Vážneho novela posiela deti na bicykli na cestu: Cyklokoalícia žiada poslanecký návrh stiahnuť

Ak parlament prijme návrh poslanca Vážneho, aj deti do 10 rokov na bicykli či klasickej kolobežke budú musieť pri bežnej jazde využívať cestu. Podľa Cyklokoalície môže mať novela tragické následky a je v rozpore so strategickými dokumentami aj programovým vyhlásením vlády, nie je pritom podložená žiadnymi štatistikami nehodovosti. Poslanca žiada, aby návrh z parlamentu stiahol.
Cieľom návrhu poslanca Ľubomíra Vážneho je zvýšiť bezpečnosť chodcov presnejšou definíciou rýchlosti chôdze, ktorú môžu v súčasnosti na chodníku dosahovať elektrické kolobežky. Cyklokoalícia upozorňuje, že paralelne prebieha legislatívny proces k totožnému zákonu zo strany Ministerstva vnútra SR, ktorý elektrické kolobežky na chodníku zakazuje celkom. Úprava ich rýchlosti tak bude bezpredmetná. Poslanec Vážny však návrh nevypracoval v súčinnosti s ministerstvom, ktoré je garantom zákona.
Návrh poslanca Vážneho však okrem toho zavádza povinnosť neprekročiť rýchlosť 6 km/h aj pre iných užívateľov chodníkov. V súčasnosti môžu chodník využívať na bicykli aj deti do 10 rokov, spolu s osobami, ktoré ich sprevádzajú alebo vezú, pokiaľ tým neohrozia ani neobmedzia chodcov. Rovnako má zmena obmedziť osoby na kolobežke, lyžiach, skejtboarde či korčuliach. Dotkne sa aj komunikácii, ktoré sú dopravným značením označené ako cestička pre chodcov s povolenou jazdou cyklistov.
Podľa Cyklokoalície je v praxi obtiažne udržať na bicykli rýchlosť 6 km/h na viac ako niekoľkých metroch a bežne ju pri prirodzenej jazde prekročia už trojročné deti. Podľa návrhu budú aj tie musieť využívať vozovku spoločne s autami. Združenie zároveň upozorňuje, že tvrdenia o zvýšenej nehodovosti na chodníkoch, uvedné v dôvodovej správe, nepotvrdila ani Polícia SR, keďže sa na Slovensku v takejto forme neevidujú.
„Novela poslanca Vážneho bez akýchkoľvek preukázateľných prínosov a odbornej diskusie vytvorí nové rizikové situácie v cestnej premávke. A to najmä pre obzvlášť zraniteľnú skupinu jej účastníkov – deti. Jediným vhodným riešením pre bezpečnosť a plynulosť dopravy na Slovensku je preto stiahnutie návrhu ako celku,“ hovorí Dan Kollár, prezident Cyklokoalície.
Článok s podrobnejšou analýzou návrhu zákona:
Návrh zákona a sprievodná dokumentácia:
https://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/cpt&ZakZborID=13&CisObdobia=9&ID=900