Obnova železnice má zlepšiť aj migračnú priechodnosť

Obnova železnice má zlepšiť aj migračnú priechodnosť Obnova železnice má zlepšiť aj migračnú priechodnosť

Podľa Správy Tatranského národného parku (TANAP) totiž od roku 2016 došlo na cestách a železnici k úhynu 33 medveďov z dôvodu kolízií s dopravnými prostriedkami. „Takmer v troch štvrtinách prípadov došlo k zrážkam v jesennom období od septembra do októbra,“ uvádza Správa TANAP-u na svojej stránke.

Drvivú väčšinu medveďov zrazili neďaleko polí, kde sa pestovala kukurica. Z rozborov ochranárov vyplýva, že časté kolízie tohto chráneného druhu s dopravnými prostriedkami v predhorí TANAP-u úzko súvisia s pestovaním vysokoenergetických plodín. „Konkrétne na železnici uhynulo 13 medveďov, na diaľnici ďalších 11 a na cestách druhej triedy deväť jedincov,“ konkretizujú ochranári. Okrem medveďov zaznamenali aj kolízie dopravných prostriedkov s vlkmi, rysmi, mačkami divými či vydrami.

V tejto súvislosti Správa TANAP-u oficiálne žiadala Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) o vybudovanie funkčných ekoduktov v inkriminovaných lokalitách. V rámci modernizácie železničnej trate zároveň navrhli päť zelených mostov umožňujúcich prepojenie biocentier Západné Tatry a Nízke Tatry pre bezpečnejšiu migráciu živočíchov.

Hovorkyňa Železníc SR Ria Feik Achbergerová v tejto súvislosti pre TASR uviedla, že na zlepšenie súčasnej situácie sú navrhnuté viaceré opatrenia. „Jedným z nich je vybudovanie ekoduktu pri obci Lučivná, okres Poprad, ktorý bude priamo nadväzovať na existujúci ekodukt na diaľnici D1 Važec – Lučivná,“ priblížila. Ďalej je navrhnutá prestavba mosta alebo alternatívne vybudovanie ekoduktu medzi stanicami Východná a Kráľova Lehota v údolí Bieleho Váhu. V pláne je aj úprava dotknutých mostných objektov tak, aby boli priechodné pre rôzne kategórie živočíchov.

„Alternatívne sa vytypovali migračné profily, ktoré sú vhodné na budovanie ďalších ekoduktov, ak by boli k dispozícii finančné prostriedky. Konkrétne medzi stanicami Važec a Východná - migračný koridor pokračuje ďalej k D1, preto jeho funkčnosť závisí od možnosti priechodnosti diaľnice, a tiež pred železničnou stanicou Kráľova Lehota,“ doplnila hovorkyňa. Podľa ŽSR je na zváženie pre rezortný orgán aj vybudovanie uceleného ekoduktu cez teleso diaľnice aj železnice medzi obcami Závažná Poruba a Liptovský Ján alebo alternatívne v lokalite Borová Sihoť pri Liptovskom Hrádku.

Na diaľnici D1, ktorá prechádza popod TANAP, sa v súčasnosti nachádzajú dva ekodukty. Prvý na úseku Važec – Mengusovce a druhý v časti Mengusovce – Jánovce. NDS momentálne na sprevádzkovaných úsekoch D1 v spomínanom území neuvažuje s dobudovaním ďalších ekoduktov. Potvrdila to hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková s tým, že tie už vybudované sú funkčné a dlhodobo využívané širokým spektrom živočíchov počas celého roka.

„NDS má aktuálne rozpracované viaceré projekty zahŕňajúce ekodukty, ktorých potreba vyplýva tak z výsledkov migračných štúdií, ako aj z požiadaviek vzniknutých počas procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie. Týka sa to rýchlostných ciest, diaľnice D3 i diaľnice D1 v úseku Turany – Hubová, ale aj na trase z Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou,“ uzatvára Žgravčáková.