým podľa starých predpisov sa pri výstavbe veternej turbíny často vyžadovalo územné rozhodnutie a stavebné povolenie, nový stavebný zákon prináša výrazné zjednodušenie. Ak ide o malú veternú elektráreň s výkonom do 50 kW, ktorá je umiestnená na streche domu alebo stojí samostatne na pozemku, už nie je potrebné ani ohlásenie stavebnému úradu.

„Nový stavebný zákon zachováva veterné elektrárne ako inžinierske stavby, no povoľovacie procesy pre menšie zariadenia výrazne zjednodušuje. Legislatíva tak reaguje na trend menších, lokálnych zdrojov energie. Obce aj občania majú väčšiu voľnosť pri využívaní vetra ako zdroja energie. Pre mnohé domácnosti či samosprávy je to reálny krok k energetickej sebestačnosti,“ hovorí Barbora Balunová z L/R/P advokáti.

Ak má veterná elektráreň výkon od 50 do 100 kW, zákon ju považuje za drobnú stavbu, ktorá síce nemá veľký vplyv na okolie, ale vyžaduje ohlásenie stavebnému úradu. Pri výkonoch nad 100 kW ide už o jednoduchú stavbu, kde je potrebné povolenie stavebného zámeru.

„V praxi to znamená, že bežný občan, ktorý si chce postaviť menšiu turbínu pri dome, sa do žiadnych komplikovaných konaní púšťať nemusí. Ak však ide o väčší projekt, úrad už musí preveriť jeho vplyv na okolie,“ vysvetľuje B. Balunová.

 

Ako sa posudzuje vplyv veternej elektrárne na životné prostredie

Vplyv veternej elektrárne na životné prostredie sa posudzuje prostredníctvom zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. Pričom posudzovanie vplyvov na životné prostredie predstavuje samostatný proces mimo stavebného zákona

„Aj keď stavebný zákon povoľovanie zjednodušuje, netreba zabúdať, že projekt môže byť posudzovaný z pohľadu vplyvu na prírodu či krajinu. Najmä v oblastiach so zvýšenou ochranou prírody treba konzultovať postup s odborníkmi,“ uvádza Barbora Balunová.

V závislosti od prahovej hodnoty výkonu veternej elektrárne bude činnosť výstavby predmetom zisťovacieho konania, posudzovania vplyvov alebo konania o podnete podľa spomínaného zákona.

„Výstavba veternej elektrárne, ktorej výkon nedosahuje minimálnu prahovú hodnotu predpokladanú zákonom o posudzovaní vplyvov, môže byť predmetom konania o podnete, v ktorom sa určí, či podlieha posudzovaniu vplyvov. Konanie o podnete môže začať príslušný orgán z vlastnej iniciatívy alebo na základe odôvodneného písomného podnetu, pričom tento podnet je oprávnený podať ktokoľvek,“ dodáva Barbora Balunová.