Piatok 19.04.2024
Dnes má meniny 
Jela
°C
27.09.2018 11:35

Staničná budova v Čemeli je dokončená


Ilustračná snímka.


Rozostavaná staničná budova Košickej detskej historickej železnice v Čermeli sa dočkala konečnej podoby. Občianske združenie Detská železnica Košice s jej výstavbou začalo ešte v roku 2017.


Po tom čo združenie uspelo s medzinárodným slovensko-maďarským projektom, získalo financie aj na dokončenie tejto stavby. Priestory prvej obnovenej staničnej budovy tak začnú v nasledujúcom období postupne ožívať a plniť svoj účel.

Pamätníci dobre vedia, že na stanici Čermeľ už jedna drevená staničná budova v minulosti stála, no pre zlý technický stav ju museli v polovici 90.-tych rokov odstrániť. Nebola však taká pôvabná aká tam vyrástla dnes a nahradila tak provizórium unimobunky. Nová budova s dobovým, historizujúcim charakterom či prvkami blízkymi lokalite Bankova i severu Košíc, vhodne zapadá charakterom do Čermeľského údolia a stáva sa neodmysliteľnou ozdobou a bránou Košíc už pri samotnom vstupe do druhého najväčšieho mesta na Slovensku. Samozrejme, popri parných lokomotívach a historických vagónoch sa tak stala aj ďalšou atrakciou detskej železnice, jedinej zachovalej na území bývalého Československa.

„Silným motívom našich úvah bolo vrátiť železničke podobu, akú mala v čase svojho vzniku. Sám som bol zástancom tejto myšlienky, no postupne som si uvedomil, že presná kópia nebude tým najvhodnejším prostriedkom na ceste revitalizácie a modernizácie železničky. Napokon aj samotní stavitelia železničky predpokladali, že drevené staničky raz v budúcnosti nahradia murované definitívy,“ povedal predseda OZ Detská železnica Košice, Ľubomír Lehotský.

Aj preto náročnú úlohu zladiť tieto predstavy zverili dobrovoľníci architektovi a milovníkovi úzkorozchodných železníc Tomášovi Haviarovi.

„Bola to zaujímavá výzva už aj preto, že sme neboli prví, ktorí túto otázku riešili. Aj v minulosti sme mali predchodcov, ktorí už niečo naprojektovali a navrhli. Stavby sa však pre nezáujem a nedostatok financií nerealizovali. Tak sme sa s tým popasovali a akceptovali aj požiadavku mesta, aby stavba svojím charakterom zapadla do obdobia konca 19. storočia prvkami, ktoré boli charakteristické aj pre túto časť mesta, ale zároveň sa uplatňovali aj na železničných stavbách,“ vysvetľuje architekt.

OZ Detská železnica verí, že táto stavba nemusí byť posledná na železničke. Veď výzva, postaviť budovy, ktoré by zohľadňovali jednak nedávnu minulosť železničky (má iba 63 rokov) ale akcentovala aj viac ako storočnú históriu vozidiel a parných lokomotív, ktoré na nej premávajú, je výzvou do budúcna.

„Azda sa v budúcnosti ešte podarí vybudovať aj ďalšie stavby, tak potrebné a dôležité pre zachovanie a budúcnosť detskej železnice, s jednotným architektonickým výrazom. Romantizujúce stavby môžu byť kompromisom medzi požiadavkami potrieb moderného cestovného ruchu a spokojnosťou detských cestujúcich i turistov z mnohých častí Slovenska i sveta,“ dodáva architekt a železničný historik Tomáš Haviar.

„Slovensko-maďarský projekt obnovy dvoch susediacich úzkorozchodných železníc – Košickej detskej historickej železnice (KDHŽ) a železnice v Miškovci - Lillafüredi Állami Erdei Vasút (LÁEV) bol schválený len koncom roka 2017. Na druhú etapu projektu - dokončenie staničnej budovy - bolo z projektu určených vyše 64.000 eur, náklady však boli oveľa vyššie,“ vysvetľuje predseda občianskeho združenia Ľubomír Lehotský. Projekt je financovaný z prostriedkov Európskej únie prostredníctvom Európskeho fondu regionálneho rozvoja z programu Interreg.

„Zvonku sme budovu opláštili zatepľovacou vrstvou, dreveným obkladom a hrazdením. Pribudli dobové lampy i smaltované informačné tabule aj v angličtine. Súčasne prebiehali aj práce na dokončovaní interiéru. Asi najprevratnejšou novinkou na stanici sú prvé splachovacie toalety. Po zariadení budú miestnosti slúžiť ako zázemie pre našich dobrovoľníkov, dopravná kancelária, infocentrum a pokladňa,“ približuje novinky Igor Holéczy z detskej železničky.

V minulosti známa železnička disponovala kompletnou infraštruktúrou, v každej z troch staníc stáli jednoduché, no sympatické a účelné drevené staničné budovy. Súčasťou železničky tiež bola výhybňa Vpred, kde sa vlaky mohli križovať. V rámci projektu dôjde tiež v budúcom roku k obnoveniu tejto výhybne, čo by malo železničku ďalej zatraktívniť a zvýšiť jej kapacitu i bezpečnosť. Pôjde tak o najväčšiu investíciu do obnovy železničky za posledné desaťročia.

Kontakt: Zuzana Lehotská, Detská železnica Košice, o. z., kezeleznica@gmail.com, +421 905 496 426, www.detskazeleznica.sk, Facebook/detskazeleznica

Obsah tejto tlačovej správy neprezentuje oficiálne stanovisko Európskej únie.

info@skhu.eu www.skhu.eu Európsky fond regionálneho rozvoja

Autor: (ts-OZ DŽK-Zuzana Lehotská)


komentáre
SHOW ALL
podobné
06.05.2016
V nedeľu budú na detskej železnici hýčkať mamičky aj ich detičky
Dobrovoľníci z Košickej detskej historickej železnice sa chcú na Deň matiek, v nedeľu 8. mája, poďakovať všetkým mamkám špeciálnym programom.
viac
17.06.2016
Radnica zakladá s miestnymi firmami Radu riaditeľov regiónu Vráble
Majitelia, konatelia a riaditelia firiem, ktoré pôsobia vo Vrábľoch zakladajú spolu s mestom združenie, v rámci ktorého sa budú stretávať a spolupracovať.
viac
18.10.2016
Kultúrny a kreatívny priemysel dostane na rozvoj 50 miliónov eur
Malí a strední podnikatelia, ale aj neziskové organizácie a občianske združenia pôsobiace v tejto oblasti sa budú môcť uchádzať o takýto objem eurofondov z  Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP) a Prioritnej osi 3 (PO 3) - Mobilizácia kreatívneho potenciálu v regiónoch.
viac
17.10.2017
Občianske združenie Ružomberčan pomáha dolnému Liptovu
Doposiaľ sa združeniu podarilo zabezpečiť bezplatnú mestskú hromadnú dopravu pre členov nad 65 rokov či opravu dlhodobo zničenej dlažby pred športovou halou Koniareň. Informovala o tom členka výboru OZ Ružomberčan Jana Streitová.
viac
top články
24 hodín
7 dní
30 dní
partneri
anketa
Mal by sa zakázať vstup utečencov do Európy?
Áno, môžu medzi nimi byť teroristi.
77.06 %
Nie som si istý/istá, ale nemali by sme ich do SR pustiť.
3.10 %
Nie, sú to ľudia, ktorí utekajú pred hrôzami vojny a potrebujú pomoc.
19.84 %