Nedeľa 06.10.2024
Dnes má meniny 
Natália
°C
12.02.2018 12:28

Ako vzdelávajú obyvateľstvo jednotlivé slovenské OZV


Ilustračná snímka, zdroj: szsspstiavnik.edupage.org


Organizáciám zodpovednosti výrobcov pre obaly i neobaly sme položili otázky o ich propagačných a vzdelávacích aktivitách v zazmluvnených obciach a mestách. Tak ako im to vyplýva zo zákona o odpadoch. Z ôsmich OZV s platnými autorizáciami odpovedalo šesť. Neodpovedali OZV E-cycling a OZV RECobal.


Spolu vyše 90 percent  slovenských obcí a miest malo do konca minulého roka uzatvorené zmluvy s dvomi najväčšími akciovými spoločnosťami OZV ENVI-PAK a OZV NATUR-PACK.  Vlani povinnosťou ešte spolu jedenástich OZV bolo plniť zákonné povinnosti  aj pri propagácii a vzdelávaní obyvateľstva o komunálnych odpadoch v zazmluvnených obciach a mestách. Neoslovili sme tie tri organizácie zodpovednosti výrobcov, ktorým MŽP SR  od januára 2018 zrušilo autorizáciu na ďalšiu činnosť.

♦  Aké  propagačné aktivity v oblasti vzdelávania v roku 2017 využívala vaša OZV v rámci celoslovenského pôsobenia? Podložte ich napríklad aj konkrétnymi nákladmi, ktoré ste na tento účel vynaložili a ďalšími argumentmi, ktoré by to potvrdzovali.

ENVI-PAK (z odpovede Kataríny Kretter): Na celoslovenskej úrovni spoločnosť intenzívne využívala televíziu, rádio, printové médiá, letáky, nálepky na kontajnery, plagáty určené na nástenky a podobne. To všetko s cieľom, aby ľudia nenásilnou formou pochopili dôležitosť triedenia. Už po zavedení zákona o odpadoch v roku 2015 vypracoval ENVI-PAK  komplexný vzdelávací plán, pričom dôraz kládol na vzdelávanie detí a mládeže. Pre širokú verejnosť zriadil webovú stránku www.triedime.sk s hrami, súťažami, článkami, informáciami o správnom triedení, predchádzaní vzniku odpadov a podobne. Dnes si vlastné triediace vedomosti v niektorej zo súťaží môže vyskúšať každý záujemca.

NATUR-PACK (z odpovede Mareka Brinzíka): OZV komunikuje vzdelávacie aktivity prostredníctvom vybraných médií (Slovenský rozhlas, Odpady-portál, portál Čierna Labuť, Rádio FM), mimoriadnu pozornosť venuje sociálnym sieťam (Facebook, LinkedIN, YouTube).  Vo vybraných lokalitách (Prešov, Modra, Topoľčany, Rožňava a iné) v spolupráci so zberovými spoločnosťami vlani okrem iného  zabezpečila nálepky na 1100 l kontajnery a takisto letáky do domácností.   

ELEKOS (z informácie Jozefa Straňáka): Združenie počas celého roka pravidelne zabezpečovalo propagáciu v denníku Plus jeden deň.

RECYKLOGROUP (z informácie Lenky Luknárovej): Spoločnosť  pre celoslovenskú kampaň využívala informovanie širokej verejnosti prostredníctvom tlače s celoslovenským pokrytím.

NOWAS (z informácie Gréty Gašparovičovej):  OZV pravidelne inzeruje v Obecných novinách.  

SEWA (z informácie Jozefa Kozáka): Inzercia (Pravda, SME, .týždeň, Odpadové hospodárstvo, RTVS). A takisto na viacerých portáloch (www.odpady-portal.sk, kosice24.sk, trencin24.sk, poprad24.sk, bratislava24.sk...aktualne.sk).

♦  Uveďte propagačné a vzdelávacie aktivity so zameraním na konečného používateľa (obec, mesto). Konkrétne z deviatich zákonom odporučených aktivít, ktoré ste využívali. Vrátane (napríklad) školení pedagógov základných (materských) škôl, prípadne poskytnutí edukačných pomôcok školám, využívaní kanálov regionálneho charakteru – všetko s cieľom dosiahnuť trvalý efekt.

ENVI-PAK (z odpovede Kataríny Kretter): Spoločnosť vyškolila pedagógov v 881 základných a materských školách, deťom a žiakom odovzdala edukačné pomôcky  (prezentácie, animácie, videá, pracovné zošity a podobne), pričom na informovanie  využívala kanály regionálneho (aj celoslovenského) dosahu. Za zmysel vzdelávania považuje dosiahnutie trvalého, nie jednorazového efektu. Pomôcky majú hravý charakter, pričom ENVI-PAK kvôli predchádzaniu vzniku odpadu postupne prechádza od tlačených materiálov k elektronickým.

OZV okrem individuálneho prístupu k vzdelávaniu pedagógov a environmentálnych pracovníkov v slovenských regiónoch kontinuálne dopĺňa online vzdelávací priestor novým obsahom.  Pre mládež prichystala niekoľko celoslovenských súťaží (Skvelé zelené video, Digitálny pracovný zošit, Test ekologickej inteligencie).  „Jesennú časť sme v podobe online aplikácie otvorili pre širokú verejnosť,“ informuje K. Kretter. „Počet účastníkov v niektorých prípadoch bol pozoruhodný, napríklad na súťaži Digitálny pracovný zošit sme zaevidovali niekoľko tisíc detí. Na www.triedime.sk nájdete všetky súťaže a online pomôcky.“

ENVI-PAK pripojil aj také „konkrétnosti“ ako počet tlačených letákov (takmer 700-tisíc), nálepiek na kontajnery (vyše 10-tisíc), pracovných zošitov (5300), pravítok „Čo kam nepatrí“ (5500), pexies o triedení odpadu (3500), edukačných kruhov (2200), USB kľúčov s PPT prezentáciami, vrátane hry o triedení, edukačných videí a manuálu k prezentáciám (1800), maľovaniek o správnom triedení (5000) či ôsmich článkov určených pre regionálne periodiká, zameraných na správne triedenie, predchádzanie vzniku odpadov, výhod výroby vratných obalov a informácie, že občan za triedený odpad neplatí.  

NATUR-PACK (z odpovede Mareka Brinzíka): OZV zriadila pre partnerské samosprávy samostatnú podstránku https//naturpack.sk/obce/informacne-materialy/, kde obce v elektronickej podobe získavajú informácie pre svoje potreby.

Brinzík pri ekovýchove vyzdvihol spoluprácu spoločnosti s etablovanými mimovládnymi organizáciami (ŽIVICA, DAPHNE), s mladými organizáciami založenými špičkovými lektormi (EVIANA, Deti čistej Zeme) a s partnerskými zberovými spoločnosťami či jednotlivcami pri ekovýchovných programoch (Ekotopfilm-Envirofilm, Ekovýlety.sk). Napríklad v bratislavskom Centre OLO v minulom roku absolvovalo ekovýchovný program takmer 1300 žiakov prevažne základných škôl, rovnako ako 5547 školákov v Centre environmentálnej výchovy košickej zberovej spoločnosti Kosit alebo 600 žiakov vo Vzdelávacom centre  Ekoparku Holá Hora (NATAUR-PACK otvoril centrum v spolupráci s prešovskými Technickými službami). „Pokračujeme aj v ekovýchove na materských školách, kde podobné programy zastrešuje Inštitút DAPHNE,“ informoval M. Brinzík. „Vlani absolvovalo túto formu 2761 detí z materských škôl.“

OZV od roku 2015 tiež školí pedagógov (vlani 112 učiteľov z Prešova, Trebišova a Bratislavy) či deti v „lektorskej zážitkovej ekovýchove“ vo vybraných partnerských obciach a mestách (vlani 6995 detí). K tomu treba pripojiť vytvorenie a využívanie vzdelávacieho seriálu „Nehádžme všetko do jedného koša“, videoseriálu „Výzva (nielen) pre šikovných“, výučbového softvéru „NeODPADNI z ODPADOV“ či názorového portálu  Čierna labuť, v rámci ktorého NATUR-PACK pripravuje zaujímavé reportáže a vstupy v rádiu FM. 

ELEKOS (z informácie Jozefa Straňáka): V zazmluvnených obciach touto OZV informujú o aktivitách miestne rozhlasy, pravidelné vývesky na verejných tabuliach či na iných verejne dostupných miestach. OZV pri orientácii najmä na MŠ, ZŠ a aj školení ich pedagógov spolupracovalo s odborníkmi na vzdelávacie aktivity pre deti a mládež. Raz štvrťročne organizuje Elekos vzdelávacie aktivity v základných školách a škôlkach, pričom spolupracuje s odborníkmi na vzdelávacie aktivity.

RECYKLOGROUP (z informácie Lenky Luknárovej): „Pri lokálnom informovaní spoločnosť upozorňovala konečných užívateľov prostredníctvom tlače, rozhlasu, webového sídla, výveskov určených priamo na zverejňovanie oznamov v obciach a mestách,“  odpovedala L. Luknárová. „V rámci lokálnej vzdelávacej aktivity sme vykonali viaceré prednášky v školských zariadeniach, ktoré boli zamerané na význam triedenia odpadu a  s tým súvisiacej problematiky.“

NOWAS (Gréta Gašparovičová):  OZV lokálne inzeruje v miestnych obecných novinách, pravidelne vyhlasuje zámery o vzdelávaní v miestnych rozhlasoch obcí, informuje cez svoju web stránku i prostredníctvom web stránok zazmluvnených obcí. Odborné prednášky organizuje a usporadúva v domoch kultúry a na školách. „V spolupráci s Inštitútom aplikovanej ekológie DAPHNE sme pripravili vzdelávací program pre materské školy a pre prvý i druhý stupeň základných škôl,“ informuje G. Gašparovičová. „Počas výuky sa deti MŠ a žiaci ZŠ hravou formou dozvedajú ako triediť, čo sa stane s vytriedeným zložkami odpadu, čo možno z neho vyrobiť a tiež aj o dopadoch na životné prostredie, ak odpady skončia v prírode. Vzdelávacie hodiny vítajú aj pedagógovia, ktorí sa aktívne zapájajú do diskusie a tiež simulujú triedenie do farebne rozlíšených kontajnerov. Žiaci vlani dostali pracovné listy a učebné pomôcky s farebným vyznačením jednotlivých druhov odpadov, miniatúrne farebné kontajnery ako strúhadlá na ceruzky, prípadne vecné ceny pre triedy, ktoré najlepšie separovali papier a viacvrstvové kombinované materiály v rámci školských zberov. Aktivity sme pripravili v spolupráci so zberovými spoločnosťami, kde mali deti možnosť navštíviť triediarne odpadov.“

SEWA (z informácie Jozefa Kozáka): Medzi vlaňajšími aktivitami OZV uvádza festival Ekotopfilm-Envirofilm v rámci Junior festivalu, na ktorom sa od mája do decembra 2017 zúčastnilo viac ako 8200 detí z celého Slovenska. Rovnako aj environmentálno-vzdelávací program „Zbieraj baterky so Šmudlom“ v približne 50 škôlkach, na ktorom sa zúčastnilo viac ako 5700 detí do šiestich rokov. A takisto vzdelávací program pre školy „Elektroodpad – dopad“ a ďalšie.

♦  Ako sa tieto aktivity premietli do množstva vyzbieraného komunálneho odpadu?

ENVI-PAK (Katarína Kretter): Aj keď čísla za rok 2017 zatiaľ  nie sú zosumarizované, OZV vychádza zo skutočnosti, že množstvo vytriedeného komunálneho odpadu v jej obciach sa v roku 2016 zvýšila oproti roku 2014 o 2,15 kg na obyvateľa – teda o 8,4 percenta. Pre rok 2017 – opierajúc sa o predchádzajúce údaje – predpokladá zvýšenie o 1,25 kg na obyvateľa.

NOWAS (Gréta Gašparovičová): Z dosiaľ vyhodnotených predbežných výsledkov OZV predpokladá navýšenie množstva vyseparovaného odpadu v roku 2017 o približne až o 10 - 20 percent oproti roku 2016.

NATUR-PACK, ELEKOS, RECYKLOGROUP i SEWA pripravujú konkrétnejšie výsledky za rok 2017 najskôr v správe o činnosti, očakávajú však, že vlaňajšie percento vyseparovaného odpadu sa v ich obciach vlani zvýšilo oproti roku 2016.

ZÁVER: Anketa v šiestich OZV naznačuje, že pri hľadaní nových foriem vzdelávania a rozširujúcej sa ponuky prirodzene dochádza k určitej nejednotnosti pri prebiehajúcich vzdelávacích aktivitách. Je to logické. Tvorivý (nie centrálne a do detailu nariadený) prístup k vzdelávaniu však ostáva neoddiskutovateľne vítaný, ale (takisto neoddiskutovateľne) dojem z neho ovplyvňujú napríklad aj každoročné veľké presuny samospráv z jednej OZV do druhej. Výsledkom oných presunov býva, že trpí systematické podchytenie environmentálneho povedomia verejnosti v dotknutých obciach, vrátane detí.

Autor: (pš)


komentáre
SHOW ALL
podobné
20.12.2016
Denne posúvame odpadovú gramotnosť, aby Slováci triedili viac
Od septembra zatiaľ preškolených 206 základných a 234 materských škôl – taká je bilancia organizácie zodpovednosti výrobcov (OZV) ENVI - PAK o ozrejmovaní správneho separovania odpadov v slovenských domácnostiach a všetkého čo s tým súvisí.
viac
01.03.2018
„Nezastrešeným“ obciam prilosovali OZV
Podľa predsedníčky predstavenstva Koordinačného centra OBALY Hany Novákovej by po zlosovaní 22. februára mali mať všetky slovenské obce a mestá zabezpečené financovanie triedeného zberu odpadov z obalov a neobalových výrobkov.
viac
15.06.2022
Najväčšiu odpadovú položku v slovenských domácnostiach tvorí plast
Najväčšiu odpadovú položku v slovenských domácnostiach tvorí plast, napriek tomu ho mnoho ľudí nevie triediť. Vyplýva to z prieskumu Organizácie zodpovednosti výrobcov (OZV) Envi-Pak. OZV Envi-Pak v tejto súvislosti vyzvala na zodpovednejšie triedenie.
viac
23.01.2023
Ako správne triediť obaly zo syrov?
Máte radi syr? Tak 20. január je aj váš deň! Práve tento dátum je považovaný za Medzinárodný deň milovníkov syrov. Či už sú to tvrdé syry, mäkké, smotanové alebo syry s plesňou – každý si medzi nimi nájde ten svoj obľúbený. Po konzumácii syrov je však potrebné aj správne vytriediť obaly z nich.
viac
top články
24 hodín
7 dní
30 dní
partneri
anketa
Mal by sa zakázať vstup utečencov do Európy?
Áno, môžu medzi nimi byť teroristi.
77.35 %
Nie som si istý/istá, ale nemali by sme ich do SR pustiť.
3.04 %
Nie, sú to ľudia, ktorí utekajú pred hrôzami vojny a potrebujú pomoc.
19.61 %