Obchvaty Pezinka a Modry získali štatút strategickej investície

Snímky zdroj: BSK Snímky zdroj: BSK

Jedna z najdôležitejších dopravných stavieb v Bratislavskom kraji sa posúva bližšie k realizácii. Vláda SR v stredu 10. septembra 2025 schválila návrh na určenie investičného projektu „II/502 Pezinok obchvat a II/502 Modra obchvat“ za strategickú investíciu.

„Je to obrovský úspech pre celý Bratislavský kraj. Ide o dôležitý krok, ktorý výrazne urýchli prípravu a povoľovanie výstavby obchvatov dvoch kľúčových miest v Malokarpatskom regióne. Projekt pripravuje Bratislavský samosprávny kraj a jeho cieľom je odkloniť tranzitnú dopravu z centier Pezinka a Modry, čím sa zvýši bezpečnosť a zlepší kvalita života miestnych obyvateľov,“ vyhlásil predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Juraj Droba.

Projekt počíta s vybudovaním preložky cesty II/502, ktorá pozostáva z dvoch samostatných úsekov. Prvým je obchvat Modry s dĺžkou 3 km, navrhnutý ako dvojpruhová cesta v kategórii C9,5/80 s povolenou rýchlosťou 90 km/h. Druhým je obchvat Pezinka s dĺžkou 7,3 km, ktorý má byť realizovaný ako štvorpruhová komunikácia v kategórii C22,5/90, takisto s rýchlosťou 90 km/h. Obe trasy budú vedené mimo zastavaného územia, v súlade s územným plánom a s dôrazom na ochranu životného prostredia.

Realizácia oboch úsekov je v súčasnosti naplánovaná na obdobie rokov 2026 až 2030. Výstavba obchvatu Modry by sa mohla začať v roku 2026, obchvatu Pezinka následne v roku 2028. Každý z úsekov by mal byť realizovaný v priebehu približne 24 mesiacov. Treba však zdôrazniť, že ide o predbežné, informatívne termíny. Ich dodržanie závisí od viacerých faktorov – predovšetkým od ukončenia majetkovo-právneho vysporiadania pozemkov, získania všetkých potrebných povolení vrátane územného a stavebného rozhodnutia, ako aj od priebehu verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby. Nevyhnutné bude aj zabezpečenie financovania, ktoré sa predpokladá v kombinácii zdrojov z Európskej investičnej banky, Programu Slovensko a vlastných zdrojov Bratislavského samosprávneho kraja.

Projekt je kľúčovou súčasťou širšieho zámeru – Malokarpatského obchvatu, ktorý má postupne odbremeniť Svätý Jur, Pezinok, Modru, Dubovú a ďalšie obce v regióne. Obchvaty odvedú tranzitnú dopravu mimo centier miest, čím dôjde k zníženiu intenzity premávky na najvyťaženejšej radiále smerujúcej do a z Bratislavy. Podľa celoštátneho sčítania z roku 2022 tu denne prejde 12 000 až 17 000 vozidiel. Realizácia stavby prinesie skrátenie cestovných časov, vyššiu plynulosť a bezpečnosť premávky. Očakáva sa aj zníženie hluku, prašnosti a emisií, čo prispeje k lepšej kvalite ovzdušia a zdravšiemu prostrediu pre obyvateľov.

„Moje poďakovanie a úcta patria predovšetkým kolegom z úradu BSK, ktorí na projekte už niekoľko rokov usilovne pracujú, taktiež tým starostom a primátorom, ktorí hľadali riešenia namiesto problémov, a v neposlednom rade ministrovi Jozefovi Rážovi, ktorý pochopil nevyhnutnosť tohto projektu a pomohol nám ho presadiť politicky,“ dodal Juraj Droba.