Bratislave hrozí, že bude musieť vykryť časť eurofondov na karloveskú radiálu

Bratislave hrozí, že bude musieť vykryť časť eurofondov na karloveskú radiálu Bratislave hrozí, že bude musieť vykryť časť eurofondov na karloveskú radiálu

Magistrát momentálne čaká na závery Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý vyhodnocuje niektoré zistenia auditu ministerstva financií k obnove trate.

"Ak ÚVO potvrdí pochybenia, či už pre verejné obstarávanie predošlého vedenia z roku 2017, alebo pre naše prebratie diela, ministerstvo dopravy rozhodne o stanovení takzvanej korekcie," uviedol na sociálnej sieti bratislavský primátor Matúš Vallo s tým, že by to pre mesto znamenalo povinnosť pokryť spomenutú časť zdrojov.

Audit rezortu financií podľa Valla zistil štyri pochybenia v pôvodnom procese verejného obstarávania u predošlého vedenia mesta z roku 2017. "Údajné pochybenia z minulého obdobia sa týkajú najmä nastavenia podmienok účasti. Je dôležité dodať, že súčasné vedenie dalo túto zákazku ešte pred podpisom zmluvy skontrolovať na ÚVO aj ministerstvo dopravy a tieto kontroly žiadne pochybenie nepreukázali," poznamenal primátor.

Audit vytkol súčasnému vedeniu mesta termín odovzdania diela, teda dokončenie modernizácie radiály v októbri 2020. Kontrola upozornila, že nezávisle od toho, že samotná trať bola včas dokončená a električka v stanovenom termíne premávala, niektoré vady a nedorobky v okolí trate mali byť tiež dokončené pred prevzatím trate do užívania. "Bez ohľadu na to, že tieto vady a nedorobky nijako nebránili užívaniu trate," skonštatoval Vallo.

Deklaruje, že v súlade so zmluvou o dielo a aj dlhé roky zaužívanými zmluvnými štandardmi FIDIC v Európskej únii sa pri podobne rozsiahlych stavbách takéto nedorobky a vady bežne dokončujú až po prevzatí diela do užívania. "Prevádzkyschopnosť zmodernizovanej trate tiež skonštatoval špeciálny stavebný úrad Bratislavského samosprávneho kraja, ktorý schválil trať na predbežné užívanie. O to viac nás prekvapili závery auditu práve v tejto veci," uviedol.

Spravidla išlo podľa jeho slov o práce, ktoré sa dokončovali neskôr, lebo ich realizácia odhalila v teréne niečo iné, než s čím rátal pôvodný projekt. Prípadne projekt pôvodne navrhol nevhodné riešenia, ktoré bolo nutné upraviť. Týkalo sa to napríklad lávky Tilgnerova, križovatky Molecova - Karloveská, či schodiska na lávke Botanická.

"Audit to vyhodnotil inak. Z nášho pohľadu je podstatné, že tieto práce nijako neobmedzovali fungovanie novej električkovej trate," skonštatoval primátor s tým, že mesto čaká na závery ÚVO, na základe ktorých ministerstvo dopravy rozhodne o ďalších krokoch.

Dlhoočakávaná rekonštrukcia Dúbravsko-karloveskej električkovej radiály za 65,1 milióna eur s DPH sa začala 22. júna 2019. Dokončili ju v roku 2020, električky začali do Dúbravky opäť premávať 26. októbra 2020.