Utorok 10.12.2019
Dnes má meniny 
Radúz
°C
28.02.2019 11:35

Cyklokoalícia žiada väčšiu bezpečnosť v novom cestnom zákone


Ilustračná snímka - cyklokoalícia


Bezpečný odstup pri prebiehaní aj chodníky bez parkujúcich áut. Cestný zákon bude čoskoro novelizovaný. Cyklokoalícia iniciovala hromadnú pripomienku, v ktorej navrhuje zmeny pre zvýšenie bezpečnosti a komfortu najzraniteľnejších účastníkov premávky.


Potrebný počet odpisov sa vyzbieral za menej ako 24 hodín. Podobné požiadavky mali aj viaceré samosprávy, ministerstvo sa nimi bude zaoberať v najbližsích týždňoch.

Zásadnou zmenou je zákaz parkovania na chodníkoch, pokiaľ to nepovoľuje dopravné značenie. Podľa združenia parkovanie na chodníkoch predstavuje jeden z najväčších problémov mobility, pretože ohrozuje alebo priamo znemožňuje plynulý a bezpečný pohyb chodcov po chodníku, obmedzuje rozhľadové podmienky, a v neposlednom rade predstavuje enormnú ekonomickú záťaž pre samosprávy priamym poškodzovaním chodníkov. Zákon, ktorý plošne povoľuje parkovanie na chodníkoch, navyše neexistuje v žiadnej inej európskej krajine.

Ďalšie navrhované zmeny privítajú cyklisti. Okrem viacerých úprav, zvyšujúcich plynulosť jazdy, združenie navrhuje zavedenie bočného odstupu predbiehajúceho auta od cyklistu 1,5 m. V súčastnosti zákon vyžaduje pri predbiehaní bezpečný odstup, nedefinuje ale minimálnu vzdialenosť. Pri nedostatku segregovaných cyklotrás je práve nedostatočný bočný odstup hlavnou príčinou stretov medzi cyklistami a vodičmi, ktorí si často ohrozenie z auta neuvedomujú.

Pripomienka obsahuje aj návrh zrušiť povinnosť nosenia prilby mimo obce. Podľa Dana Kollára z Cyklokoalície existuje množstvo štúdií, ktoré ukazujú, že povinné prilby negatívne ovplynňujú počet ľudí na bicykloch. Práve množstvo cyklistov na cestách preukázateľne zvyšuje ich vlastnú bezpečnosť. Samotná prilba môže tiež u vodičov vyvolať menšiu opatrnosť pri obiehaní. Podľa Kollára treba preferovať opatrenia, ktorými sa dá predchádzať kolíziam cyklistov, a nie riešiť až dôsledky pádu.

Aj tu ide o zákon na európske pomery raritný. V krajinách s najnižšou nehodovosťou cyklistov takéto opatrenia nepoznajú. Okrem Slovenska má v rámci EÚ povinné prilby iba jedna krajina, harmonizácia cestných zákonov členských krajín EÚ je ďalším argumentom. Povinné prilby môžu mať negatívny vplyv aj na turizmus, keďže v okolitých krajínách takáto povinnosť neexistuje.

„Vláda SR stanovila cieľ zvýšiť podieľ cyklistickej dopravy do roku 2020 na 10 %. V súčastnosti sa pohybuje okolo 2 až 3 %, sme teda alarmujúco pozadu. Je preto treba výrazne dopomôcť cyklodoprave v rozvoji, aby sme mohli ťažiť z jej zdravotných, environmentálnych či ekonomických benefitov. Netreba pri tom vymýšlať koleso, stačí, aby sa zákonodarcovia pozreli na krajiny, kde to funguje.“

Kontakt:  info@cyklokoalicia.sk

Viac v Obecných novinách č. 11-12/2019

Autor: (ts-cyklokoalícia)


komentáre
SHOW ALL
podobné
20.10.2016
Lepšiu dostupnosť osobného bankrotu poslanci posunuli do 2. čítania
Zlepšiť dostupnosť možnosti oddlženia pre tých, ktorí sa z vlastnej viny alebo iných dôvodov ocitli v dlhovej pasci a nevedia sa z nej dostať. To je hlavný cieľ návrhu novely zákona o konkurze a reštrukturalizácii, ktorý dnes poslanci NR SR posunuli do druhého čítania.
viac
03.06.2018
MV SR navrhne opatrenia proti vodičom s krátkou vodičskou praxou
Ministerstvo vnútra pripravuje opatrenia namierené proti vodičom s krátkou vodičskou praxou, ktorí sú v pomere k ich počtu najčastejšími vinníkmi dopravných nehôd. Budú súčasťou novely cestného zákona, predbežnú informáciu o jej príprave zverejnilo ministerstvo na portáli právnych predpisov.
viac
05.01.2019
D. Saková: Novela cestného zákona prinesie zmeny, návrh chceme predložiť do leta
Novela cestného zákona má priniesť pre vodičov aj cyklistov viacero zmien. Pokuta za používanie mobilu za volantom sa má zvýšiť z 50 na 100 eur. V súvislosti s toleranciou alkoholu v dychu cyklistov sa spresňuje definícia územia, na ktorej uvedená tolerancia platí.
viac
14.06.2019
Novela cestného zákona - elektrické kolobežky/ požitie alkoholu
Kolobežky s motorčekom sú v súčasnosti, podľa platnej legislatívy, zaradené medzi chodcov, teda môžu chodiť po chodníkoch. Pri akejkoľvek kolízii nemôžeme hovoriť, podľa súčasného zákona, o dopravnej nehode.
viac
top články
24 hodín
7 dní
30 dní
partneri
anketa
Mal by sa zakázať vstup utečencov do Európy?
Áno, môžu medzi nimi byť teroristi.
78.10 %
Nie som si istý/istá, ale nemali by sme ich do SR pustiť.
2.82 %
Nie, sú to ľudia, ktorí utekajú pred hrôzami vojny a potrebujú pomoc.
19.08 %