Nízkoemisné zóny majú na Slovensku podporu, priniesli by viac pešej a cyklistickej dopravy

Viac ako polovica ľudí na Slovensku podporuje zavedenie nízkoemisných zón vo väčších mestách, proti je len štvrtina. Vyplýva to z prieskumu verejnej mienky, ktorý pre Cyklokoalíciu na reprezentatívnej vzorke obyvateľstva realizovala agentúra NMS Market Research. Súvisí to s ďalším zístením, podľa ktorého najväčšia časť ľudí považuje za hlavný zdroj znečistenia ovzdušia práve dopravu a takmer polovica niekedy pociťuje zdravotné problémy súvisiace so zhoršenou kvalitou ovzdušia.

Prieskum bol zameraný na vnímanie nízkoemisných zón a súvisiacich opatrení v oblasti dopravy a s rovnakými otázkami bol realizovaný aj v Česku a Maďarsku. Výsledky tiež ukázali, že zavedenie nízkoemisných zón by viedlo k nárastu pešej a cyklistickej dopravy, ich akceptácii by zase pomohla lacnejšia a kvalitnejšia verejná doprava.

Zdravotné problémy, ktoré môžu súvisieť so znečistením ovzdušia pociťuje veľmi často alebo často každá desiata osoba. Práve vplyv na zdravotný stav obyvateľstva je hlavným dôvodom, prečo sa štát a samosprávy zaoberajú témou ochrany ovzdušia. V dôsledku jej zhoršenej kvality na Slovensku podľa odhadov predčasne zomiera ročne až 5-tisíc ľudí.

Takmer polovica respondentov sa stotožňuje s tým, že samosprávy by mali vo všeobecnosti ľudí odrádzať od používania najviac znečisťujúcich vozidiel. Naopak, len 35 % s uvedeným nesúhlasí. Podobné názory prevládajú aj konkrétne pri zavádzaní nízkoemisných zón, ktoré má na Slovensku viac podporovateľov ako odporcov. Uvedené platí rovnako pre väčšie (nad 50-tisíc) aj menšie mestá, hoci pri väčších mestách je podpora výraznejšia, keď zavedenie podporuje 55 % ľudí, oproti 35 % odporcov.

Výraznú podporu má zavádzanie nízkoemisných zón v Maďarsku (vo väčších mestách až 72 % podporovateľov a 15 % odporcov zavedenia), naopak v Českej republike je podpora nižšia ako na Slovensku (47 % za a 35 % proti zavádzaniu nízkoemisných zón vo väčších mestách).

Prieskum skúmal aj opatrenia, ktoré by prispeli k vyššej náklonnosti verejnosti k zavedeniu nízkoemisných zón. Akceptácii by ešte viac pomohla lacnejšia (44 %) a kvalitnejšia (43 %) verejná osobná doprava či lepšia cyklistická infraštruktúra (28 %). Až na štvrtom mieste nasledujú dotácie na ekologickejšie vozidlá (27 %)

Výsledky tiež naznačujú potenciálny prínos pre udržateľné spôsoby dopravy. Štvrtina respondentov by po ich zavedení viac využívala pešiu alebo cyklistickú dopravu, nasledovaná 18 % pri častejšom využívaní verejnej dopravy. Tieto pozitívne čísla môžu byť podľa Cyklokoalície v praxi ešte znásobené, pokiaľ by bolo zavedenie nízkoemisných zón sprevádzané vhodnými kompenzačnými opatreniami pre podporu týchto druhov dopravy. Naopak, len pomerne nízky počet respondetov (9 %) by zvážil kúpu ekologickejšieho auta.

„Z odpovedí vyplýva, že pri správnej implementácii nemusia byť nízkoemisné zóny len nástrojom pre zlepšenie kvality ovzdušia obnovou vozového parku, ale majú potenciál prispieť aj k cieľom samospráv či štátu v podobe zníženia podielu automobilovej dopravy,“ hovorí Dan Kollár z Cyklokoalície. „Predpokladom je však súbežne podpora pešej, cyklistickej aj verejnej osobnej dopravy, aby sa predišlo negatívnym dopadom na mobilitu obyvateľstva,“ dodáva.

„Výsledky zisťovania ukazujú, že požiadavka verejnosti na čistejšie ovzdušie je prítomná a väčšina je už dnes ochotná akceptovať tento druh obmedzenia automobilovej dopravy. Je tak na mieste preskúmavať aj tento typ opatrenia, ktorý sa u nás zatiaľ nevyskytuje, no v mnohých európskych krajinách funguje,“ uzavrel Kollár.

Nízkoemisná zóna (v angličtine Low-emission zone, skrátene LEZ) je oblasť, do ktorej majú obmedzený prístup vozidlá, ktoré nespĺňajú určité environmentálne normy, zvyčajne s cieľom znížiť znečistenie ovzdušia a zlepšiť jeho kvalitu. Slovenská legislatíva ich pozná a umožňuje zavádzať od roku 2016. Aktuálne sa nenachádzajú v žiadnom meste, v minulosti sa zvažovalo zavedenie v mestskej časti Bratislava – Staré Mesto a v meste Vysoké Tatry.

Obsiahlejší článok s výsledkami prieskumu si môžete prečítať na tomto odkaze:

https://cyklokoalicia.sk/2025/07/nizkoemisne-zony-maju-na-slovensku-podporu-priniesli-by-viac-pesej-a-cyklistickej-dopravy/