Starosta nezvolal obecné zastupiteľstvo, hoci sa tak poslanci vopred dohodli

Starosta nezvolal obecné zastupiteľstvo, hoci sa tak poslanci vopred dohodli Starosta nezvolal obecné zastupiteľstvo, hoci sa tak poslanci vopred dohodli

Otázka:

Poslanci obecného zastupiteľstva sa dohodli na tom, že obecné zastupiteľstvo bude zasadať pravidelne každý mesiac, a to vždy v tretej dekáde príslušného mesiaca. V auguste však starosta obce nezvolal zasadnutie tohto orgánu obce a ani nám – poslancom neoznámil, že nemieni zasadnutie obecného zastupiteľstva zvolať. Môže starosta obce svojvoľne nezvolať obecné zastupiteľstvo, hoci sme sa tak my – poslanci vopred dohodli? Porušil svojím konaním zákon? Aké máme možnosti na jeho prípadný postih?

Odpoveď:

Procesnú úpravu rokovania obecného zastupiteľstva obsahujú ustanovenia § 12 zákona SNR č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „ zákon“).

Základným zákonným pravidlom je, že obecné zastupiteľstvo zasadá podľa potreby, avšak najmenej raz za tri mesiace. Zákon teda ustanovuje len minimálny počet zasadnutí obecného zastupiteľstva, ktoré sa musia uskutočniť v príslušnom čase. Je vo výlučnej kompetencii obecného zastupiteľstva určiť si periodicitu svojho rokovania. Znamená to, že na základe svojho uváženia (kde sú v záujme miestneho obyvateľstva dobré a korektné vzťahy medzi obidvomi orgánmi obce aj po dohode so starostom obce) poslanci obecného zastupiteľstva rozhodnú o tom, ako často budú zasadať. Aplikačná prax ukazuje, že v niektorých obciach, najmä tam, kde je vysoká angažovanosť poslancov, príp. sa vyskytujú problémy v obecnej samospráve a pod., zasadajú obecné zastupiteľstvá každý mesiac. V množstve iných obcí zasa postačuje konanie zasadnutia obecného zastupiteľstva v najmenšej možnej zákonom určenej frekvencii, t. j. 4-krát za rok.

Podľa zákona zvoláva zasadnutie obecného zastupiteľstva starosta obce, a to spravidla podľa harmonogramu zasadnutí obecného zastupiteľstva schváleného obecným zastupiteľstvom na príslušný rok. Podľa ustanovenia § 13 ods. 4 písm. a) zákona starosta obce zvoláva a vedie zasadnutia obecného zastupiteľstva aj napriek tomu, že sám nie je členom tohto orgánu a nemá hlasovacie právo.

Z otázky nie je celkom jasné, ako máte upravené v rokovacom poriadku obecného zastupiteľstva jeho zvolávanie a ani to, či si obecné zastupiteľstvo schválilo harmonogram zasadnutí obecného zastupiteľstva na príslušný rok (píšete len, že ste sa dohodli na konaní zasadnutí obecného zastupiteľstva v tretej dekáde každého mesiaca). S prihliadnutím na to, že predchádzajúce zasadnutie obecného zastupiteľstva sa uskutočnilo v júli, dovolím si vysloviť domnienku, že výpadok jedného letného mesiaca nie je spôsobený zlým úmyslom starostu obce, ale najmä prázdninovým a dovolenkovým obdobím.

Pýtate sa, či starosta obce svojím konaním, resp. nekonaním, porušil zákon a aká sankcia mu za to hrozí. Ako vyplýva z vyššie uvedeného, starosta obce tým, že v mesiaci august nezvolal zasadnutie obecného zastupiteľstva zákon neporušil. Len pre úplnosť dodávam, že ani v prípade, ak starosta nezvolá zasadnutie obecného zastupiteľstva viac ako tri mesiace, zákon túto jeho nečinnosť priamo nesankcionuje. Avšak zákonodarca preto, aby po niekoľkomesačnom výpadku v zasadnutiach nedošlo k paralyzovaniu činnosti tohto voleného orgánu obce, reaguje v § 12 ods. 2 zákona na nezákonný stav spôsobený dlhodobejšou nečinnosťou (viac ako tri mesiace) starostu obce v súvislosti so zvolávaním zasadnutí obecného zastupiteľstva. Uvedená situácia je v príslušnom ustanovení zákona riešená povinnosťou (nie možnosťou) zástupcu starostu alebo iného poslanca povereného obecným zastupiteľstvom zvolať zasadnutie obecného zastupiteľstva. Aj v tomto prípade administratívne veci zasadnutia obecného zastupiteľstva zabezpečuje obecný úrad.