Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia budú mať preplatené školské kluby

Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia budú mať preplatené školské kluby Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia budú mať preplatené školské kluby

Rezort školstva preto v rámci Plánu obnovy a odolnosti na tento účel vyčlenil viac než 2,6 milióna eur, čo sa môže v praxi dotknúť až 17,5 tisíc žiakov.

Jedným z riešení, ako pomôcť žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia a v hmotnej núdzi, je zvýšiť objem hodín, ktorý trávia škole. To sa dá zrealizovať prostredníctvom aktivít v školských kluboch detí (ŠKD). Tie sú často zamerané na prehlbovanie a upevňovanie vedomostí. Doteraz si však niektorí rodičia nemohli dovoliť ŠKD zaplatiť. „Preto rezort školstva vyhlásil výzvu na preplatenie poplatku za ŠKD pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia alebo rodiny v hmotnej núdzi a žiakov z nízkopríjmových skupín,“ priblížila zámer štátna tajomníčka ministerstva školstva pre inklúziu, národnostné školstvo a celoživotné vzdelávanie Svetlana Síthová.

Ministerstvo školstva preto ešte v decembri 2021 na tento účel vyhlásilo v rámci Plánu obnovy a odolnosti výzvu. Vyčlenených je na ňu 2,6 milióna eur a prihlásiť sa je možné do 17. januára 2022. Realizovať sa bude v druhom polroku tohto školského roka. Naplánované je aj druhé kolo výzvy, a to na školský rok 2022/2023. Kompenzácia je určená pre žiakov od prípravného ročníka zvyčajne do piateho ročníka ZŠ.

Okrem preplatenia poplatku v školskom klube detí za žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a v hmotnej núdzi, ministerstvo školstva realizuje aj ďalšie výzvy. „Na upevnenie učiva máme vyhlásené výzvy na doučovanie, ktoré sú určené pre všetky deti, teda aj pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. A takisto sme vyhlásili výzvu na podporu pomocného vychovávateľa pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia v materských školách,“ dodala štátna tajomníčka.

Ďalšími systémovými opatreniami, ktoré rezort školstva plánuje zaviesť na to, aby žiaci z vylúčených komunít dosahovali minimálne priemerné výsledky v medzinárodných meraniach sú: zavedenie materskej školy od roku 2025 pre deti od 5 rokov s cieľom vytvorenia právneho nároku od 3 rokov, komplexná reforma obsahu vzdelávania, ktorej cieľom je aj znížiť vplyv sociálno-ekonomického stavu rodiny, odstraňovanie dvoj- trojzmennej prevádzky škôl, eliminácia opakovania ročník, desegregácia škôl a školských zariadení.