Sociálna poisťovňa spustila novú mobilnú aplikáciu, ktorá rozširuje spôsoby, akými klienti pristupujú k informáciám o svojom sociálnom poistení. Údaje z Elektronického účtu poistenca (EUP) budú mať odteraz jednoducho vo vrecku. Jedna aplikácia im tak adresne poslúži pre celý život – pre všetky životné situácie, ktoré riešia v Sociálnej poisťovni.
Prostredníctvom aplikácie si dokážu klienti pohodlne a okamžite zistiť aktuálny stav vybavovania svojich žiadostí o dávky, skontrolovať aj zaplatiť si poistné, včas sa pripraviť na dôchodok, manažovať si svoju ePN, zistiť si informatívnu výšku dávky v nezamestnanosti či mať po ruke aktuálne správy o sociálnom poistení. Aplikácia tiež ponúka výhodu aj pre zamestnávateľov – efektívnu možnosť predbežnej registrácie zamestnancov online, kedykoľvek a odkiaľkoľvek s použitím smartfónu. Sociálna poisťovňa si týmto krokom vytvára základňu pre ďalšie rozširovanie digitálneho priestoru pre svojich klientov a ich potreby. Rozšírením elektronických služieb v podobe mobilnej aplikácie zároveň napĺňa ďalší strategický míľnik na ceste k digitálnej pobočke.
Aplikácia Sociálnej poisťovne prináša zásadnú zmenu v doručovaní informácií klientom. Namiesto toho, aby občan musel ísť do Sociálnej poisťovne, Sociálna poisťovňa sa dostáva k občanom, do ich najosobnejšieho a najpoužívanejšieho zariadenia – smartfónu. Originálnosť spočíva v prenose „celého života“ v sociálnom poistení (od odvodov cez rôzne dávky až po dôchodok) do jednoduchého mobilného rozhrania.
Digitálne riešenia – väčšie pohodlie pre občana
Prostredníctvom mobilného telefónu získavajú klienti rýchly, pohodlný a bezpečný prístup do svojho Elektronického účtu poistenca. Online tak majú k dispozícii okamžité overenie a kontrolu žiadostí o dávky a ich výplatu. Taktiež získajú možnosť mať svoj dôchodok pod kontrolou alebo si manažovať svoju ePN. V prípade záväzkov voči Sociálnej poisťovni majú k dispozícii rýchlu, jednoduchú a bezpečnú online platbu.
Možnosti prihlásenia sa sú vďaka biometrii doslova na dotyk. Klienta vzápätí privíta domovská stránka s personalizovanými informáciami, ktoré sa týkajú jeho aktuálnej životnej situácie. Aplikácia je v modernom intuitívnom dizajne s dôrazom na zrozumiteľnosť pre všetky vekové kategórie.
„Naším spoločným cieľom je byť bližšie k ľuďom a uľahčiť im prístup k službám Sociálnej poisťovne. Mobilná aplikácia je ďalším krokom v jej proklientskom prístupe a aj reakciou na očakávania verejnosti, ktorá čoraz viac preferuje digitálne riešenia. Predstavuje to významný posun k väčšej samostatnosti a pohodliu občanov. Už nemusia navštevovať pobočku ani čakať na informácie – všetko podstatné majú hneď poruke,“ zdôraznil pri tejto príležitosti Erik Tomáš, minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR. Podľa jeho slov ide o ďalší príklad toho, ako štátne inštitúcie napredujú v digitalizácii a zjednodušujú život občanom.
„Sme hrdí, že môžeme našim klientom predstaviť moderné riešenie, ktoré im výrazne uľahčí prístup k dôležitým informáciám o sociálnom poistení. Jedna ,apka‘ im takpovediac zobrazí celý život a svoje sociálne poistenie budú mať pohodlne vo vrecku,“ uviedol Michal Tariška, generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne. Aplikácia je podľa neho kľúčovým krokom k rozšíreniu digitalizácie služieb Sociálnej poisťovne a užitočným nástrojom, prostredníctvom ktorého si počas aktívneho pracovného života klient okamžite online overí priebeh svojho sociálneho poistenia a stav konania o jednotlivé dávky.
Výhoda aj pre zamestnávateľov
Aplikácia ponúka zamestnávateľom užitočnú pomôcku – online rýchlu možnosť predbežnej registrácie zamestnancov v registri Sociálnej poisťovne. Ide o rýchly a efektívny spôsob (flexibilita 24/7), ako si splniť oznamovaciu povinnosť voči Sociálnej poisťovni pri prihlásení nového zamestnanca. Aplikácia overí používateľa na základe telefónneho čísla a PIN kódu a umožní odoslať štruktúrované dáta. Pre zamestnávateľov pritom naďalej platí, že do troch dní je potrebné k novému zamestnancovi zaslať originál Registračného listu fyzickej osoby (RLFO). Túto službu prináša Sociálna poisťovňa v rámci projektu financovaného z Plánu obnovy a odolnosti Európskej únie. Zrealizovaná bola v spolupráci s Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR.
Užívateľsky príťažlivé a intuitívne ovládanie funkcií aplikácie
Aplikácia je navrhnutá v novom modernom dizajne poisťovne s dôrazom na užívateľskú prívetivosť a intuitívne ovládanie. Umožňuje klientovi rýchlo si zistiť potrebné informácie o svojom sociálnom poistení, skontrolovať si stav platieb, získať prehľad o svojich dávkach a oveľa viac – a to všetko na pár klikov. Jedna aplikácia mu tak bude nápomocná v rôznych situáciách, ktoré ho v živote stretnú.
Funkcionality aplikácie prehľadne a v modernom dizajne transformujú všetky dôležité údaje, ktoré ponúka EUP na portáli Sociálnej poisťovne. Klient sa v prípade nejasností dozvie ďalšie detaily vďaka praktickým vysvetlivkám alebo môže cez aplikáciu priamo kontaktovať Informačno-poradenské centrum.
„Aplikáciu sme dizajnovali s tým, že sme si dali záležať na tom, aby bola intuitívna a zrozumiteľná. To znamená, aby sa občanom ľahko ovládala a našli v nej to, čo potrebujú. Takisto po uvedení aplikácie budeme poskytovať poradenstvo v tejto oblasti, či už v našich pobočkách alebo v Informačno-poradenskom centre. Zároveň sú priamo v aplikácii integrované kontakty na našich kolegov, ktorí klientom radi poradia,“ zdôraznila riaditeľka odboru komunikácie s verejnosťou Sociálnej poisťovne Zuzana Dvoráková. Spolu s generálnym riaditeľom Michalom Tariškom sa poďakovala všetkým, ktorí sa na celom procese vývoja a spustenia aplikácie podieľali.
Mobilná aplikácia ako krok k digitálnej pobočke Sociálnej poisťovne
„Spustením mobilnej aplikácie sme o krok bližšie k vytvoreniu digitálnej pobočky,“ zdôraznil generálny riaditeľ Michal Tariška. Práve rozširovanie digitálneho priestoru pre klientov – vízia digitálnej pobočky – spolu s ďalšími pripravovanými proaktívnymi službami patria k strategickým cieľom Sociálnej poisťovne. „Už od apríla budúceho roka po splnení zákonných podmienok automaticky a bez akejkoľvek žiadosti priznáme klientovi dávku materské či tehotenské. Informácie o jeho životnej situácii dostaneme elektronicky priamo od lekárov. Pracujeme aj na tom, aby sa žiadosti o ďalšie dávky mohli posielať elektronicky prostredníctvom EUP,“ načrtol ďalšie plány generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne Michal Tariška. Rozvoj digitálnych služieb sa preto v budúcnosti automaticky premietne do rozširovania EUP a aktualizácie služieb aj vo verzii mobilnej aplikácie. Pribudnú v nej „push notifikácie“, ktoré umožnia Sociálnej poisťovni komunikovať smerom ku klientom proaktívne, či možnosť aktivácie EUP bez potreby návštevy webového portálu, teda len prostredníctvom aplikácie.
Kľúčové vlastnosti a prínosy aplikácie:
1. Okamžitý prístup do EUP priamo cez mobil, kedykoľvek a odkiaľkoľvek.
- Kompletný prehľad o poistení: Poskytuje online prehľad o obdobiach poistenia (dôchodkové, nemocenské, v nezamestnanosti).
- Prehľad o vyplatených dávkach (dôchodkových, nemocenských, v nezamestnanosti)
- Prehľad o platbách poistného. Už žiadne osobné návštevy pobočiek.
- ePN si poistenec kontroluje a manažuje online (zmena miesta pobytu počas PN alebo spôsobu výplaty péenky)
- Informácie o dôchodku: Vďaka funkcii Príprava na dôchodok poistenec zistí, koľko rokov má odpracovaných a aká by bola orientačná suma jeho dôchodku, ak by odchádzal do dôchodku dnes. Ak je poberateľom dôchodku, získa prehľad o vyplatených dávkach za zvolené obdobie.
- Sledovanie žiadosti: Má pod kontrolou svoje žiadosti o dávky. Aplikácia informuje o ich aktuálnom vybavovaní (napr. ePN – elektronická práceneschopnosť, dôchodok, či dávka v nezamestnanosti).
- Jednoduché a rýchle platby: Ak je poistenec samostatne zárobkovo činná alebo dobrovoľne poistená osoba, uhradí poistné a nedoplatky online priamo v aplikácii štandardnými platobnými metódami, ktoré podporujú platby Google Pay, Apple Pay.
2. Rýchla a jednoduchá predbežná registrácia zamestnanca – jednoduché splnenie si oznamovacej povinnosti zamestnávateľa.
3. Personalizovaná domovská obrazovka (tzv. homepage) – bola navrhnutá na mieru klienta tak, aby sa pre jeho rôzne životné situácie dynamicky menila a prispôsobovala.
4. Rýchle a jednoduché prihlasovanie do aplikácie pomocou biometrie. Po úvodnej aktivácii sa klient do mobilnej aplikácie prihlasuje opakovane nasnímaním tváre, odtlačkom prsta alebo PIN-kódom.
5. Moderný, intuitívny dizajn s dôrazom na zrozumiteľnosť
Aktivujte si EUP a stiahnite si jeho aplikáciu
Mobilná aplikácia je dostupná na stiahnutie v App Store (pre iOS) a Google Obchod Play (pre Android).
Na jej aktiváciu je potrebné mať aktivovaný Elektronický účet poistenca. Samotnú mobilnú aplikáciu si klient aktivuje pomocou QR kódu, ktorý si vygeneruje na webovom portáli EUP: https://www.socpoist.sk/prihlasenie-do-elektronickych-sluzieb. Do EUP sa prihlasuje štandardným spôsobom – buď použitím mena, hesla a dvojfaktoru (autentifikátorom), alebo elektronickým občianskym preukazom (eID). Ak má klient pokazenú zadnú kameru alebo z iného dôvodu nie je možné nasnímať QR kód, môže na aktiváciu aplikácie použiť 6-miestny kód, ktorý sa nachádza pod QR kódom. Aktivácia EUP, rovnako ako stiahnutie mobilnej aplikácie a jej využívanie, je bezplatné.
Prístup k EUP si doteraz zriadilo už takmer 458-tisíc poistencov, ktorí môžu aplikáciu po jej stiahnutí okamžite využívať. Prihlásenie aj používanie aplikácie spĺňa najvyššie štandardy bezpečnosti.
Dôležité linky:
Ktoré informácie nájdete v mobilnej aplikácii EUP
Poistné a platby
- Platby – úhrada poistného a nedoplatkov
o Online platba
o Prehľad platieb
- Poistné – prehľady
o Poistenie platené štátom
o Prehľad poistení
o Vylúčenia – obdobia, keď sa poistenie neplatí
o Prerušenia – obdobia, keď sa sociálne poistenie prerušilo
Dôchodkové poistenie
- Príprava na dôchodok / Obdobia dôchodkového poistenia
- Konanie o dôchodkovej dávke
- Informatívna suma dôchodku
- Prehľad vyplatených dôchodkových dávok
Nemocenské poistenie
- Obdobia nemocenského poistenia
- ePN – Elektronická práceneschopnosť
- Prehľad vyplatených nemocenských dávok
Poistenie v nezamestnanosti
- Obdobia poistenia v nezamestnanosti
- Prehľad žiadostí/dávok
- Informatívna suma dávky v nezamestnanosti
Úrazové dávky
- Konanie o úrazovej dávke
- Prehľad vyplatených úrazových dávok
Príspevok za prácu v obecnej polícii
- Konanie o príspevku za prácu v obecnej polícii
- Prehľad vyplatených príspevkov za prácu v obecnej polícii
Účasť v II. pilieri
- Výpis z registra zmlúv (informácie o tom, či mám sporenie v II. pilieri a v ktorej DSS)
Pre zamestnávateľov:
- Novinka – predbežná registrácia zamestnanca v mobilnej aplikácii*
*Túto službu prináša Sociálna poisťovňa v rámci projektu financovaného z Plánu obnovy a odolnosti Európskej únie. Zrealizovaná bola v spolupráci s Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR.
