Sobota 27.04.2024
Dnes má meniny 
Jaroslav
°C
28.02.2019 11:35

Cyklokoalícia žiada väčšiu bezpečnosť v novom cestnom zákone


Ilustračná snímka - cyklokoalícia


Bezpečný odstup pri prebiehaní aj chodníky bez parkujúcich áut. Cestný zákon bude čoskoro novelizovaný. Cyklokoalícia iniciovala hromadnú pripomienku, v ktorej navrhuje zmeny pre zvýšenie bezpečnosti a komfortu najzraniteľnejších účastníkov premávky.


Potrebný počet odpisov sa vyzbieral za menej ako 24 hodín. Podobné požiadavky mali aj viaceré samosprávy, ministerstvo sa nimi bude zaoberať v najbližsích týždňoch.

Zásadnou zmenou je zákaz parkovania na chodníkoch, pokiaľ to nepovoľuje dopravné značenie. Podľa združenia parkovanie na chodníkoch predstavuje jeden z najväčších problémov mobility, pretože ohrozuje alebo priamo znemožňuje plynulý a bezpečný pohyb chodcov po chodníku, obmedzuje rozhľadové podmienky, a v neposlednom rade predstavuje enormnú ekonomickú záťaž pre samosprávy priamym poškodzovaním chodníkov. Zákon, ktorý plošne povoľuje parkovanie na chodníkoch, navyše neexistuje v žiadnej inej európskej krajine.

Ďalšie navrhované zmeny privítajú cyklisti. Okrem viacerých úprav, zvyšujúcich plynulosť jazdy, združenie navrhuje zavedenie bočného odstupu predbiehajúceho auta od cyklistu 1,5 m. V súčastnosti zákon vyžaduje pri predbiehaní bezpečný odstup, nedefinuje ale minimálnu vzdialenosť. Pri nedostatku segregovaných cyklotrás je práve nedostatočný bočný odstup hlavnou príčinou stretov medzi cyklistami a vodičmi, ktorí si často ohrozenie z auta neuvedomujú.

Pripomienka obsahuje aj návrh zrušiť povinnosť nosenia prilby mimo obce. Podľa Dana Kollára z Cyklokoalície existuje množstvo štúdií, ktoré ukazujú, že povinné prilby negatívne ovplynňujú počet ľudí na bicykloch. Práve množstvo cyklistov na cestách preukázateľne zvyšuje ich vlastnú bezpečnosť. Samotná prilba môže tiež u vodičov vyvolať menšiu opatrnosť pri obiehaní. Podľa Kollára treba preferovať opatrenia, ktorými sa dá predchádzať kolíziam cyklistov, a nie riešiť až dôsledky pádu.

Aj tu ide o zákon na európske pomery raritný. V krajinách s najnižšou nehodovosťou cyklistov takéto opatrenia nepoznajú. Okrem Slovenska má v rámci EÚ povinné prilby iba jedna krajina, harmonizácia cestných zákonov členských krajín EÚ je ďalším argumentom. Povinné prilby môžu mať negatívny vplyv aj na turizmus, keďže v okolitých krajínách takáto povinnosť neexistuje.

„Vláda SR stanovila cieľ zvýšiť podieľ cyklistickej dopravy do roku 2020 na 10 %. V súčastnosti sa pohybuje okolo 2 až 3 %, sme teda alarmujúco pozadu. Je preto treba výrazne dopomôcť cyklodoprave v rozvoji, aby sme mohli ťažiť z jej zdravotných, environmentálnych či ekonomických benefitov. Netreba pri tom vymýšlať koleso, stačí, aby sa zákonodarcovia pozreli na krajiny, kde to funguje.“

Kontakt:  info@cyklokoalicia.sk

Viac v Obecných novinách č. 11-12/2019

Autor: (ts-cyklokoalícia)


komentáre
SHOW ALL
podobné
05.01.2019
D. Saková: Novela cestného zákona prinesie zmeny, návrh chceme predložiť do leta
Novela cestného zákona má priniesť pre vodičov aj cyklistov viacero zmien. Pokuta za používanie mobilu za volantom sa má zvýšiť z 50 na 100 eur. V súvislosti s toleranciou alkoholu v dychu cyklistov sa spresňuje definícia územia, na ktorej uvedená tolerancia platí.
viac
28.01.2022
Zmena zákona zvýšila mestu náklady na školy o desiatky tisíc eur
Dofinancovanie súkromných a cirkevných škôl v Nitre zvýšilo náklady mesta na školstvo o takmer 280 000 eur. Zvýšenie peňazí pre neštátne školské zariadenia súvisí so zmenou legislatívy, ktorá začala platiť od začiatku tohto roka.
viac
12.05.2023
Starostovia vítajú viac peňazí pre MŠ, no vidia i problém pre mesto
Starostovia bratislavských mestských častí vítajú legislatívnu zmenu, ktorá im prinesie viac peňazí pre materské školy (MŠ).
viac
08.03.2024
Cyklokoalícia kritizuje MD SR, ktoré sa opäť skúša upraviť cestný zákon
OZ Cyklokoalícia predložilo hromadnú pripomienku k návrhu zákona o pozemných komunikáciách z dielne MD SR a žiada jeho stiahnutie. Poukazuje na porušenie legislatívnych pravidiel vlády aj neodôvodnený a zmätočný obsah. Podobné výhrady k návrhu predložili aj samosprávy, ďalšie ministerstvá či GP SR.
viac
top články
24 hodín
7 dní
30 dní
partneri
anketa
Mal by sa zakázať vstup utečencov do Európy?
Áno, môžu medzi nimi byť teroristi.
77.02 %
Nie som si istý/istá, ale nemali by sme ich do SR pustiť.
3.17 %
Nie, sú to ľudia, ktorí utekajú pred hrôzami vojny a potrebujú pomoc.
19.81 %