https://www.l-r.sk

Preťažené vozidlá ničia krajské cesty. BBSK žiada viac kompetencií, vrátane vyberania pokút

Preťažené vozidlá poškodzujú cesty samosprávnych krajov, tieto ale nemajú možnosť ich zastavovať a udeľovať pokuty. Pokuty z váženia navyše idú do štátnej kasy. Banskobystrický samosprávny kraj navrhuje zmenu.

Cesty II. a III. triedy, ktoré sú v správe samosprávnych krajov, tvoria chrbtovú kosť regionálnej dopravy. Zároveň sú však dlhodobo vystavené nadmernému zaťaženiu. Výsledkom je, že cesty sa rýchlejšie poškodzujú, mostom sa skracuje životnosť a opravy sú čoraz drahšie.

„Obyvatelia to cítia každý deň na bezpečnosti a na komforte jazdy. Sťažujú sa na výtlky a zničený povrch,“ uviedol predseda BBSK Ondrej Lunter na jednej z takýchto ciest, v obci Vidiná (okres Lučenec). Podľa župana sú dve príčiny tohto stavu. Prvou je, že štát nedobudoval cestnú infraštruktúru, a tak nákladné autá jazdia po cestách nižších tried. Druhou príčinou je, že tieto vozidlá bývajú nezriedka preťažené - a práve v tejto oblasti chce mať župa viac kompetencií, aby mohla situáciu riešiť. 

 

Obmedzené možnosti

Podľa súčasného zákona kraje síce môžu umiestniť na cestu váhu, ale nemôžu zastavovať vozidlá. To môže len uniformovaná osoba. Navyše pokuty za preťažené vozidlá končia v štátnej kase a nie u správcu cesty, ktorý reálne znáša náklady na jej údržbu a opravu.

Problém s preťaženými kamiónmi pociťujú obzvlášť obce, cez ktoré vedie tranzit alebo v blízkosti, ktorých je kameňolom prípadne tam prebieha ťažba dreva.

„Rozumieme tomu, že kamiónová doprava je dôležitá. Ale túto situáciu už treba riešiť, pretože obyvateľom obce, najmä tým pri hlavnej ceste, strpčuje život. Ide o hluk, prach aj vibrácie. Problémom je častý prejazd kamiónov, najmä preťažených, ale aj tých, ktoré si skracujú tranzit cez našu obec. Riešením by bolo, ak by župa mala viac právomocí a my ako obce by sme mali kompetenciu merať rýchlosť,“ povedal starosta Vidinej a predseda mikroregiónu Novohradské podzámčie Ján Šupica.

 

Župa navrhuje zmenu legislatívu

Banskobystrický samosprávny kraj navrhuje zmenu legislatívy tak, aby župy plnili funkciu cestného správneho orgánu. To znamená, aby mali právomoc zastavovať vozidlá, udeľovať pokuty a aby vybrané peniaze išli do ich rozpočtov.  

„Naším cieľom je, aby sme mali v rukách kompetencie, ktoré nám umožnia reálne chrániť naše cesty. Aby vybrané pokuty zostali v krajoch, kde škoda vzniká a my sme ich tak mohli investovať do opráv poškodených komunikácií. Túto zmenu považujeme jednoducho za správnu,“ uviedol predseda BBSK.

Ak sa zmenu podarí presadiť, župan avizuje, že cieľom kraja bude robiť kontroly tak často, aby si nikto netrúfol jazdiť preťažený.

Župa v spolupráci so združením SK8 už predložila zásadné pripomienky k novele cestného zákona. Na rokovaniach s ministerstvom vnútra zatiaľ neodzneli zásadné námietky, avšak ide o zmenu, ktorá si vyžaduje úpravy viacerých zákonov a dohodu viacerých rezortov. „K spravodlivejšiemu nastaveniu systému nestačí zmeniť jeden zákon, treba ich pozmeniť hneď niekoľko. Na júlovom rozporovom konaní nám bolo oznámené, že pripomienky sú tak rozsiahle, že nie je vhodné ani žiadúce, aby boli vložené do návrhu cestného zákona,“ povedal riaditeľ odboru cestnej infraštruktúry Róbert Machala.

Témou septembrového rokovania Sekcie cestnej infraštruktúry SK8 tak bude príprava paragrafového znenia navrhovaných legislatívnych zmien.

Popri legislatívnych zmenách chce župa podniknúť aj ďalšie kroky. Spolu s políciou plánuje vytipovať miesta, kde bude váženie dávať najväčší zmysel a dobudovať stojiská.