Obyvatelia obchvat Starého Smokovca nechcú, pre PSK nie je prioritou

Obyvatelia obchvat Starého Smokovca nechcú, pre PSK nie je prioritou Obyvatelia obchvat Starého Smokovca nechcú, pre PSK nie je prioritou

Zámer Prešovského samosprávneho kraja (PSK) vybudovať cestu, ktorá by presmerovala dopravu z centra Starého Smokovca, je aktuálne vo fáze posudzovania vplyvov na životné prostredia (EIA). Kraj tvrdí, že obchvat nie je pre neho prioritou a proces EIA je len dokončením pôvodnej investičnej prípravy s cieľom preukázať reálnosť a opodstatnenie stavby.         

OZ tvrdí, že ich zámer vybudovať obchvat a prepojiť ho s veľkokapacitným parkoviskom prekvapil a dozvedeli sa o ňom až z dokumentov pre potreby EIA. "Obchvat častí Nový Smokovec, Starý Smokovec a Horný Smokovec síce zrýchli prejazd, ale môže do Tatier prilákať ešte viac áut a zahustiť celkovú dopravu v iných častiach mesta. Obchvat je plánovaný v zalesnenom území a s viacerými násypmi a premosteniami jestvujúcich komunikácií a bude výrazným vizuálnym prvkom nielen pod oknami obyvateľov, ale aj pre návštevníkov Tatier," uviedla. Je podľa nej otázne, či je vyrúbaných desať hektárov lesa a investícia za viac ako 100 miliónov eur primeraná cena za projekt.         

Mesto i PSK podľa Kyselovej pred časom prezentovali Plán udržateľnej mobility regiónu Vysokých Tatier so súborom riešení na odľahčenie dopravy v chránenom území Tatier. OZ sa domnieva, že by mali najprv vyčerpať nástroje, ktoré plán prináša a až následne prikročiť k takémuto radikálnemu riešeniu. "Rozumieme výstavbe obchvatov v miestach s vysokými dopravnými intenzitami, ako je to napríklad v prípade obchvatu Veľká Lomnica, ktorý sa pripravuje. Návrh obchvatu Smokovcov je predložený bez podrobných dopravných prieskumov sčítania dopravy," zdôraznila.         

V procese EIA sú dva varianty obchvatu, oba začínajú na ceste II/537 medzi osadami Tatranské Zruby a Nový Smokovec a končia v úseku medzi Horným Smokovcom a riaditeľstvom Horskej záchrannej služby. Občania upozorňujú, že plánovaná cesta pod obytnými časťami Smokovcov s vyššou rýchlosťou prejazdu ich bude zaťažovať hlukom a exhalátmi, nenávratne zničí prírodné prostredie a zoberie prirodzený priestor zvieratám. V tejto súvislosti na verejnom zhromaždení požiadali o okamžité zastavenie projektovej prípravy a ďalšieho posudzovania projektu.         

Hovorkyňa PSK Daša Jeleňová pre TASR uviedla, že zámer je ešte len na začiatku, v štádiu prípravy technickej štúdie a jeho budúca realizácia závisí aj od výsledku prebiehajúceho procesu EIA a od ďalších konaní a stanovísk. Na realizáciu projektu kraj podľa nej aktuálne nemá žiadne finančné krytie, dokonca ani výhľadovo cez operačné programy EÚ 2021-2027. "Iniciátorom myšlienky obchvatu bolo práve mesto Vysoké Tatry, ktorého požiadavku PSK už pred niekoľkými rokmi zakomponoval do územného plánu. Ak tento návrh nebude v zhode so všeobecným záujmom a podporou dotknutého územia a miestnej samosprávy, PSK určite nepôjde do ďalšej prípravy a realizácie projektu," ubezpečila.         

Kraj chce v súvislosti s riešením dopravnej situácie v Tatrách postupne presadzovať plán udržateľnej mobility a teda zlepšiť parkovanie a posilniť verejnú dopravu. "Omnoho väčšiu dôležitosť prikladáme rekonštrukcii križovatky pri železničnom priecestí a autobusovej stanici v Starom Smokovci, ktorá je spracovaná v stupni Dokumentácie pre územné rozhodnutie (DÚR) a pre ktorú potrebujeme nájsť finančné krytie. Celý proces ale naráža na komplikované a stále nevyriešené majetkovo-právne vzťahy, ktoré bránia posunutiu tejto akcie k realizácii," uzavrela hovorkyňa.