Deti migrantov potrebujú pomoc pri začleňovaní do slovenskej spoločnosti

Slovensko pri vzdelávaní maloletých cudzincov nemá jasne stanovené postupy, ktoré by pomohli nielen školám, ale predovšetkým samotným deťom. To, že chýba stratégia ich vzdelávania a pre verejné inštitúcie schémy, ako postupovať najmä pri krízových migračných vlnách, sa výrazne prejavilo po vypuknutí vojny na Ukrajine v roku 2022.

Vtedy k nám prišli v krátkom čase tisíce ukrajinských detí a ich začlenenie do škôl sa na začiatku podarilo zvládať predovšetkým vďaka samosprávam, aktívnym riaditeľom škôl či mimovládnym organizáciám. Dodnes však nie sú k dispozícii presné údaje o tom, koľko detí z Ukrajiny sa u nás nachádza. Povinné vzdelávanie pre ne začína platiť až od septembra tohto roku, teda tri a pol roka od začiatku najväčšej migračnej vlny na Slovensku. Pre porovnanie v Čechách povinné vzdelávanie pre ukrajinské deti zaviedli po polroku od vypuknutia vojny, od septembra 2022. Ministerstvo školstva (MŠ) SR poskytlo školám v rokoch 2022 – 2024 na vzdelávanie deti odídencov z Ukrajiny vyše 76,6 mil. eur. Z tejto sumy cez 90 %, takmer 70 mil. eur, bolo prefinancovaných z európskych zdrojov. Vyplýva to z kontroly, ktorú Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR robil ako súčasť európskej kontrolnej akcie s ďalšími piatimi úradmi. Gestorom medzinárodného auditu je poľský úrad a zúčastnili sa na ňom aj kontrolné úrady Ukrajiny, Litvy, Česka a Nemecka. Spoločné závery budú zverejnené po ukončení všetkých kontrol na budúci rok.

Tak, ako Slovensko zatiaľ nedokáže naplno využívať ekonomický potenciál prichádzajúcich dospelých migrantov, tak liknavo prijíma systémové opatrenia v oblasti vzdelávania ich detí. Nedostatky v štátnych systémoch evidencie migrantov neumožňujú školskému systému pracovať s údajmi o prichádzajúcich deťoch vo veku školskej dochádzky. „Postupne sa ukazuje, že časť detí je mimo vzdelávania v našom školskom prostredí. Hrozí im tak izolácia, vylúčenie, neskôr pre neznalosť jazyka znížená možnosť uplatniť sa na trhu práce, chudoba a s tým spojené ďalšie spoločenské riziká. Aktívny prístup a zabezpečenie povinnej účasti na vzdelávaní je riešením, ako využiť ich potenciál pre uplatnenie sa na Slovensku a je v záujme štátu,“ zdôraznil podpredseda NKÚ SR Jaroslav Ivančo. V rokoch 2022 až 2024 bolo najviac detí odídencov z Ukrajiny na základných školách v okrese Bratislava II, kde ich bolo v priemere 780 na 71 školách. Okres Nitra bol druhým s najvyšším priemerným počtom detí z Ukrajiny, a to 682 detí na 82 školách. Na 67 základných školách v Petržalke bolo v priemere v uplynulých troch rokoch 601 ukrajinských detí. Podiel detí odídencov z Ukrajiny na celkovom počte žiakov bol v Bratislavskom kraji (3,56 %), v Nitrianskom (2,44 %) a v Trnavskom kraji to bolo 2,38 %.

Národní kontrolóri na základe zistení odporúčajú školskému parlamentnému výboru, aby požiadal ministerstvo školstva vypracovať koncepciu pre vzdelávanie detí cudzincov, vrátane mechanizmov riešení pri migračných krízach. Národná autorita pre oblasť externej kontroly tiež odporúča, aby vláda navrhla legislatívne opatrenia, ktorými sa vytvorí systém výmeny údajov o pohybe a zmene štatútu cudzincov vo veku od 5 do 16 rokov medzi ministerstvom vnútra, ministerstvom školstva a samosprávami s cieľom identifikovať počet detí vo veku povinnej školskej dochádzky. Poľskému kontrolnému úradu, ako gestorovi tejto medzinárodnej kontroly, slovenskí kontrolóri odporúčajú žiadať Európsku komisiu, aby iniciovala vznik spoločnej databázy informácií o odídencoch z Ukrajiny vo veku od 5 do 16 rokov, ktorí vstúpili do Schengenského priestoru.

Zo zistení kontrolórov súčasne vyplýva, že verejné inštitúcie na Slovensku postupne vytvárali podmienky na to, aby sa mohli ukrajinské deti vzdelávať. Podpora pedagogických zamestnancov zo strany ministerstva sa v čase zlepšovala. Z tematického anonymného prieskumu NKÚ, na ktorý odpovedalo takmer 380 základných škôl, vyplynulo, že pozitívne bolo hodnotené zriadenie osobitnej webovej stránky v marci 2022, kde sa zverejňovali podporné vzdelávacie materiály. Ministerstvo školám poskytlo finančné prostriedky na zabezpečenie zvýšených nákladov na vzdelávanie detí odídencov. Prvé platby tzv. euronormatívu boli ale školám zaslané až po šiestich mesiacoch, v septembri 2022. Nasledujúce roky boli charakteristické oneskoreným financovaním na začiatku kalendárneho roka. Čo sa týka počtov, pravidelne sa zisťovalo koľko detí sa vzdeláva priamo v školách. Chýbali ale informácie o deťoch mimo vzdelávacieho systému, ako aj o tých, čo sa učili dištančne v rámci ukrajinských pravidiel povinnej školskej dochádzky. Štát mal údaje o počte Ukrajincov, ktorí v súvislosti s vojnovým konfliktom prekročili hranicu so Slovenskom, no nevedel a stále nevie, koľko z týchto ľudí na našom území ostalo, a to aj pre voľný pohyb osôb v rámci Schengenu. Analýza Inštitútu vzdelávacej politiky z roku 2024 odhadla, že ku koncu septembra 2023 sa na území SR nachádzalo 15 103 detí odídencov z Ukrajiny vo veku od 3 až do 16 rokov. Súčasne Inštitút predpokladal, že viac ako štvrtina z nich nebola zaradená do žiadneho stupňa formálneho vzdelávania.

Na jazykové vzdelávanie detí v kurzoch bolo vyčlenených 1,8 mil. eur. Kurzy boli väčšinou po vyučovaní a s lektormi bez kvalifikácie na vyučovanie slovenčiny ako cudzieho jazyka. V roku 2022 ich organizovalo 56 % základných škôl, v roku 2024 ich počet klesol na 22 %. Na ostatné aktivity, napr. školské potreby, školu v prírode, lyžiarske kurzy a na poradenstvo a prevenciu bolo školám pridelených 1,9 mil. eur. „Napriek rôznym ťažkostiam, s ktorými bolo potrebné vysporiadať sa pri začleňovaní ukrajinských detí do škôl, môžeme zvládnutie situácie v konečnom dôsledku hodnotiť pozitívne. Naše školy získali novú skúsenosť pre ďalšie zlepšovanie sa v takých oblastiach, ako je zavádzanie individuálneho prístupu k žiakom, posilnenie tímov odborníkov, kde nemôže chýbať psychológ, špeciálny pedagóg, alebo sociálny pracovník. Nehovoriac o potrebe aktívnej podpory viacjazyčnosti, pretože najväčšou prekážkou je a stále bude jazyková bariéra,“ dodal J. Ivančo.

 

Správa z kontrolnej akcie je k dispozícii tu (.pdf, 831 kB): https://www.nku.gov.sk/documents/d/nku/vzdelavanie-deti-cudzincov-v-slovenskych-skolach-pdf