Školy chcú meniť spôsob, akým pristupujú k potrebám svojich žiakov

Konzultácie priamo v školách s učiteľským zborom, vybrané webináre pre rodičov, inovačné vzdelávania, metodické materiály, informačné semináre s odborníkmi v regiónoch. NIVaM aj v roku 2025 pokračuje v praktickej pomoci pri aplikácii nového systému podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní. Rozmanité vzdelávacie a konzultačné aktivity inštitútu zasiahli v prvej polovici tohto roka tisíce pedagogických a odborných zamestnancov.
„Narastajúca účasť aj spätná väzba nám ukazujú aj to, že školy chcú meniť spôsob, akým pristupujú k potrebám svojich žiakov. Cítia potrebu porozumieť podporným opatreniam, uchopiť ich nielen legislatívne, ale hlavne pedagogicky. Ukazuje sa, že učitelia už nechcú len počúvať o zmene, chcú vedieť, ako ju urobiť. Práve tu vidíme kľúčovú úlohu NIVaM. Čísla odzrkadľujú záujem a dôveru. Teraz je na nás, aby sme podporu ďalej rozširovali a ešte viac ju prispôsobovali rôznorodosti škôl,“ približuje Rastislav Rosinský, hlavný manažér tvorby a implementácie systému podporných opatrení, NIVaM.
Hĺbkové vzdelávania
Nosným pilierom prípravy učiteľov sú programy inovačného vzdelávania (PIV), ktoré majú aspoň 50 vyučovacích hodín a kombinujú prezenčné a online školenia. Rozsah vzdelávaní dáva priestor ísť v témach hlbšie, diskutovať o teoretických východiskách a ukázať si aj praktické príklady z praxe. Krajské pracoviská NIVaM ponúkajú viac než desiatku programov, ktoré sa venujú témam podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní. Ide napríklad o vzdelávania v téme diagnostiky a podpory detí a žiakov v predškolskom aj školskom veku, úpravám vo vzdelávaní podľa individuálnych potrieb, osvojovaniu slovenského jazyka ako druhého/cudzieho jazyka. Tieto programy sú navrhnuté tak, aby reflektovali legislatívne zmeny aj potreby školskej praxe. Od januára do júna 2025 ich absolvovalo 1 905 pedagogických a odborných zamestnancov v školách.
„Pre nový školský rok 2025/2026 je našou prioritou vytvoriť vzdelávaciu ponuku, ktorá bude ešte viac reagovať na aktuálne potreby pedagogických zamestnancov. Plánujeme napríklad uviesť dva online kurzy v rozsahu desať hodín zamerané na podporné opatrenia. Učiteľom pomôžu efektívnejšie zvládať prácu so žiakmi so špecifickými potrebami. Posilníme aj regionálnu podporu, aby sme ešte viac pokryli školy vo vidieckych oblastiach. Ďalším cieľom je vytvoriť platformy na zdieľanie osvedčených postupov. Podporíme tak sieťovanie zainteresovaných aktérov v regiónoch,“ hovorí Rastislav Rosinský. Prehľad o obsahu a spôsob prihlasovania na jednotlivé vzdelávania nájdu záujemcovia na vzdelávacom portáli edu.nivam.sk.
Byť v kontakte s praxou
Metodici NIVaM od januára do júna navštívili viac ako 500 škôl, kde ich pozvali riaditelia na pomoc a konzultáciu konkrétnych situácií, kde bolo potrebné nastaviť podporné opatrenia. Metodici sa v školách osobne stretli s celým učiteľským zborom a podporným tímom, spoločne konzultovali konkrétne prípady, ako vhodne nastaviť pomoc a podporu pre žiakov. „Priama metodická podpora odráža našu snahu byť v kontakte s praxou, hoci si uvedomujeme, že vzhľadom na počet škôl na Slovensku je potrebné kapacity ešte rozšíriť,“ dodáva Rosinský.
Ponúkať flexibilitu vo vzdelávacích formátoch
Výraznú odbornú platformu tvoria informačné seminára, ktoré umožňujú ešte flexibilnejší prístup k informáciám a najmä sieťovanie odborníkov, napríklad z centier poradenstva a prevencie, a pedagógov na regionálnej úrovni. V prvom polroku tohto roka prezenčné infosemináre absolvovalo 1 742 účastníkov. Na informačných seminároch sa osobne stretávali školské podporné tímy, školskí špeciálni pedagógovia, odborní zamestnanci v materských, základných a stredných školách. Inštitútu sa takto podarilo vytvoriť platformu na zdieľanie skúseností medzi odbornými tímami v danom regióne.
NIVaM pravidelne ponúka aj odborné podujatia, ktorých cieľom je rozvoj zručnosti celého kolektívu účastníkov, sú zamerané na multidisciplinárnu implementáciu podporných opatrení priamo na pôde školy zohľadňujúc jej unikátnu situáciu. Realizujú sa napríklad formou prezentácie, workshopov, facilitovanej diskusie a podobne. V roku 2025 sa venovali otázke zavádzania podporných opatrení na jednotlivých tipoch škôl, uplatňovania systému podporných opatrení v školskej dokumentácii a postupom v prípade neúspešnej adaptácie dieťaťa s odlišným materinským jazykom v materskej škole. Za prvý polrok 2025 sa ich zúčastnilo 554 účastníkov.
Lektori NIVaM pripravili aj viaceré online stretnutia vo forme webinárov, ktoré za prvý polrok 2025 navštívilo takmer 2 400 ľudí, vybrané témy boli určené aj rodičom. Z webinárov sa nezverejňovali záznamy, vznikol tak bezpečný priestor, aby sa zúčastnení pýtali aj citlivejšie otázky.
„Prvý polrok bol pre nás mimoriadne intenzívny. Veľký dôraz sme kládli aj na jeho flexibilitu, čo znamenalo ponúknuť možnosti od online webinárov až po priamu podpory na školách. Oslovili sme tak široké spektrum pedagógov zo všetkých regiónov. Budovali sme komunity, kde si pedagogickí a odborní zamestnanci mohli vymieňať skúsenosti a osvedčené postupy. Išli sme do hĺbky, prispôsobovali obsah konkrétnemu kontextu a reagovali na reálne potreby pedagogických a odborných zamestnancov. To znamená, že sme boli fyzicky prítomní v školských tímoch, riešili konkrétne situácie, nastavovali procesy a pomáhali školám aplikovať podporné opatrenia v praxi,“ hodnotí Rastislav Rosinský.
Téme podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní sa hlbšie venuje tohtoročné vydanie odborného časopisu Pedagogické rozhľady: pr1-25.pdf
Aktuálnu ponuku odborných podujatí a vzdelávacích programov nájdete v katalógu vzdelávaní NIVaM pre školský rok 2025/2026: Online katalóg programov vzdelávania 2025/2026 | MPC
Ďalšie informácie o podporných opatreniach vo výchove a vzdelávaní nájdete na našej stránke: Podporné opatrenia pre deti a žiakov – Národný inštitút vzdelávania a mládeže