Prezident Peter Pellegrini minulý týždeň podpísal novelu zákona o cestnej premávke poslanca Ľubomíra Vážneho, ktorá obmedzuje rýchlosť na chodníkoch pre deti na bicykloch do 10 rokov, bežných kolobežkách či kolieskových korčuliach. Podľa expertov z organizácii Cyklokoalícia a Znepokojené matky tým v praxi deti vyháňa na cestu a zákon bude mať negatívne dopady na bezpečnosť premávky. Upozorňujú aj na ďalšie nedostatky novely.
Hoci bolo pôvodným cieľom novely najmä zvýšenie ochrany chodcov pred elektrickými kolobežkami, poslanec Vážny návrhom rozšíril povinnosť neprekročiť rýchlosť chôdze aj na ďalších užívateľov chodníka. Elektrických kolobežiek sa novela v skutočnosti dotkne len na krátky čas, nakoľko paralelne schválila návrh zákona, ktorý pohyb elektrických kolobežiek na chodníku zakazuje úplne.
Cyklokoalícia považuje zmenu za neprimeranú a nelogickú. Zároveň upozorňuje na to, že zmena nebola v dôvodovej správe nijak odôvodnená a s novelou nesúhlasilo ani Ministerstvo vnútra. Podľa Znepokojených matiek prezidentov podpis ukazuje, že bezpečnosť detí je mu ľahostajná.
Najvýraznejší problém podľa Cyklokoalície vzniká pre osoby na bicykli do 10 rokov a ich sprievod, ktoré v súčasnosti mohli využívať chodník, pokiaľ tým neohrozili ani neobmedzili chodcov. Od 1. januára na ňom budú môcť jazdiť nanajvýš rýchlosťou 6 km/h, ktorá je podľa odborníkov neprirodzene nízka a v praxi ju prekračuje už trojročné dieťa. Jazdiť tak bude musieť po ceste, čo platí aj pre osoby na kolieskových korčuliach, bežných kolobežkách, skateboardoch či lyžiach.
„Návrh poslanca Vážneho, za ktorý hlasovala celá vládna koalícia, nemožno nazvať inak ako diletantstvom zákonodarcov. Poslanci ním okrem iného stanovili najvyššiu povolenú rýchlosť 6 km/h aj na tzv. Cestičke pre chodcov s povolením vjazdu cyklistov. Podľa technických predpisov Ministerstva dopravy pritom ide o značku, ktorá sa má používať práve tam, kde je účelom, aby ju využívali cyklisti, čo je pri tejto rýchlosti nemožné,“ hovorí Dan Kollár z Cyklokoalícíe.
„O slabej zorientovanosti poslanca Vážneho v legislatíve hovorí aj fakt, že v dôvodovej správe aj v parlamentnom pléne hovoril o zvýšení bezpečnosti na peších zónach. Peších zón sa však jeho novela zákona nijak nedotkla. Maximálna rýchlosť na nich zostáva 20 km/h, paradoxne, aj pre autá,“ dodáva Kollár, podľa ktorého novela priniesla legislatívny chaos.
„Naozaj nerozumieme, ako môže niekto tvrdiť, že dobrým riešením je poslať deti do 10 rokov medzi autá. Namiesto zlepšenia bezpečnosti sa vytvára oveľa väčší problém,“ hovorí Ivana Nemethová, urbanistka z organizácie Znepokojené matky.
„Súhlasíme s tým, že je potrebné zvyšovať bezpečnosť chodcov. Zákony by však mali byť podložené dátami, nielen pocitmi poslanca Vážneho. Štatistiky posledných rokov hovoria o stovkách úmrtí a tisícoch zranení, ktoré spôsobili vodiči motorových vozidiel. To vnímame pri chôdzi ako oveľa väčšiu hrozbu, než malé deti na bicykloch či kolobežkách,“ doplnila Nemethová.
Podrobnejšiu analýzu problémov zákona si môžete prečítať tu:
https://cyklokoalicia.sk/2025/08/poslanec-vazny-vyhana-deti-na-cesty-navrh-bezpecnosti-premavky-nepomoze/