Ilustračná snímka.
Užitočné rady a informácie - právna poradňa v Obecných novinách. Odpovedá JUDr. Daniela Franzenová zo Združenia miest a obcí Slovenska.
Otázka:
Je možné obrátiť sa na ústavný súd volebnou sťažnosťou na nezákonnosť pri podozrení na neprípustné formy volebnej agitácie jedného z kandidátov na starostu obce a aj na nezákonný postup miestnej volebnej komisie, ktorá s veľkou pravdepodobnosťou manipulovala s hlasovacími lístkami ? A ako v takom prípade postupuje ústavný súd?
Odpoveď:
- Podstatou ústavnosti a zákonnosti vo volebných veciach, o ktorých rozhoduje podľa čl. 129 Ústavy SR (ďalej len „ústava“) Ústavný súd SR (ďalej len „ústavný súd“), je ochrana základných práv zaručených ústavou, t. j. predovšetkým aktívneho a pasívneho volebného práva.
Ústava garantuje všetkým oprávneným voličom právo voliť si svojich zástupcov do voľbami kreovaných orgánov verejnej moci (aktívne volebné právo). Súčasne garantuje aj právo občanov - vo vzťahu k voľbám do orgánov územnej samosprávy aj cudzincom s trvalým pobytom na území Slovenska - uchádzať sa o zvolenie do funkcie starostu obce alebo poslanca obecného zastupiteľstva za rovnakých podmienok (pasívne volebné právo).
Pod zákonnosťou volieb do orgánov územnej samosprávy je potrebné rozumieť uskutočnenie volieb v súlade so všetkými volebnými predpismi s právnou silou zákona ( PL. ÚS 82/07). Podľa stabilizovanej judikatúry ústavného súdu musí byť zistená nezákonnosť volieb do orgánov územnej samosprávy v príčinnej súvislosti s takým následkom porušenia práv dotknutých osôb, ktoré je v konečnom dôsledku porušením volebného práva a jeho princípov (PL. ÚS 20/2011, m. m. PL. ÚS 21/94).
Ústavný súd môže vyhlásiť voľby za neplatné, prípadne zrušiť napadnutý výsledok volieb. Môže tiež zrušiť rozhodnutie volebnej komisie a vyhlásiť za zvoleného toho, kto bol riadne zvolený. Ale môže tiež sťažnosť zamietnuť. V prvých troch prípadoch rozhoduje ústavný súd nálezom.
Dovoľujem si poukázať na to, že ústavný súd v súlade so svojou stabilizovanou judikatúrou uplatní svoju právomoc zrušiť výsledok volieb alebo vyhlásiť voľby za neplatné len vtedy, ak k porušeniu volebného zákona došlo spôsobom ovplyvňujúcim slobodnú súťaž politických síl. Na uplatnenie tohto oprávnenia ústavného súdu sa vyžaduje hrubé alebo závažné porušenie, prípadne opätovné porušenie zákonov upravujúcich prípravu a priebeh volieb (napr. PL. ÚS 17/94, PL. ÚS 50/99).
Vo všeobecnosti platí, že na to, aby ústavný súd vyhovel volebnej sťažnosti, ktorou sa sťažovateľ domáha vyhlásenia volieb za neplatné, alebo zrušenia napadnutého výsledku volieb, musia byť splnené tri základné predpoklady, a to:
- zistenie protizákonnosti volieb,
- príčinná súvislosť medzi zistenou protizákonnosťou volieb a namietaným výsledkom volieb,
- intenzita protizákonnosti volieb, ktorá spochybňuje ich výsledky a odôvodnene vyvoláva pochybnosť o tom, či voľby a ich výsledky boli skutočným prejavom vôle voličov.
Záverom pripomínam, že vo vzťahu k voľbám, ktorých výsledok už bol uverejnený v zmysle zákona, platí prezumpcia ich ústavnosti a zákonnosti až dovtedy, kým ústavný súd rozhodne inak ako zamietnutím volebnej sťažnosti.
Obecné noviny č. 23-24/2017