Stanovisko Únie miest Slovenska ku COVID automatu

Na základe výsledkov právnej analýzy ÚMS je ale zrejmé, že obec nemá kompetencie zákonne obmedziť slobodu pohybu od 21 hod. do 05 hod. a obmedziť prevádzkový čas podnikov nachádzajúcich sa na jej území z dôvodu ochrany verejného zdravia obyvateľov.
Nevyhnutným predpokladom, podľa našej súčasnej právnej úpravy, k tomu, aby bolo možné obmedziť slobodu pohybu, je vyhlásenie núdzového stavu. Orgánom oprávneným k takému rozhodnutiu v rámci opatrení na zmiernenie a odstraňovanie škôd a iných následkov spôsobených v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu, je vláda SR. Obec nemá kompetenciu vydať nariadenie, ktorým dočasne zmení prevádzkovú dobu podnikov z dôvodu zhoršenej epidemiologickej situácie. Obec dokonca nie je ani oprávneným subjektom na obmedzenie pohybu jeho obyvateľov.
Prezident Únie miest Slovenska Richard Rybníček: „Požiadavky štátu vnímame ako nereálne a nevykonateľné z pozície miest. Preto nemôžeme odporučiť primátorom a primátorkám miest a ich zastupiteľstvám, aby prijímali takéto rozhodnutia v situácii, keď nemajú pre tieto rozhodnutia právnu oporu, ani inú možnosť zmysluplne zasiahnuť. Je dobré, že ministerstvo zdravotníctva SR pripravuje epidemiologické opatrenia nie celoplošne, ale podľa lokálnych podmienok a vítame tento prístup. Avšak, navrhovaný spôsob zapojenia samosprávy je nerealizovateľný a preto je potrebné nájsť iné riešenie.“
ÚMS je presvedčená, že tieto kompetencie si má, aj kvôli zrozumiteľnosti a jednotnému postupu, ponechať štát a samospráva má byť ich vykonávateľom a partnerom.
Richard Rybníček, prezident Únie miest Slovenska