Banskobystrický samosprávny kraj spúšťa projekt SOS, ktorý bude riešiť agresívne správanie na školách

Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) rozbieha dôležitý projekt s názvom SOS, ktorého cieľom je minimalizovať agresívne správanie na školách a predchádzať jeho tragickým následkom. Pilotná fáza projektu sa začína v Banskobystrickom okrese, od novembra bude rozšírená do ďalšieho regiónu.

Kraj berie nebezpečné prejavy na stredných školách, ktoré sú v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti vážne. Vlani spustil projekt Stop šikane a postupne poskytol školám metodický semafór, pomohol im vytvoriť školské podporné tímy a predseda BBSK Ondrej Lunter sa stretával osobne s vedením a pedagógmi, aby spolu hľadali riešenia.

Na základe skúseností a poznatkov, ktoré kraj získal, rozbieha teraz projekt SOS. „Spusteniu projektu predchádzali mesiace príprav a konzultácií. S odborníkmi sme hovorili o tom, čo by sme mohli urobiť viac a inšpirovali sme sa aj príkladmi zo zahraničia. Ukázalo sa, že vieme na stôl priniesť riešenia, len niekto musí zakričať SOS. Osobitne chcem poďakovať riaditeľovi IPčka Marekovi Madrovi za jeho odborné rady aj za to, že nás všetkých spojil,” uviedol predseda BBSK Ondrej Lunter.

 

SOS s odborníkmi

Projekt SOS predstavuje spoločné stretnutia odborníkov z viacerých inštitúcií – Centra poradenstva a prevencie, občianskeho združenia IPčko, polície, protiteroristickej jednotky, sociálnej kurately a Banskobystrického samosprávneho kraja.

„SOS predstavuje základný pilier prevencie násilného správania u detí a mládeže v školách v zriaďovateľskej pôsobnosti BBSK, založený na individuálnom, holistickom prístupe a multidisciplinárnej spolupráci lokálnych aktérov, pod priamou koordináciou BBSK,” uviedol psychológ a riaditeľ IPčka Marek Madro.

Stála pracovná skupina sa bude na pravidelnej mesačnej báze venovať dvom hlavným agendám. Bude debyrokratizovať postup a pomáhať pri takých prípadoch agresívneho správania, ktoré školy nedokážu zvládnuť samé prostredníctvom svojich školských psychológov alebo školského podporného tímu. Zároveň bude skupina sledovať prípady, ktoré sú už v riešení úradov, aby sa uistila, či pri nich nedochádza k zdržaniam a problémoví žiaci sa nestrácajú v systéme, ale dostávajú potrebnú pomoc. Mementom je tragický prípad zo Spišskej Starej Vsi.

“Šikanovanie a agresia sa nevyriešia tým, že žiaka presunieme do inej školy, do iného okresu alebo ho izolujeme doma. Musíme motivovať študentov, aby sa nebáli hlásiť problémy a školy, aby sa nebáli požiadať o pomoc. Potrebujeme zjednodušiť procesy a vytvoriť systém starostlivého manažmentu,” uviedol Ondrej Lunter.

 

Pilot v Banskobystrickom okrese

V rámci pilotného projektu sa bude pracovná skupina zameriavať na prípady nebezpečného, agresívneho správania na školách v Banskobystrickom okrese. Jej prvé stretnutie je naplánované na druhú polovicu septembra. Najneskôr od novembra sa projekt rozbehne v ďalšom okrese, o ktorom sa ešte vedú diskusie.

Predseda BBSK zároveň vyzýva vedenia škôl, pedagógov aj rodičov, aby žiadne incidenty nezatajovali, pretože tieto prípady nie sú hanba, ale vo väčšine z nich ide o volanie o pomoc.

„Radikalizácia sa nezačína nenávisťou. Začína sa pocitom, že nikto nevidí, nepočuje a nezáleží na mne. V mnohých prípadoch zradikalizovaných mladých ľudí vidíme, koľkokrát prepadli systémom – nepovšimnutí a izolovaní. Som veľmi rád, že Banskobystrický samosprávny kraj chce cez projekt SOS posilniť sieť, ktorá môže takýchto mladých ľudí zachytiť, aby sme mohli predchádzať ich radikalizácii a extrémnym činom. Radikalizácia mladých je totiž tak veľký problém, že sami nič nezmôžeme. Iba cez spoluprácu máme šancu s ním pohnúť,” uviedol Marek Madro.

 

Kraj zosumarizuje poznatky

Župan už o projekte diskutoval s ministrom školstva Tomášom Druckerom, policajnou prezidentkou Janou Maškárovou a informoval o ňom aj Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny. Reakcie boli pozitívne.

Po niekoľkých mesiacoch od začiatku pilotnej fázy plánuje BBSK zosumarizovať poznatky z projektu SOS a vypracovať správu. Táto správa by mohla slúžiť ako podklad pre prípravu samostatného zákona, ktorý by systematicky riešil starostlivosť o prípady nebezpečného správania na školách.