Úmrtí chodcov pribudlo, Cyklokoalícia žiada ich skutočnú ochranu

Úmrtí chodcov pribudlo, Cyklokoalícia žiada ich skutočnú ochranu Úmrtí chodcov pribudlo, Cyklokoalícia žiada ich skutočnú ochranu

Cyklokoalícia preto požaduje podniknúť kroky, ktoré povedú k skutočnej ochrane najzraniteľnejších účastníkov premávky. Potrebné sú podľa nej zmeny v legislatíve aj v infraštruktúre.

Štatistiky Polície SR ukazujú, že bezpečnosť pešieho pohybu sa u nás stále nedarí zvyšovať. Kým v roku 2017 zomrelo v premávke 49 chodcov, v roku 2018 to bolo 59 a v roku 2019 bude toto číslo opäť vyššie. Spomedzi krajov je na tom so 16 usmrtenými najhoršie Košický kraj. Práve december patrí dlhodobo k najrizikovejším mesiacom, čo sa žiaľ potvrdilo aj tento rok.

K zvlášť tragickej udalosti došlo v Michalovciach, kde cúvajúci vodič kuriérskej dodávky na chodníku zabil 18-ročné dievča. V ten istý deň prišla o život 60-ročná žena v Trebišove, ktorú vodič auta zrazil na priechode pre chodcov. Rovnaký scenár sa opakoval o dva dni neskôr v Šahách, kde po zrážke na priechode zomrela 61-ročná chodkyňa. Takmer štvrtina všetkých nehôd s usmrtením chodca sa tento rok odohrala na priechodoch pre chodcov.

„Priechody pre chodcov sú miestom, kde by mal byť chodec chránený viac, preto je aj v tomto potrebné zmeniť legislatívu. Vodič auta sa musí k priechodu približovať takou rýchlosťou, aby vedel zastaviť, keď naň chodec vstúpi. Neprehľadnosť situácie ani znížená viditeľnosť nemôže byť ospravedlnením zabitia človeka. Naopak, mala by viesť k zvýšeniu ostražitosti vodiča a zníženiu rýchlosti auta,“ hovorí Dan Kollár z Cyklokoalície. Takúto zmenu zákona už Polícia SR v minulosti iniciovala, návrh však nakoniec do platnosti nevošiel.

Rok 2019 však priniesol aj legislatívne zmeny, ktoré chodci ocenia. Novelizáciou zákona o cestnej premávke sa od 1. decembra 2019 zakázala jazda automobilom po chodníku. Tá bola doteraz možná, pokiaľ išlo auto zaparkovať, čo bolo v praxi nejasné. Tiež sa po novom sprísnil zákaz používania mobilov za volantom. Podľa združenia ide o výrazne pozitívne zmeny, pokiaľ ich bude polícia skutočne vymáhať, spolu s efektívnejším meraním rýchlosti. „Stále však zostal v zákone absurdný európsky unikát, plošné umožnenie parkovania na chodníku,“ dopĺňa Kollár.

Veľkú časť zodpovednosti majú podľa Cyklokoalície na pleciach samosprávy. „Keď hovoríme o bezpečnosti pešieho pohybu, najzásadnejším faktorom je rýchlosť automobilov. Práve obce a mestá majú v rukách nástroje, ktorými ju možno znížiť - vytváranie zón 30, úpravy infraštruktúry či znižovanie tranzitu obcami. Efektívne upokojovanie je nevyhnutné na to, aby v roku 2020 táto smutná štatistika opäť nenarástla,“ uzavrel Kollár.