Vláda SR ešte 15. januára 2025 schválila Koncepciu reformy financovania sociálnych služieb, ktorá má priniesť zásadné zmeny v oblasti financovania sociálnych služieb na Slovensku, a ktorá je naplnením míľnika Plánu obnovy a odolnosti SR. Jej výsledkom je nové znenie zákona, ktorý bol do 21. októbra 2025 v medzirezortnom pripomienkovom konaní.
Návrh zákona o príspevku na pomoc pri odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa teda predkladá v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2025.
Navrhovaným zákonom Slovenská republika napĺňa úlohu vyplývajúcu z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky "Komponent 13 - Dostupná a kvalitná dlhodobá sociálno-zdravotná starostlivosť".
Reforma financovania sociálnych služieb však nebude prijatá tak, ako bola pôvodne navrhnutá, s termínom od januára 2026 (kompletný nábeh reformy), ale etapovito.
Rezortom práce bol navrhnutý postupný model zavádzania reformy financovania sociálnych služieb aj s ohľadom na konsolidáciu verejných financií.
Navrhuje sa teda, aby zákon nadobudol účinnosť 1. januára 2026, okrem niektorých úprav, pri ktorých poskytovatelia sociálnych služieb a samosprávy potrebujú čas na implementáciu navrhovaných zmien, kde sa navrhuje nadobudnutie účinnosti 1. júla 2026 a okrem úprav súvisiacich so zavedením príspevku na pomoc pri odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby, kde sa navrhuje nadobudnutie účinnosti 31. decembra 2026.
Delená účinnosť od (podrobnejšie):
- 1. januára 2026 – úprava niektorých podmienok poskytovania sociálnych služieb
- úprava typov PSS, zmena ambulantných ZpS, ZOS na denný stacionár, umožnenie fyzioterapie v ZSS...)
- 1. júla 2026 - úpravy, pri ktorých PSS a samosprávy potrebujú nejaký čas na prípravu
- úprava FPP /paušál + ZpS, ZOS na VÚC
- zmena spôsobu zabezpečovania SoS (§ 8)
- zmeny súvisiace so úpravami podmienok pri zamestnancoch (príloha č. 4, opatrovateľ, pracovník dlhodobej starostlivosti)
- 31.12.2026 –úpravy súvisiace so zavedením príspevku na pomoc pri odkázanosti (čl. I)
- definícia sociálnych služieb ako SVHZ + vyhláška
- úprava FP z MPSVR (len pre pobytové zariadenia),
- zavedenie novej služby Sprostredkovania sociálnej služby a inej pomoci
- úpravy IS – vedenie cenníkov SoS v IS, vedenie zoznamu sociálnych služieb SVHZ
- zjednotenie výšky FPP pre ZSS krízovej intervencie podľa FP z MPSVR
Čo to v praxi znamená:
- Vyššie územné celky (VÚC) prevezmú od 1. 7. 2026 financovanie všetkých nimi zriadených poskytovateľov sociálnych služieb a spolufinancovanie sociálnycg služieb poskytovaných neverejnými poskytovateľmi a to všetky pobytové formy odkázanostných sociálnych služieb – vrátane ZPS a ZOS (prenos povinnosti z obce na VUC)
- Mestá a obce budú financovať ambulantné formy sociálnych služieb svojich sociálnych zariadení a neverejných poskytovateľov v zmysle súčasnej originálnej kompetencie (teda denné stacionáre a opatrovateľskú službu).
Na základe vyššie uvedeného by to pre mestá obce znamenalo, že od 1. 7. 2025 zaniká povinnosť platiť neverejným poskytovateľom sociálnych služieb ekonomicky oprávnené náklady v zmysle §75 zákona o sociálnych službách na pobytové zariadenia.
Opatrovateľská služba bude ešte v roku 2026 financovaná prostredníctvom POP (80 % pre každého prijímateľa).
Zákon o príspevku na pomoc pri odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby (PPO) rieši:
- Nový systém participácie štátu na spolufinancovaní pomoci pri odkázanosti na princípe osobného rozpočtu
- Predpoklady na vznik a rozvoj služieb v komunite a dlhodobej sociálno - zdravotnej starostlivosti
- Prehľadnosť, jednotnosť a efektívnosť spôsobu financovania sociálnych služieb z verejných prostriedkov



Oprávnená osoba (príjemca finančných príspevkov) musí spĺňať:
- trvalý alebo prechodný pobyt v SR a bydlisko (centrum záujmu)
- vek 3+ (nemožný súbeh s rodičovským príspevkom, príspevkom na starostlivosť o dieťa, dlhodobou OČR)
- odkázaná osoba (Integrovaný posudok - IP)
Nárok na PPO vzniká najskôr od prvého dňa kalendárneho mesiaca, v ktorom sa začalo konanie o príspevku a boli splnené podmienky nároku.
Nárok na výplatu PPO vzniká právoplatným rozhodnutím UPSVAR o priznaní PPO, aj spätne za obdobie odo dňa vzniku nároku na príspevok od zapísania do evidencie, že sa začala poskytovať neformálna alebo formálna starostlivosť.
Výplata PPO - mesačne pozadu, ak sú splnené podmienky nároku aj časť mesiaca.
Evidencia spôsobu využitia príspevku (príslušný úrad):
- Neformálna starostlivosť (opatrovateľ)
- Poskytovateľ sociálnej služby (prepojenie na IS SoS)
- Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti či služieb sociálneho podniku
Preukázanie dokladu o úhrade predložením úradu:
- Pri neformálnej starostlivosť – stačí evidencia
- Doklad o úhrade za sociálnu službu, hospic, DOS či služby sociálneho podniku
Pri bezodkladnom poskytnutí sociálnej služby (evidencia):
- do vydania IP bude vyplácaný PPO vo výške III. stupňa (600 €)
- vzťahuje sa povinnosť predkladať doklady o úhrade za poskytnutú sociálnu službu
- po vydaní IP – zúčtovanie (doplatok/preplatok)
Návrh zákona o príspevku na pomoc pri odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Bol predložený na pripomienkovanie 13. októbra 2025 v skrátenom termíne (7 dní) do 21. októbra 2025
- Na rokovanie Vlády SR by mal byť predložený 19. novembra 2025
- Následne predložený na schválenie do parlamentu (musí byť prijatý do konca tohto roka v zmysle POO)
Link na návrh zákona a MPK proces: : https://www.slov-lex.sk/elegislativa/legislativne-procesy/SK/LP/2025/519