Podľa nej obyvatelia dlhodobo upozorňovali na havarijný stav mosta, ktorého údržbu zabezpečoval správca miestnych komunikácií. „Výmena mosta bol nevyhnutný, aj keď finančne veľmi náročný krok. Obyvatelia sa konečne bezpečne dostanú k svojim domovom. Nový obojsmerný most slúži nielen chodcom či motoristom, ale aj cyklistom,“ uviedol primátor Ján Nosko. Celkové náklady projektu predstavujú sumu vo výške 1.541.702 eur s DPH.
„Pôvodný most cez rieku Hron v mestskej časti Iliaš zničila povodeň v roku 1974. Neskôr ho nahradilo provizórne premostenie, ktoré nebolo vo vyhovujúcom stavebno-technickom stave a dlhodobo spôsobovalo problémy všetkým, ktorí ho užívali,“ spomenula hovorkyňa.
Pripomenula tiež, že mesto Banská Bystrica získalo v júni 2020 územné rozhodnutie a v januári tohto roka aj potrebné stavebné povolenie. Stavenisko bolo odovzdané v marci 2021, pre preložku vysokého napätia však nebolo možné začať s prácami ihneď. „Most bol tak odovzdaný do rúk zhotoviteľa v máji a samotné prepojenie na nové elektrické vedenie bolo uskutočnené v júni tohto roka,“ podotkla. Následne bola prekládka starého, takmer 80-tonového jednosmerného pôvodného mosta do novej polohy obchádzkovej trasy, ktorý slúžil na prejazd z Iliaša, a začalo sa so stavbou nového mosta.
„Samotná konštrukcia mosta sa musela montovať priamo na stavenisku a pre ochranu spodnej časti stavby sa upravil aj vodný tok koryta rieky Hron i cestné svahy. Dĺžka nového oceľového mosta je takmer 52 metrov a šírka vozovky medzi rímsami je šesť metrov. Šírka chodníka je 1,5-metra. Navrhovaná rýchlosť na novom obojsmernom moste je 30 km/h,“ doplnila hlavná stavbyvedúca Eva Fízeľová.
Hovorkyňa tiež zdôraznila, že hlavné stavebné práce pozostávali nielen z rekonštrukcie mostného objektu, ale aj z úpravy ciest. Ta zahŕňala šírkové úpravy a asfaltovanie, vybudovanie nových chodníkov a zastávky či osadenie obrubníkov. Súčasťou prác bolo aj odvodnenie, osadenie zábradlia a demontovanie starého nevyhovujúceho mosta.