Kraj zosunutú cestu za Palotou zastabilizoval novým oporným múrom

Cesta za obcou Palota je zastabilizovaná. Prešovský samosprávny kraj tu vybudoval nový železobetónový oporný múr v celkovej dĺžke 46 metrov, ktorým vyriešil nevyhovujúci stav vozovky poškodenej najmä vplyvom podzemných vôd. Výška investície do stavby presiahla 448-tisíc eur a kraj ju financoval cez eurofondy z Programu Interreg.

Nevyhovujúca situácia na cestnej komunikácii  za Palotou v okrese Medzilaborce  je minulosťou. Zosuv, ktorý na ceste spôsobila podzemná voda, nevyhovujúca geológia i zlý stav tunajšieho mosta sa podarilo zastabilizovať vďaka novému opornému múru. Jeho výstavbu umožnili zdroje z Programu Interreg (359-tisíc eur), ako aj financie štátu (54-tisíc eur) a prešovskej krajskej samosprávy, ktorá ju spolufinancovala sumou takmer 36-tisíc eur. Investičná akcia si v konečnom súčte vyžiadala investíciu viac ako 448-tisíc eur.

„Našimi technickými opatreniami a stavebnými prácami sme na ceste druhej triedy za Palotou zabezpečili stabilitu a spoľahlivosť cestnej komunikácie a najmä bezpečnosť všetkým motoristom, ktorí týmto úsekom prechádzajú. Okrem stabilizácie zosuvu sme sa tu zamerali aj na odvodňovací systém a úpravu tokovej časti dotknutého mosta, aby to bol kompletný balík a táto cesta bola kvalitná, bezpečná a komfortná po každej stránke a tiež sa výrazne predĺžila jej životnosť,“ priblížil priebeh projektu predseda PSK Milan Majerský.

Samotné práce v úseku trvali približne jeden rok. Sústredili sa na výstavbu železobetónového oporného múru v dĺžke viac ako 46 metrov, ktorý je rozdelený do štyroch dilatačných celkov  založených na pilótovom základe. Zároveň sa tu vybudoval aj odvodňovací rigol a osadilo drenážne potrubie, čím sa zabezpečilo odvodnenie zosuvného územia.

Rekonštrukčné činnosti sa dotkli tiež konštrukcie samotnej vozovky, a to v dĺžke 117 metrov. Aplikoval sa na nej nový asfaltový betón a asfaltový spojovací postrek, pridal sa i infiltračný postrek a použilo kamenivo spevnené cementom i nestmelená vrstva zo štrkodrviny. Vo finále projektu prišla na rad výmena a montáž zvodidiel, osadenie zábradlia a realizácia vodorovného dopravného značenia.

Stabilizácia zosuvu na ceste II/575 za obcou Palota bola realizovaná v rámci cezhraničného projektu Od Nízkych Beskýd po Solinu a priniesla  zvýšenie komfortu a bezpečnosti účastníkov cestnej premávky. Stavebné práce realizovalo združenie Metrostav DS a Dopravné staviteľstvo Bardejov, dozorom stavby bola Správa a údržba ciest PSK.