Streda 14.05.2025
Dnes má meniny 
Bonifác
°C
24.04.2025 01:35

Starnutie populácie ako strategická výzva pre územnú samosprávu


Ilustračný obrázok, zdroj: Pixabay


Slovenská republika čelí demografickému vývoju, ktorý sa vyznačuje postupným, no stabilným zvyšovaním podielu staršej populácie. Projekcie štatistických úradov a medzinárodných inštitúcií potvrdzujú, že v horizonte nasledujúcich desaťročí sa Slovensko zaradí medzi najstaršie populácie Európskej únie


V roku 2060 sa očakáva, že každý tretí obyvateľ bude vo veku nad 65 rokov. Národný program aktívneho starnutia (NPAS) 2021 – 2030 predpokladá, že do roku 2060 bude na 100 osôb v produktívnom veku pripadať 63 až 67 seniorov vo veku 65 rokov a viac. Tento trend zásadným spôsobom ovplyvní tvorbu a prispôsobovanie verejných politík na všetkých úrovniach riadenia, vrátane územnej samosprávy.

Tento vývoj má zásadné dôsledky aj pre činnosť miestnej a regionálnej samosprávy, keďže obce sú kľúčovým prostredím pre každodenný život starších ľudí. Aktívne a zdravé starnutie, ako ho definuje Svetová zdravotnícka organizácia (WHO), či Európska hospodárska komisia OSN, predpokladá optimalizáciu podmienok na zachovanie zdravia, participácie a bezpečia v priebehu starnutia.

Impulzy pre verejné politiky na úrovni samosprávy

Podpora aktívneho starnutia úzko súvisí aj s ochranou a posilňovaním duševného zdravia starších osôb. Osamelosť, strata sociálnych väzieb, či znižujúca sa fyzická kondícia môžu významne vplývať na psychickú pohodu seniorov. Samosprávy zohrávajú dôležitú úlohu pri vytváraní prostredia, ktoré podporuje psychickú odolnosť, komunitnú podporu a včasnú identifikáciu psychologických rizík.

Zároveň sa čoraz intenzívnejšie diskutuje o potrebe rozvíjať integrované modely sociálnych a zdravotných služieb na miestnej úrovni. ZMOS dlhodobo podporuje koncepciu integrovaného poskytovania starostlivosti, ktorá spája prístupnosť zdravotných intervencií s funkčnou sociálnou podporou v prostredí, kde seniori žijú. Takýto prístup nielen zefektívňuje systém, ale zároveň zvyšuje kvalitu poskytovaných služieb a rešpektuje potrebu seniorov zotrvať čo najdlhšie vo svojom prirodzenom prostredí.

Podpora aktívneho starnutia nepredstavuje výlučne oblasť sociálnej politiky. Ide o tému s presahom do územného plánovania, dopravy, bývania, kultúry a verejného zdravia.

Medzi základné odporúčania, ktoré je možné uplatniť aj v podmienkach obmedzených kapacít, patria:

- Audit fyzickej dostupnosti služieb a verejných priestranstiev pre osoby vyššieho veku, vrátane identifikácie bariér v pohybe, nedostatočného osvetlenia, či chýbajúceho mobiliáru.

- Podpora komunitnej participácie seniorov na činnosti obce prostredníctvom konzultácií, dobrovoľníckych aktivít a verejných stretnutí.

- Zverejňovanie relevantných informácií o dostupných službách, poradenských linkách a možnostiach zapojenia – nielen v digitálnej forme, ale aj v tlačených výstupoch.

- Podpora sociálnej inklúzie prostredníctvom nízkoprahových kultúrnych a vzdelávacích aktivít, ktoré napomáhajú zachovaniu psychickej aj fyzickej kondície starších obyvateľov.

Súvislosť s národnými a európskymi rámcami

Národný program aktívneho starnutia na roky 2021 – 2030, schválený vládou Slovenskej republiky uznesením č. 723/2021, jednoznačne deklaruje potrebu zohľadniť demografické trendy v miestnych politikách. Dokument stanovuje štyri strategické ciele:

- Predĺženie nezávislého, autonómneho a zdravého života,

- Zvýšenie participácie starších ľudí na živote spoločnosti,

- Vytváranie prostredia priaznivého pre starnutie,

- Zabezpečenie rovnosti príležitostí a dôstojných podmienok v staršom veku.

Práve samosprávy sú odporúčanými partnermi pri implementácii opatrení v oblasti podpory zdravia, mobility, dostupnosti a sociálneho zapojenia seniorov. NPAS vyzýva obce a mestá k tomu, aby podporovali tvorbu komunitných služieb, eliminovali prekážky v priestore a vytvárali podmienky na aktívne zapájanie seniorov do verejného života.

Záver

Samosprávy zohrávajú nezastupiteľnú úlohu v adaptácii spoločnosti na demografické starnutie. Hoci nie všetky obce disponujú rovnakými zdrojmi, každá môže zohľadniť špecifiká svojej populácie a prijať primerané opatrenia, ktoré prispejú k udržateľnosti územného rozvoja a zvýšeniu kvality života starších obyvateľov.

Pozrite si celý národný program s uznesením a správami o plnení.

Autor: (Zdroj: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR + ZMOS)


komentáre
SHOW ALL
podobné
27.06.2019
Ján Lunter: Návrh Mostu-Híd nie je dobrý, ohrozuje základné fungovanie samospráv
Samosprávy môžu kvôli návrhu o zvýšení nezdaniteľnej časti základu dane prísť o 150 miliónov eur ročne z rozpočtu. Župan BSK Ján Lunter pripravil výzvu pre poslancov parlamentu, aby zákon neprijali, pod ktorú sa za deň podpísalo vyše 20 predstaviteľov samospráv v kraji.
viac
05.11.2020
ZMOS predstavil zásadné pripomienky k výnosu o rozdeľovaní výnosu dane
Združenie miest a obcí Slovenska adresovalo rezortu školstva zásadné a pre samosprávu principiálne pripomienky k nariadeniu vlády o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve. Podľa združenia sa rezort školstva už 5 rokov prizerá na problémy namiesto toho, aby ich riešil.
viac
13.05.2024
Najväčšou výzvou je otázka financovania samospráv
Katolícka univerzita v Ružomberku bola dejiskom dvojdňového medzinárodného kolokvia Komunálna samospráva ako katalyzátor spoločenského prebudenia v strednej Európe. Na jeho otvorení sa zúčastnil aj predseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Jozef Božik.
viac
29.10.2024
O rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve
V medzirezortnom pripomienkovom konaní je aktuálne Návrh novely nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov.
viac
top články
24 hodín
7 dní
30 dní
partneri
anketa