Súčasťou stredných škôl PSK bude adaptačný program na pomoc novoprijatým žiakom

Snímky zdroj: PSK Snímky zdroj: PSK

Prešovský samosprávny kraj zavádza do školského prostredia adaptačný program. Pilotne sa týka desiatich župných stredných škôl zapojených do národného projektu. Má uľahčiť prechod žiakov zo základnej na strednú školu a v tej podporovať dobré vzťahy. Kraj v otázke inklúzie pripravil tiež príručku pre úspešný štart, ktorá je sprievodcom adaptačným procesom žiaka v prostredí strednej školy. Predstavil ju počas nedávneho workshopu s členmi mentorských tímov župných škôl a triednymi učiteľmi prvákov.

Adaptácia žiakov v novom školskom prostredí je kľúčová. Školy by preto mali systematicky pripravovať adaptačný proces, ktorý žiakom pomôže zvládnuť zmeny v školskom prostredí.  Presne to je cieľ štartovacej príručky, ktorú zostavil Prešovský samosprávny kraj (PSK) s členmi odbornej skupiny v rámci národného projektu.  V téme implementácie adaptačného procesu má za sebou už aj workshop s členmi mentorských tímov a triednymi učiteľmi prvákov z desiatich župných stredných škôl, ktoré sú do národného projektu pilotne zapojené.  Prostredníctvom  príručky im priblížil, ako v školskom prostredí vytvoriť plán adaptácie.

Sprievodca adaptačným procesom žiaka na strednej škole má pritom pedagógom poskytnúť konkrétne nástroje a metodickú oporu. Príručka je doslova uceleným rámcom podpory žiakov, a to od budovania bezpečnej triedy a prevencie problémov, cez mentoring a spoluprácu s rodičmi. Pozornosť upriamuje aj na praktické aktivity zamerané na podporu vzťahov, motivácie a úspechu.

Autori publikácie budú s učiteľmi stredných škôl PSK súčinní aj v najbližších dňoch,  poskytovať supervíziu a pomoc s implementáciou adaptačného programu na školách. Program je v prostredí škôl vnímaný ako investícia do ich celkovej kultúry, pretože nielenže podporuje dobré vzťahy, ale cieli aj na vyššiu motiváciu k učeniu, zodpovednosť a pocit spolupatričnosti, ktoré sú základom úspechu žiakov aj spokojnosti učiteľov.

Prešovský samosprávny kraj sa témou budovania pozitívnych vzťahov na školách, bezpečného školského prostredia, ale aj zvýšenej motivácie k učeniu a zvládania osobných prekážok zaoberá už nejaký čas. Súčasťou jeho desiatich župných stredných škôl zapojených do národného projektu Zlepšenie stredného odborného školstva v PSK II je totiž  už úspešne zavedený program mentoringu a tútoringu. 

Vďaka tomuto projektu na školách v Prešove, Bardejove, Humennom, Poprade, Starej Ľubovni, Svidníku, Svite a vo Vranove nad Topľou  aktuálne pôsobí už viac ako 80 členov mentorských tímov a ich počet stále rastie. Žiaci ako členovia mentoringového tímu svojich spolužiakov usmerňujú v oblastiach, ako je adaptácia v škole, orientácia v jej priestoroch, vzťahy s učiteľmi a v kolektíve a mladším spolužiakom tiež poskytujú poradenstvo pri učení. Hlavnou úlohou mentorov učiteľov je individuálna podpora rozvoja osobnostných a vzdelávacích potrieb žiakov. Vedú konzultácie a neformálne rozhovory  s cieľom, aby sa žiak cítil vypočutý, v bezpečí a mal pocit, že jeho potrebám sa niekto venuje.